جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا با تغذیه سالم

جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا با تغذیه سالم

خوردن غذاهای سالم ، مقوی و داشتن سبک زندگی سالم، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و در نتیجه می تواند از سرما خورگی یا بروز آنفولانزا در شما جلوگیری کند. بهتر است با رعایت نکاتی  از بروز بیماری جلوگیری کنید چرا که همانطور که می دانید پیشگیری بهتر از درمان است.

نکاتی برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا

در این بخش به ارائه نکاتی درجهت پیشگیری از این بیماری ها می پردازیم:

در کنار مصرف مکمل ها، به تغذیه و رژیم غذایی خود نیز توجه کنید

مکمل ها می توانند بخشی از نیاز روزانه ی شما به ویتامین ها و مواد مغذی را تامین کنند؛ اما نباید مصرف غذاهای مقوی را فراموش کرد؛ چرا که غذاها طیف وسیعی از مواد را شامل می شوند. به طور مثال خوردن پرتقال به جای مکمل های ویتامین C به علت داشتن طیف وسیعی از مواد مغذی از جمله منیزیم ، پتاسیم ،فولات ، ویتامین B6 و آنتی اکسیدان ها می تواند بسیار موثر باشد.

می دانیم که ویتامین C برای سیستم ایمنی بدن ضروری است اما ویتامین C  به تنهایی برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا کافی نیست .در کنار ویتامین C ؛ ویتامین های E  ، A و فلاونوئید ها هم نیاز هستند تا سیستم ایمنی بتواند در مقابل بیماری ها مقاومت کند. پس خوردن ویتامین C به تنهایی کافی نبوده و باید به دنبال منابعی برای تامین همزمان ویتامین ها بود. از آن جایی که میوه ها و سبزیجات می توانند اکثر ویتامین ها را در کنارهم ، در اختیار بدن قرار دهند می توانند گزینه ی خوبی در جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها باشند.

جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا با تغذیه سالم

میوه ها و سبزیجات بیشتری مصرف کنید

برخلاف آن چه که انتظار می رود در زمستان مردم تمایل کمتری به مصرف میوه و سبزیجات دارند. این در حالی است هرکس برای تامین نیازهای بدن به انواع  ویتامین ها و مواد معدنی ؛ به مصرف حداقل 5 وعده میوه و سبزی در روز نیاز دارد. یکی از راه های افزایش ویتامین دریافتی ؛ مصرف آب میوه ها است. البته باید مطمئن شوید که آب میوه ها طبیعی و فاقد هرگونه شکرویا سایر افزودنی ها باشد.

میوه ها و سبزیجات را جزئی از هر وعده غذایی کنید

در صبحانه از انواع توت ها یا موز خرد شده استفاده کنید و همچنین سعی کنید یک لیوان آب پرتقال بنوشید . در کنار ساندویچ و یا ناهار فرزندتان از برش های میوه استفاده کنید. شام تان را با سالاد و یا سوپ سبزیجات شروع کنید و یا یک ظرف بزرگ سالاد تهیه کرده و به عنوان یک وعده غذایی سالم میل کنید.

در رژیم غذایی تان از پروتئین های سالم و غلات سبوس دار استفاده کنید

در رژیم غذایی تان از گوشتهای بدون چربی ، ماهی ، مرغ ، لبنیات کم چرب ، حبوبات ، غلات سبوس دار ، آجیل و دانه استفاده کنید. منابع پروتئینی مانند گوشتهای بدون چربی ، لبنیات ، تخم مرغ و حبوبات از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند؛ چرا که می توانند اسید آمینه های مورد نیاز برای سیستم ایمنی بدن تان را تامین کند. خوردن گوشت کم چرب باعث جلوگیری از کمبود روی و آهن نیز می شود؛ که هر دو در کارکرد صحیح سیستم ایمنی بدن تأثیر گذارند.

در صورت ابتلا به  سرماخوردگی یا آنفولانزا چه بخوریم؟

تغذیه خوب درحین سرما خوردگی یا آنفولانزا مهم است. حتی زمانی که بیمار هستید واشتهای زیادی به خوردن غذا ندارید نیز، باید سعی کنید سه وعده غذایی هرچند با حجم کمتر بخورید. چرا که بدن تان برای بهتر شدن نیاز به دریافت انرژی دارد. حتما در هر وعده غذایی از میوه و سبزیجات استفاده کنید. برای جلوگیری از کم شدن آب بدنتان به علت بیماری، خوردن آب و آب میوه های طبیعی را افزایش دهید.

جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا با تغذیه سالم

نکات اضافی در مورد آنفولانزا

داشتن یک رژیم غذایی سالم فقط بخشی ازوظیفه ی شما در برابر بیماری است . برای اینکه سریع تر از شر بیماری خلاص شوید، لازم است تا نکات زیر را هم در کنار تغذیه سالم رعایت کنید.

مرتبا دستان خود را بشویید.

 دستان شما در طول روز با میکروب ها در تماس هستند. بهترین راه برای خلاص شدن از شر آنها ، شستن کامل دست ها قبل از آماده کردن غذا ، بعد از دست زدن به گوشت خام و قبل ازخوردن غذا است. اطمینان  حاصل کنید که همه افراد در پشت میز غذاهم دست های خود را شسته اند.

استراحت کافی داشته باشید.

تحقیقات نشان داده افرادی که خواب کافی ندارند؛ بیشتر در معرض ابتلا به انواع بیماری ها هستند. اگردر خوابیدن مشکل دارید بهتر است از خوردن غذا با فاصله زمانی کم قبل از خواب خودداری کنید.

واکسن آنفولانزا بزنید.

استفاده از واکسن آنفولانزا می تواند گام موثری در جهت کاهش احتمال ابتلا به این بیماری باشد. مخصوصا افراد مسن و کسانی که به بیماری های تنفسی مبتلا هستند بهتر است این کار را انجام دهند.

ورزش کنید.

افرادی که فعالیت فیزیکی دارند و مرتبا ورزش می کنند کمتر از بقیه افراد در معرض ابتلا به بیماری قرار می گیرند. حتی در هوای سرد، استفاده از تردمیل ، طناب زدن و رفتن به ورزشگاه می تواند به فعال نگه داشتن بدن شما کمک کند.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *