فواید کفیر در سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

فواید کفیر در سندروم روده تحریک پذیر(IBS)

در بین لبنیات تخمیری، معمولا ماست بیش از سایرین توجه ها را به خودش جلب می کند. ماست خوراکی فوق العاده ای است ولی امروز می خواهیم به کفیر بپردازیم. عضو کوچکی از این خانواده که قرن هاست در نواحی قفقاز مصرف می شود. کفیر چیست؟ چه سودمندی هایی دارد؟ و آیا می تواند برای دستگاه گوارش ما مفید باشد؟

کفیر چیست؟

مانند ماست، کفیر یک خوراکی تخمیری است. به این معنا که در اثر فعالیت باکتری های پروبیوتیک تولید می شود. این باکتری ها بسیار مفیدند! گونه های باکتریایی موجود در کفیر تنوع بیشتری نسبت به ماست دارند. حتی در کفیر انواع مخمرها نیز یافت می شود در حالی که ماست فاقد مخمر است. به دلیل رقیق بودن، کفیر معمولا به صورت نوشیدنی مورد استفاده قرار می گیرد؛ در مقابل ماست که باید با قاشق خورده شود. این نوشیدنی طعمی مطبوع، شبیه ماست و اندکی ترش دارد.

به صورت سنتی کفیر را از تخمیر شیر گاو، گوسفند و یا بز بدست می آورند. به این صورت که حجم بیشتری از شیر را با کمی کفیر مخلوط می کنند. به تدریج میکروارکانیسم هایی که وارد شیر کرده ایم تخمیر را انجام می دهند، تا کل شیر به کفیر تبدیل شود. خود کفیر تولید شده بعدا می تواند به عنوان شروع کننده ساخت کفیر استفاده شود!

فواید کفیر برای سلامتی

جای تعجبی ندارد که این نوشیدنی طی زمان محبوب و مورد مصرف باقی مانده است. تحقیقات جدید هم تجربه پیشینیان ما را تایید می کنند. همان طور که گفتیم کفیر سرشار از باکتری های مفیدی است که مصرف مداوم آن، برای سلامتی فوق العاده سودمند است.

ثابت شده است که کفیر:

  • منبع عالی ویتامین ها، اسیدهای آمینه و مواد معدنی است.
  • نقش ضدالتهابی در بدن دارد.
  • سیستم ایمنی را تقویت می کند.
  • خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.
  • سطح کلسترول خون را تعدیل می می کند.
  • بهبود دهنده سلامت دستگاه گوارش است و زخم های گوارشی را ترمیم می کند.
فواید کفیر در سندروم روده تحریک پذیر(IBS)

کفیر و عدم تحمل لاکتوز

افرادی که توانایی هضم لاکتوز (قند موجود در شیر) را ندارند، هنگام مصرف لبنیات دچارعلائم و مشکلات گوارشی متعددی می شوند. برخلاف انتظار، کفیر به دلیل مقدار کم لاکتوز خود، مناسب مصرف این دسته نیز هست. به علاوه، چون کفیر عملکرد آنزیم های گوارشی را تحریک می کند؛ می تواند به هضم راحت تر لاکتوز در این افراد کمک کند. مطالعه محدودی نشان داده که کفیر توانایی هضم لاکتوز در این افراد را افزایش داده است!

کفیر و یبوست

در مطالعه دیگری اثرات مفیدی از کفیر در بیماران مبتلا به یبوست مزمن دیده شده است. (البته افراد دچار IBS در این تحقیق شرکت نداشتند.) داوطلبان به مدت یک ماه هر روز دو مرتبه از کفیر استفاده می کردند.

نتایج نهایی نشان داد که کفیر، سفتی مدفوع و دفعات دفع را تنظیم کرده و عبور مدفوع از روده ها را تسهیل می کند. همچنین توانسته مصرف ملین ها توسط بیماران را کاهش دهد. نتایج این تحقیق هنوز در سطح مقدماتی بوده، ولی امیدبخش است.

و در آخر کفیر و سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

تحقیقاتی که به تازگی در دانشگاه موناش صورت گرفته، نشان می دهد که کفیر درصد بالایی از ترکیبات کربوهیدراتی تخمیرپذیر(FODMAP) را داراست که می تواند تحریک کننده علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) باشد. با این وجود، اگر دستگاه گوارش شما توانایی تحمل کفیر را دارد؛ با مصرف آن می توانید به سلامت عمومی و گوارشی خود کمک کنید.

توانایی کفیر در فراهم آوردن باکتری های مفید برای روده بزرگ، هضم بهتر لاکتوز و تنظیم دفع روده ای قابل توجه است. بهتر است از این پس جایی را در رژیم غذایی خود به این نوشیدنی اختصاص دهید!

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *