درمان یبوست با چندین راهکار طبیعی پیشنهادی

درمان یبوست با چندین راهکارهای طبیعی پیشنهادی

غالبا مردم این گونه فکر می کنند که برای دوری از یبوست لزوما هر روز باید دفع روده ای داشته باشند. اما این تصور صحیح نیست و تعداد دفعات دفع بسته به افراد و شرایط جسمانی مختلف متفاوت است.

به طور کلی یادآور می شویم یبوست بیانگر وضعیتی از بدن است که به علت سفت شدن محتویات موجود در روده بزرگ فرد، کمتر از سه بار در هفته دفع مدفوع داشته و همچنین خروج مدفوع از بدن به صورت دردناکی انجام می شود.

یبوست به دو نوع کوتاه مدت و مزمن دیده می شود.نوع کوتاه مدت تحت تاثیر شرایط مختلفی همچون تغییرات رژیم غذایی،مسافرت و تغییر اقلیم،استرس و عمل جراحی ایجاد می شود و نوع مزمن که طی آن فرد به مدت بیش از چندین هفته از یبوست رنج می برد. عمدتا به سبک زندگی افراد برمی گردد که می توان با مشاوره با پزشک و داشتن یک برنامه غذایی خاص این عارضه را تا حد زیادی درمان نمود.

همه افراد جامعه ممکن است به یبوست مبتلا شوند اما لازم به ذکر است که این بیماری در زنان بالای 65 سال و یا تحت شرایط بارداری و زایمان شایع تر است.

یبوست همچنین از عوارض برخی از دارو ها مثل اپیوئید ها می باشد.

در ادامه به راهکار های ساده ای اشاره می کنیم که با عمل به آنان می توان یبوست را بهتر درمان و حتی از وقوع آن پیشگیری نمود.

مصرف غذاهای سرشار از فیبر

یکی دلایل زمینه ای ایجاد یبوست پیروی از رژیم غذایی دارای میزان فیبر کم می باشد.فیبر های نامحلول موجود در سبزیجات،میوه ها و غلات مثل رنج قهوه ای و سبوس گندم سبب حرکت بهتر مواد غذایی در طول لوله گوارش و در نتیجه دفع راحت تر مدفوع می شوند.

از سوی دیگر فیبر های محلول در آب حل شده و کمپلکس ژل مانندی را در روده ها ایجاد می کنند که سبب تسهیل حرکت توده های غذایی در روده می شود.

انجیر و آلو از جمله فراورده های طبیعی دارای فیبر محلول می باشند که می توانید آنها را به وعده صبحانه خود اضافه کرده و یا به عنوان یک میان وعده میل نمایید.

همچنین توصیه می شود هنگام تهیه هر وعده غذایی از یک قاشق تخم کتان استفاده کنید.

فراورده های مکمل دارای فیبر مثل صمغ و متاموسیل(تولید شده از پسیلیوم) نیز امروزه طرفداران زیادی دارند.

افزودن فیبر علاوه بر کمک به عملکرد بهتر معده سبب کاهش نفخ می شود.اما لازم است که در کنار مصرف این فراورده به میزان کافی آب نوشیده شود تا شاهد اثرات سو فیبر ها بر یبوست نباشیم.

 درمان یبوست با چندین راهکارهای طبیعی پیشنهادی

ورزش

انجام منظم ورزش هایی مثل شنا،یوگا و دویدن سبب فعالیت بهتر ماهیچه ها به خصوص ماهیچه های گوارشی و هضم بهتر مواد غذایی می شود و در نتیجه حرکت و خروج مواد غذایی از دستگاه گوارش راحت تر صورت خواهد گرفت.

از سوی دیگر یکی از عوامل ایجاد یبوست تنش و استرس است که با انجام ورزش به صورت منظم می توان از تاثیر این عامل به نحو خوبی جلوگیری نمود.

دریافت مایعات به میزان کافی

مصرف مایعات تاثیر بسیار زیادی بر حرکت و دفع بهتر مواد غذایی داشته و لازم است که بسته به نیاز بدن خود جایگاه ویژه ای برای دریافت مایعات در برنامه غذایی در نظر بگیرید تا از هیدارته بودن بدن خود مطمئن شوید.

لازم به ذکر است که منظور از مصرف مایعات صرفا نوشیدن آب نیست.چای،قهوه،شربت های مختلف،میوه ها،سبزیجات و سایر مایعات افزوده شده به غذاها همگی از منابع تامین مایعات بدن می باشند.

 درمان یبوست با چندین راهکارهای طبیعی پیشنهادی

پروبیوتیک ها

در سرتاسر لوله گوارشی به طور طبیعی میکروارگانیسم های زنده گوناگونی زندگی می کنند که حضور و عملکرد آنان برای فعالیت گوارشی ضروری است و امروزه برخی از پژوهش ها به موثر بودن پیروبیوتیک ها در درمان یبوست نیز اشاره نموده اند.در ادامه به برخی دیگر از عملکرد های این میکروارگانیسم ها اشاره می کنیم:

  • جلوگیری از فعالیت باکتری های خطرناک و مضر در دستگاه گوارش
  • تقویت عملکرد سیستم ایمنی
  • کمک به تولید ویتامینK  
  • بهبود سد دفاعی لوله گوارشی
  • ترکیبات مسهل
  • فراورده های گیاهی بسیاری همچون انواع چای های رژیمی به عنوان مسهل یا ضدیبوست شناخته شده اند.برخی از این ترکیبات عبارتند از:
  •     آلوئه ورا
  •     برگ سنا(به صورت چای)
  •     ریوند چینی
  •     سنجد تلخ
  •    کاسکارا ساگرادا

موارد یاد شده تاکنون تاثیر مثبتی در درمان موقت یبوست از خود نشان داده اند در نتیجه برخی از مردم به طور مداوم به مدت چندین هفته از این فراورده ها برای مدیریت یبوست استفاده می کنند که این رویه ممکن است اثرات نامناسبی مثل اسهال،ضعف عضلانی ناشی از تخلیه پتاسیم،اختلال در عملکرد قلبی و مشکلات روده ای و کبدی بر بدن داشته باشد.بنابراین لازم است پیش از استفاده از ترکیبات مسهل با پزشک معالج خود مشورت نمایید

بیوفیدبک

بیوفیدبک روشی است که طی آن به افراد کمک می شود تا بتوانند اعمال غیرارادی بدن را کنترل و تنظیم کنند.

یکی از علل ایجاد یبوست نقص در عملکرد ماهیچه های ناحیه لگن و رکتوم می باشد که به دنبال اضافه وزن،مشکلات پروستات و یا اختلالات مادرزادی ایجاد می شود.

کارآزمایی های بالینی صورت گرفته نتایج درمانی بسیار موفقی را در مدیریت یبوست از خود نشان داده اند.به گونه ای که تاثیر بیوفیدبک بیشتر از فراورده های مسهل خوراکی گزارش شده است.

طب فشاری (acupressure)

این روش نوعی طب سنتی مثل طب سوزنی می باشد که در آن به جای سوزن از فشار وارد شده توسط انگشتان برای ایجاد تاثیرات درمانی استفاده می شود.

این روش به طور خاص برای درمان یبوست مطرح نیست اما به عنوان یک راهکار خانگی می تواند بر عملکرد بهتر عضلات گوارشی موثر باشد.لازم به ذکر است که دوران بارداری نباید از این روش درمانی استفاده نمود.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *