۱۰ مزیت خواب شبانه کافی برای سلامت جسمی و روحی شما

۱۰ مزیت خواب شبانه کافی برای سلامت جسمی و روحی شما

در گذشته خواب کافی و خوب توسط افراد نادیده گرفته می شد، اما امروزه اهمیت خواب را روی سلامتی و رفاه عمومی می دانیم. افرادی که کمتر از ۶ یا ۷ ساعت در طول روز می خوابند در معرض بیماری های مختلفی قرار خواهند گرفت. در اینجا ۱۰ مزیت داشتن خواب شبانه کافی و مناسب را بررسی خواهیم کرد:

۱. به اندازه کافی خوابیدن سلامت قلب شما را حفظ می کند:

کمبود خواب سبب افزایش فشارخون و بالا رفتن کلسترول خون خواهد شد که این دو عامل می تواند فاکتورهایی برای افزایش خطر حملات و سکته ها ی قلبی باشد.

۷ تا ۹ ساعت خواب در طول شب باعث می شود که شما قلب سالم تری داشته باشید.

۲. خواب کافی ممکن است از ابتلا به سرطان جلوگیری کند:

آیا می دانستید افرادی که تا دیروقت کار می کنند با خطر ابتلا به سرطان سینه و روده بزرگ روبرو هستند؟

محققان بر این باورند که در معرض نور قرار گرفتن در شب ، سبب کاهش ملاتونین خواهد شد. ملاتونین هورمونی است که وظیفه ی تنظیم سیکل خواب و بیداری را برعهده دارد. همچنین وظیفه ی سرکوب تومورها و محافظت از بدن در برابر ابتلا به سرطان را دارد، بنابراین تا دیروقت بیدار ماندن می تواند ریسک ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

از تاریک بودن اتاق خود هنگام خواب اطمینان حاصل کنید و قبل خواب از کار با وسایل الکترونیکی اجتناب کنید تا بدن شما به میزان کافی ملاتونین تولید کند.

۳. خواب کافی استرس را کاهش می دهد:

هنگامی که بدن شما دچار کمبود خواب باشد آن را به شکل استرس و اضطراب نشان می دهد، به این صورت که سبب افزایش فشارخون و تولید هورمون استرس می شود.

فشارخون بالا سبب بروز بیماری های قلبی-عروقی خواهد شد و استرس باعث می شود به سختی به خواب بروید.

۴. خواب مناسب سبب کاهش التهابات می شود:

افزایش هورمون استرس به دلیل کم خوابیدن سبب افزایش التهاب در بدن می شود. بروز التهابات سبب افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی ، دیابت و سرطان خواهد شد. یکی از مزیت های خواب شبانه کافی و ماسب، کاهش استرس و به دنبال آن کاهش التهابات وبیماری هاست.

۱۰ مزیت خواب شبانه کافی برای سلامت جسمی و روحی شما

۵. خواب کافی باعث می شود شما هوشیارتر باشید:

داشتن خواب کافی در شب باعث می شود شما روز بعد هوشیاری و انرژی بیشتری داشته باشید.

بنابراین وقتی شما با احساس شادابی از خواب برخیزید برای انجام کارهای روزانه انرژی کافی دارید و می توانید روی کارهای خود بهتر تمرکز کنید.

۶. خواب مناسب حافظه ی شما را تقویت می کند:

محققان هنوز نمی دانند چرا ما هنگام خواب رویا می بینیم، اما می دانند که خوابیدن در تقویت حافظه نقش مهمی ایفا می کند.

در طول خواب ، بدن شما در حال استراحت است اما مغزتان در حال پردازش حوادث اتفاق افتاده در طول روز، برقراری ارتباط بین اتفاقات، احساسات و خاطرات می باشد.

خواب عمیق زمان بسیار مهمی است که مغز بتواند خاطرات و ارتباطات را ایجاد کند. بنابراین یکی از مزیت های خواب شبانه کافی با کیفیت بالا، این است که به شما در به یاد آوردن خاطرات و پردازش بهتر وقایع طول روز کمک خواهد کرد.

۷. خواب ممکن است به کاهش وزن کمک کند:

محققان دریافتند افرادی که کمتر از ۷ ساعت در طول شب می خوابند در معرض چاقی و افزایش وزن قرار دارند. به نظر می رسد که کمبود خواب روی تنظیم هورمون های موثر بر اشتها تاثیر دارد.

بنابراین اگر میخواهید وزن خود را حفظ کنید و یا کاهش دهید به خاطر بسپارید که بهتر است یک خواب کافی و منظم در طول شب داشته باشید.

۱۰ مزیت خواب شبانه کافی برای سلامت جسمی و روحی شما

۸. داشتن خوابی کوتاه در طول روز شما را باهوش تر می کند!

داشتن خواب کوتاه در طول روز برای سلامتی شما خوب است و باعث می شود بهتر فکر کنید و تصمیم بگیرید.

همچنین مطالعه ای بر روی ۲۴ هزار یونانی صورت گرفت، نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد:

 افرادی که چند بار در هفته خوابی کوتاه را در طول روز تجربه کردند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار خواهند گرفت. بنابراین علاوه بر داشتن خواب کافی در شب، سعی کنید در طول روز نیز یک خواب کوتاه داشته باشید؛ زیرا روی حافظه، عملکرد شناختی مغز و خلق و خو بسیار موثر خواهد بود.

۹. خواب کافی می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به افسردگی شود:

خواب مناسب روی بسیاری از مواد شیمیایی موجود در بدن از جمله سروتونین تاثیرگذار است. افرادی که دارای کمبود سروتونین در بدن خود هستند از افسردگی رنج می برند.

بنابراین شما با داشتن یک خواب خوب و کافی بین ۷ تا ۹ ساعت در شب می توانید احتمال ابتلا به بیماری افسردگی را در خود کاهش دهید.

۱۰. خواب کمک می کند که بدن ریکاوری شود:

همانطور که می دانید خواب، زمانی برای استراحت است، همچنین زمانی است که آسیب های ناشی از استرس، اشعه ها و دیگر موارد زیانبار جبران شود.

همچنین در طول خواب سلول ها پروتئین بیشتری تولید می کنند. این مولکول های پروتئینی در کنار هم بلوک هایی را تشکیل می دهند تا آسیب های ایجاد شده بر روی سلول های بدن در طول روز جبران شود.

بنابراین خواب کافی در شب باعث می شود بدن شما برای روز بعد ریکاوری شود.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *