چگونه یک بار برای همیشه جلوی ریزش مو را بگیریم؟

گونه یک بار برای همیشه جلوی ریزش مو را بگیریم؟

دلایلی کاملاً طبیعی و ساده برای ریزش مو وجود دارد. درحقیقت ریزش مو بخشی از چرخه طبیعی موست اما اگر در حین حمام کردن و یا برس کشیدن ریزش موی شدیدی را تجربه می کنید ممکن است این یک هشدار باشد. بر اساس گفته های یک متخصص سلامت مو، ریزش روزانه ۱۰۰ عدد تار مو موضوع طبیعی است.

درحقیقت تار های مو دوره هایی از رشد را پشت سر می گذارند که حدوداً ۵ الی ۷ سال طول می‌کشد. پس از گذشت این زمان کم کم ضعیف شده و  بعد از آن ریزش پیدا می کنند. البته بدیهی است که این سیکل برای تمام تارهای مو طی نمی شود؛ چرا که در این  صورت هر چند سال یک بار همه ما دچار طاسی می شویم.

فولیکولهای مو به طور غیر همزمان این چرخه را طی می کنند به این معنی که هر کدام در زمان خاصی به انتهای این چرخه می‌رسند که نتیجه آن ریزش روزانه  ۱۰۰ عدد تار مو است. در ابتدا ممکن است این عدد زیاد به نظر برسد اما اگر این مقدار را با تعداد فولیکول های موجود بر روی سرتان که در حدود ۱۰۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ است مقایسه کنید آنگاه متوجه می شوید که روزانه چیزی فقط در حدود یک هزارم درصد از موهای خود را از دست می دهید که هر کدام از این تار ها با ساقه جدیدی از مو جایگزین خواهد شد.

اما اگر متوجه ریزش غیر عادی و بیش از حد موهایتان در زیر دوش شدید و یا متوجه شدید که در مقایسه با قبل به راحتی و با یک فشار ملایم جدا می شوند بهتر است به دنبال دلایل این موضوع باشید.
ما با چندین متخصص آسیب شناسی و تریکولوژیست در این باره صحبت کردیم تا از تجربیات آنها برای یافتن دلایل ریزش غیر عادی مو استفاده کنیم.

چگونه یک بار برای همیشه جلوی ریزش مو را بگیریم؟

چه عواملی باعث ریزش مو می شود؟

علل مختلفی می تواند باعث این موضوع باشد. یکی از مهمترین علل ریزش مو در مردان و زنان ژنتیک است اما بسیاری از زنان به دلیل استرس و کمبود مواد مغذی از جمله ویتامین های دی و روی ریزش مو را تجربه می کنند. یکی دیگر از دلایل عمده ریزش مو تغییرات هورمونی است. مخصوصاً در زنان این موضوع می‌تواند در دوران بارداری، زایمان، تغییر در نوع قرص ضد بارداری یا در دوران یائسگی اتفاق بیفتد.

در حقیقت تغییرات اتفاق افتاده در مقدار هورمون ها می توانند در کوتاه شدن چرخه رشد مو تاثیر بگذارد و باعث افزایش ریزش مو شود. اما وحشت نکنید این موضوع می تواند برگشت پذیر باشد. این عارضه تلوژن افلوویوم نامیده می شود که به معنی عدم رشد هماهنگ گروهی از تارهای مو است که نهایتا باعث کم پشت شدن موها می شود.

موها و ناخن ها برای رشد به انرژی زیادی نیاز دارند اما این موضوع باعث نمی شود که برای بدن اولویت داشته باشند به همین دلیل ممکن است در مواقعی که تحت تاثیر فشارهای روحی و یا جسم ای هستید ریزش موی بیشتری تجربه کنید.

راهکار هایی برای جلوگیری از ریزش مو

از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید

سعی کنید در رژیم غذایی تان از انواع مواد مغذی استفاده کنید. استفاده از سبزیجات و گوشت کم چرب و غذاهای دریایی می‌تواند مواد مغذی ضروری برای رشد موهایتان را فراهم کند. از غذاهای پر ویتامین و دارای چربی های سالم مثل تخم مرغ و آووکادو استفاده کنید. از دیگر مواد غذایی مفیدی که می توانید برای تقویت موهای تان استفاده کنید می توان به موارد زیر اشاره کرد.

دانه های کتان و چیا که مملو از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و به سلامت و تقویت مو کمک می کنند.
اسفناج که سرشار از آهن بوده و می‌تواند به انتقال گلبول های قرمز خون به پوست سر شما کمک می کند تا با این روش باعث تقویت رشد موهای جدید شود.

میوه ها و سبزیجاتی مثل پرتقال، گوجه فرنگی و فلفل که سرشار از ویتامین سی بوده و به تولید کلاژن و حفظ سلامت فولیکول ها کمک می کند.

از سفت و محکم بستن موهایتان خودداری کنید

اگر احساس می کنید که دچار ریزش مو شده اید بهتر است از دم اسبی بستن مو هایتان خودداری کنید. استفاده از از درمان های شیمیایی، بستن محکم مو و یا استفاده زیاد از گرما فولیکول های مو را تحت فشار قرار داده و منجر به افزایش ریزش مو می شود. بر اساس یافته های آکادمی پوست و موی آمریکا بیش از حد کشیده شدن مو می‌تواند منجر به ریزش زودرس مو بشود. پس سعی کنید از کش موهای تنگ استفاده نکنید. بهتر است هر چند وقت یکبار مدل موهای خودتان را تغییر دهید استفاده از سبک های متنوع نه تنها ظاهر جدیدی به شما می بخشد بلکه می تواند به بهبود شرایط موهایتان هم کمک کند.

چگونه یک بار برای همیشه جلوی ریزش مو را بگیریم؟

به اندازه کافی بخوابید

حداقل ۷ الی ۸ ساعت بخوابید چرا که بدن برای تجدید قوا به این میزان استراحت نیاز دارد. ملاتونین هورمونی است که به تنظیم چرخه خواب کمک می کند. همچنین اثبات شده که این هورمون در تقویت رشد موها موثر است چه به صورت استفاده موضعی و چه به خاطر داشتن خواب کافی.

داشتن استراحت کافی نه تنها برای رشد موهای شما بسیار مهم است بلکه می تواند به جلوگیری از چرب شدن موهایتان هم کمک کند هنگامی که به اندازه کافی نمی خوابید استرس و فشار زیادی به بدنتان وارد می شود که نه تنها مانع از رشد مو می شود بلکه این موضوع به افزایش تولید چربی هم کمک می کند.

مکمل مصرف کنید

مولتی ویتامین ها می توانند بسیار موثر باشند. می توانید برای اطمینان یافتن از اینکه به اندازه کافی مواد مغذی مورد نیازتان را دریافت می کنید یا نه از مکمل ها استفاده کنید. مکمل های دارای مس و ریبوفلاوین یا ویتامین ب 1 می ‌توانند نقش موثری در تقویت رشد موهای جدید و فولیکول های مو داشته باشند.

امگا ۳ مصرف کنید

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند به تقویت رشد مو کمک کند. روغن ماهی به عنوان یکی از منابع مهم امگا ۳ با اثرات ضد التهابی اش می تواند نقش موثری در بیشتر شدن فضای مورد نیاز فولیکول های مو برای رشد داشته باشد. برای دریافت امگا3 بیشتر می توانید از انواع ماهی مثل ماهی سالمون و یا دانه هایی مثل دانه چیا استفاده کنید همچنین می توانید از مکمل های روغن ماهی استفاده کنید.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *