ورزش کردن در سلامت روان چه نقشی دارد؟

همواره مردم درباره فواید ورزش برای سلامت جسم شنیده اند در حالی که ثابت شده ورزش در بهبود سلامت روانی هم بسیار موثر است. فعالیت فیزیکی حتی می تواند از شروع اختلالات روانی هم جلوگیری کند.

چگونه ورزش کردن در بهبود سلامت روان شما موثر است؟

ورزش می تواند در کاهش بسیاری از علائم افسردگی از قبیل خستگی، اضطراب و عصبانیت موثر باشد. ورزش در بیمارانی که دچار اختلال هراس (فوبیا)، PTSD (اختلال استرسی پس از تجربه حوادث ناگوار) و یا اضطراب شدید هستند نیز می تواند در کاهش ترس، استرس و ریلکس شدن ذهن بیماران کمک کننده باشد.

ورزش می تواند حساسیت بدن و شدت واکنش های آن به حملات ترس و اضطراب را کاهش دهد.

علاوه بر موراد بالا ورزش می تواند در کاهش علائم بیماری های شایعی مثل سندرم روده تحریک پذیر(IBS) که در ضمن اختلالات روانی مثل افسردگی می تواند رخ دهد نیز کمک کننده باشد.

ورزش کردن چگونه می تواند باعث ایجاد حس شادابی شود؟

داشتن فعالیت فیزیکی می تواند باعث بهبود خلق وخو، افزایش سطح انرژی و بهبود سطح کیفیت خواب شود.
ورزش کردن سطح هورمون های استرس را کاهش می دهد. بطور مثال باعث کاهش هورمون کورتیزول وافزایش اندورفین می شود. در نتیجه حس شادابی و سلامتی در شما افزایش می یابد.

ورزش و فعالیت فیزیکی حواس شما را از افکار و احساسات بد و آزار دهنده پرت می کند. در حقیقت با ورزش ذهن شما از مشکلاتتان دور شده و تمرکزتان بر فعالیتی که در حال انجام آن هستید معطوف می شود.

ورزش کردن اعتماد به نفس شما را زیاد می کند. با ورزش کردن می توانید به راحتی وزن کم کنید و هر لباسی که بخواهید بپوشید. والبته اگر جزو کسانی هستید که به اندامتان اهمیت می دهید این موضوع می تواند برای شما باعث خوشحالی و افزایش اعتماد به نفستان شود.

ورزش می تواند باعث افزایش ارتباط اجتماعی شما با دیگران شود. اگر برای ورزش کردن در یک کلاس ورزشی ثبت نام کنید می توانید دوستان زیادی پیدا کنید و دامنه روابط اجتماعی تان را افزایش دهید. این گونه می توانید سلامت روان خود را بهبود دهید.

بهبود سلامت جسمی می تواند سلامت روانی شما را افزایش دهد. همانطور که استرس می تواند باعث بیمار شدن شود، بیماری های جسمی هم می تواند برای شما استرس زا باشد. بهبود شرایط جسمی شما می تواند استرس تان را کم کند و همین کاهش استرس می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدنتان شود و شما را در برابر بسیاری از بیماری ها مصون کند.

انواع ورزش

خوشبختانه انواع زیادی ورزش وجود دارد که می تواند سلامت روان را بهبود ببخشد، از وزنه برداری گرفته تا دویدن اما مهم است که ورزش مورد علاقه تان را پیدا کنید. در این بخش به معرفی بعضی ورزش های موثر در این زمینه می پردازیم:

یوگا

یوگا شامل یکسری حرکات فیزیکی، تنفس کنترل شده و دوره های مراقبه است. یوگا روشی کم خطر برای بهبود ذهن و بدن بوده و اغلب بعد از حتی یک جلسه می توان تاثیرات آن را دید.

یوگا روی بدن شما، تاثیرات زیر را خواهد گذاشت:

  • کاهش ضربان قلب
  • کاهش فشار خون
  • بهبود تنفس
  • کاهش استرس
  • کاهش افسردگی و اضظراب
  • افزایش انرژی و آرامش بدن

ورزش های هوازی

ورزش هایی مثل دوچرخه سواری، دویدن و شنا می توانند تاثیر بسیار مثبتی بر سلامتی جسم و روان انسان داشته باشند. اگرچه بیشتر مطالعات در زمینه تاثیر ورزش بر اختلالاتی مثل افسردگی، اختلالات هراس (فوبیا) و وسواس انجام شده است اما تاثیرات مثبت ورزش کردن بر کسانی که از حضور در اجتماع واهمه دارند هم اثبات شده است.
به طور مثال اختصاص حداقل 5 الی 10 دقیقه در روز به انجام ورزش های هوازی می تواند در بهبود خلق و خوی شما بسیار موثر باشد؛ ولی برای بهبود کلی حالت ذهنی تان بهتر است بصورت مداوم 10 الی 15 هفته این کار را انجام دهید.

اگر از اختلالات روحی مثل افسردگی رنج می برید بهتر است با یک روانشناس و یا پزشک درانتخاب بهترین ورزش در کناراستفاده از روش های درمانی مناسب جهت بهبود شرایطتان صحبت کنید.

کلید موفقیت در این کار این است که پس از تائید پزشک و یا روانشناستان ورزشی را انتخاب کنید که واقعا به آن علاقه زیادی دارید. احتمالا در ابتدای کار انگیزه زیادی خواهید داشت که می تواند بسیار کمک کننده باشد. با توجه به مطالعات انجام شده اختصاص 2 تا 6 ساعت درهفته به ورزش کردن می تواند تاثیر شگفت انگیزی در بهبود شرایط ذهنی شما داشته باشد.

ورزش کردن در سلامت روان چه نقشی دارد؟

توصیه های زیر را به دقت بخوانید:

در ورزش کردن افراط نکنید.

مواظب باشید که در ابتدای کار به علت انگیزه زیاد، زیاده روی نکنید. به یاد داشته باشید که  درعین حال که ورزش می تواند سرگرم کننده و مفید باشد، افراط در آن ممکن است باعث بروز مشکلات جسمی در شما شود؛ در نتیجه مواظب باشید که به خودتان آسیب نزنید. در نتیجه بهتر است به آرامی تمرینات خود را افزایش دهید.

به برنامه ورزشی تان متعهد باشید.

مطمئنا هرکسی کارهای زیادی برای انجام دادن در طول روز دارد اما سلامتی شما در اولویت قرار دارد. پس روزانه زمانی را برای این کار اختصاص دهید و تحت هر شرایطی آن را ادامه دهید. البته که برای نتیجه گرفتن از هرکاری باید پشتکار داشته و صبور باشید. 

ممکن است در طی زمان انگیزه تان کم شود. برای حل این مشکل بهتر است همواره چند گزینه جایگزین داشته باشید. مثلا اگر از تمرین با تردمیل خسته شده اید، بهتر است برای مدتی بصورت فردی و یا گروهی پیاده روی کنید. این کار به کمک ایجاد تنوع، به حفظ انگیزه ی شما برای تداوم کار کمک می کند.

گزینه های مختلف را امتحان کنید.

برای گرفتن بهترین نتیجه روش های مختلف را امتحان کنید. بطور مثال یک بار صبح ورزش کنید و بار دوم زمان ورزش کردنتان را به بعد ازظهر تغییر دهید و یا مثلا اگر از رفتن به باشگاه نتیجه نگرفتید این بار ورزش کردن در خانه را امتحان کنید. بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی متوجه خواهید شد که بهترین برنامه ورزشی برای بهبود سلامت روان خود کدام است.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *