کاهش کلسترول بدون نیاز به مصرف داروهای نسخه ای

کاهش کلسترول بدون دارو - داروخانه آنلاین دکتر کیایی

چه زمانی و چگونه کلسترول خود را بدون داروهای نسخه ای کاهش دهیم؟

در حال حاضر، داشتن سطح بالای کلسترول LDL (“کلسترول بد”)، سطح پایین کلسترول HDL (“کلسترول خوب”) و سطح بالای تری گلیسیرید، جزو مهمترین عوامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی، شناخته شده اند. و برای ده ها سال، متخصصان قلب و عروق و متخصصان بهداشت عمومی، بر اهمیت کنترل سطح لیپید خون در جلوگیری از بیماری های قلبی، تاکید کرده اند. لذا کاهش کلسترول بد برای داشتن قلبی سالم، ضروری است.

تعدادی از داروهای نسخه ای، برای کمک به کاهش سطح کلسترول LDL و تری گلیسیرید در دسترس هستند. با این حال، بیشتر افراد آگاه به سلامت، ترجیح می دهند سطح چربی خود را بدون استفاده از داروهای تجویز شده بهبود بخشند. در این مقاله اطلاعاتی در مورد برخی روش های معمول و بدون نیاز به نسخه به منظور کاهش کلسترول ارائه می شود.

قبل از انجام این کار، بهتر است درباره کاهش کلسترول و تأثیر آن بر ریسک بیماری های قلبی عروقی بدانید.

چرا درمان ساده نیست

با اینکه چندین نوع داروی نسخه ای وجود دارد که می توانند سطح کلسترول را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند، اما نشان داده شده است که تنها یک گروه از این داروها هستند که می توانند ریسک بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهند؛ استاتین ها. (توجه داشته باشید که داروهای مهار کننده PCSK9، در سال 2015 به منظور بهبود کلسترول تأیید شده است و همچنین اثرات امیدوار کننده ای در کاهش خطرات نشان می دهند. اما مطالعات بالینی باید صحت این موضوع را ارزیابی کنند که تا چند سال آینده، این نتیجه مشخص خواهد شد).

این واقعیت در مورد استاتین ها، حاکی از دو موضوع است:

اولا، نباید از هر دارو یا مکمل کاهنده سطح کلسترول، انتظار این را داشت که به میزان قابل توجهی بر ریسک بروز بیماری نیز تأثیر بگذارد.

دوما، اینکه در بین دارو های مصرفی، استاتین ها منحصر به فرد هستند.

هر کس که قبلاً به بیماری شریان کرونر مبتلا باشد، یا دچار سکته مغزی یا دیابت یا سایر عوامل خطرزایی شده است که آن ها را در معرض خطر بسیار بالایی از بیماری های قلبی عروقی قرار می دهد، باید برای استاتین درمانی در نظر گرفته شود. اگر در این گروه قرار دارید، مصرف مکمل ها، حتی اگر در بهبود سطح چربی شما مؤثر بوده باشد، کافی نیست.

کاهش کلسترول بدون نیاز به مصرف داروهای نسخه ای

چه زمانی مصرف مکمل ها منطقی است

ممکن است بعضی از افرادی که سطح کلسترول بالایی دارند، نیاز به دریافت استاتین نداشته باشند. روش هایی برای کاهش متوسط ​​سطح کلسترول در استفاده از چنین داروهایی وجود دارد.

اگر شما اساسا فردی سالم باشید، و در ارزیابی رسمی خطر قلبی عروقی، در گروه کم خطر قرار گرفته اید- یا میزان خطر شما به حدی نیست که نیاز به استاتین درمانی داشته باشید- پس در شما، کاهش کلسترول با استفاده از دارو های بدون نسخه منطقی بنظر می رسد.

بنابراین بیایید برای کاهش کلسترول، برخی از روش های معمول و بدون نیاز را مرور کنیم:

سبک زندگی، سبک زندگی، سبک زندگی!

هرکس که هستیم با هر میزان ریسک قلبی-عروقی که داریم، بهترین راه برای جلوگیری از بیماری های قلبی و سکته مغزی، اتخاذ یک سبک زندگی سالم است. یک سبک زندگی کم تحرک، به ویژه اگر همراه با یک رژیم غذایی ضعیف، اضافه وزن و یا سیگار کشیدن باشد، نه تنها باعث بالا رفتن سطح چربی خون می شود، بلکه متابولیسمی بسیار سمی از چربی و گلوکز کلی را نیز در پی دارد که به طور فعال آترواسکلروز را تحریک می کند.

ورزش کردن زیاد، کنترل وزن ، داشتن رژیم غذایی مفید برای قلب، سیگار نکشیدن و درمان فشار خون بالا و دیابت (در صورت وجود) اقداماتی اساسی نه تنها به منظور بهبود سطح کلسترول، بلکه مهمتر از همه در جهت کاهش ریسک قلبی-عروقی شما، محسوب می شوند. از هر کار دیگری که ممکن است در این راستا انجام دهید – اعم از مصرف داروهای نسخه ای، مکمل ها یا حتی درمان های تهاجمی – انتظار فواید زیادی نداشته باشید، مگر اینکه شما سبک زندگی خود را نیز تغییر دهید و به گونه ای سالم زندگی کنید.

کاهش کلسترول بدون نیاز به مصرف داروهای نسخه ای

مکمل های کلسترول و تری گلیسیرید ها

مکمل های غذایی زیادی هستند که ادعا کردند می توانند سطح کلسترول یا تری گلیسیرید را بهبود می بخشد. اما تنها تعداد کمی از این ادعاها در مطالعات علمی معتبر ارزیابی شده اند. رایج ترین مکمل هایی که مورد مطالعه قرار گرفته اند عبارتند از:

روغن ماهی و اسیدهای چرب امگا 3

کنسانتره روغن ماهی حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا ۳ است که می توانند سطح تری گلیسیرید را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و بعضی اوقات برای افرادی که میزان تری گلیسیرید آنها بسیار بالا است تجویز می شود. با این حال، روغن ماهی و اسیدهای چرب امگا ۳، نمی توانند به طور قابل توجهی سطح کلسترول را بهبود بخشند.

استرول های گیاهی

استرول های گیاهی از نظر شیمیایی مشابه کلسترول هستند و مصرفشان باعث کاهش جذب کلسترول از روده می شود. با این حال، استرول های گیاهی جذب شده ممکن است خطر آترواسکلروز و سایر مشکلات قلبی را افزایش دهند. در حال حاضر، انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که مکمل های استرول گیاهی توسط مردم به صورت عادی مورد استفاده قرار نگیرد.

سویا

در مطالعات اخیر نشان داده است که سویا حاوی پروتئین هایی می باشد که کلسترول LDL را کاهش می دهند.

الیاف محلول

الیاف محلول (مانند غلات کامل جو، پسیلیوم و کلم بروکلی) می توانند سطح کلسترول خون را کاهش دهند. غذاهایی که حاوی فیبرهای محلول هستند ، فواید مهم دیگری نیز دارند و باید بدون توجه به تأثیرگذاری بر چربی خون، در رژیم غذایی قرار گیرند.

کاهش کلسترول بدون نیاز به مصرف داروهای نسخه ای

آجیل

مطالعات بالینی نشان داده است که خوردن آجیل می تواند کلسترول خون و تری گلیسیرید خون را کاهش دهد و می تواند در کاهش ریسک قلبی-عروقی نقش داشته باشد.

چای سبز

مطالعات نشان داده است که نوشیدن چای سبز ممکن است باعث کاهش سطح کلسترول LDL شود. این اثر کاهندگی کلسترول چای سبز در چای های دیگر کمتر دیده شده است.

مخمر برنج قرمز

نوعی برنج تخمیر شده است که حاوی ترکیباتی استاتین-مانند به نام موناکولین ها است و همانند استاتین ها می تواند، میزان کلسترول LDL را کاهش دهد. با این حال، سازمان غذا و داروی ایالات متحده حكمی را صادر كرده است كه مونوكولین ها را باید قبل از فروش در ایالات متحده از برنج مخمر قرمز حذف كنید. امروزه مشخص نیست که با خرید مخمر برنج قرمز، دقیقا چه چیزی را دریافت می کنید!

 

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *