ویتامین C و COVID-19 : آیا ویتامین C از ابتلا به کرونا پیشگیری می‌کند؟

ویتامین C و COVID-19 : آیا ویتامین C از ابتلا به کرونا پیشگیری می‌کند؟

پیش از پرداختن به پاسخ این سوال باید به این نکته اشاره کنیم که هیچ فرآورده مکملی،برنامه غذایی یا تغییر در سبک زندگی نمی تواند به اندازه فاصله گذاری اجتماعی در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا موثر نمی باشد.

در چند وقت اخیر گمانه زنی های متعددی در ارتباط با  میزان تاثیرگذاری مصرف ویتامین C  فضا های گوناگون خبری را دربر گرفته اند.

همچنین از آنجایی که هیچ فرآورده دیگری به جز این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی اثر چشم گیری نداشته اند محققان بسیاری در حال بررسی تاثیر ویتامین C به شکل تزریق وریدی هستند.

در ادامه به صورت دقیق تر عملکرد و اثرگذاری ویتامین C در پیشگیری ازCOVID-19 را بررسی خواهیم نمود.

ویتامین C چیست؟

ویتامین C یکی از ضروری ترین ترکیبات مغذی است که نقش های متعددی در بدن دارد.این ویتامین یک آنتی اکسیدانت قوی است ترکیبات ناپایدار موجود در بدن را که اصطلاحا رادیکال آزاد خوانده می شوند خنثی می کند.در نتیجه احتمال آسیب دیدن سلول های بدن به دنبال تاثیر رادیکال های آزاد به طور چشمگیری کاهش می یابد.

ویتامین C در بسیاری از واکنش های بیوشیمیایی بدن  که در ارتابط با عملکرد سیستم ایمنی هستند دخیل است.

میزان مصرف روزانه ویتامین باید در محدوده 90 میلی گرم باشد اما این میزان باید در زنان باردار حدودا 30 میلی گرم بیشتر باشد.افراد سیگاری به 35 میلی گرم بیشتر از میزان ویتامین C  نرمال نیازمند هستند.

لازم به ذکر است که بهتر است دریافت میزان روزانه ویتامین C از طریق مصرف میوه ها و سبزیجات صورت گیرد.به عنوان مثال مصرف یک عدد پرتقال 77درصد نیاز روزانه ویتامین C و یک فنجان کلم بروکلی پخته (160گرم) توانایی تامین 112 درصد نیاز روزانه این ویتامین را دارد!

ویتامین C چگونه سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

همانطور که پیش تر اشاره شد ویتامین C به شیوه های گوناگونی بر سیستم ایمنی اثر می گذارد.

خاصیت آنتی اکسیدانتی این ویتامین سبب تقویت عملکرد ایمنی بدن می گردد.به عنوان مثال به دنبال مصرف آن، شاهد بهبود سریع تر بیماری هایی مثل سرماخوردگی خواهیم بود.

ویتامین C به واسطه افزایش تولید کلاژن موجب بهبود زخم ها و حفظ سلامت پوست در برابر آسیب ناشی از عوامل محیطی می شود.

یکی دیگر از اعمال ویتامین C افزایش فعالیت فاگوسیت هاست. این سلول ها از طریق بلعیدن عوامل بیماری زا در سیستم ایمنی ایفای نقش می کنند.به علاوه این ویتامین به رشد و انتشار سلول های لنفوسیت که در تولید آنتی بادی های نقش دارند کمک بسزایی می کند.

مطالعات صورت گرفته بر نمونه های حیوانی و انسانی نشان داده اند که ممکن است دوز بالای ویتامین C تزریقی سبب کاهش عفونت ریوی ایجاد شده طی بیماری های شدید تنفسی (که ناشی از ویروس هایی مثل H1N1 بوده اند) شود.محققین درحال بررسی و پژوهش بیشتری برای تایید این موضوع می باشند.

ویتامین C و COVID-19 : آیا ویتامین C  از ابتلا به کرونا پیشگیری می‌کند؟

ویتامین C و COVID-19

در مورد ارتباط ویتامین C و COVID-19 بنا به مقاله منتشر شده توسط ژورنال بیماری های واگیردار چین، انجمن پزشکی شانگهای اظهار داشته است که دوز بالای ویتامین C در درمان بیماران مبتلا به COVID-19 که در بیمارستان بستری هستند موثر می باشد.

دریافت این دوز به صورت تزریقی موجب می شود تا عملکرد تنفسی این بیماران تقویت شده و نیاز به مداخلات درمانی از قبیل ونتیلاسیوت کاهش یابد.

این ویتامین برای بیماران بستری در بخش ICU به هر دو صورت خوراکی و تزریقی تجویز شده که این امر سبب بهبود سریع بیمار و کاهش طول دوره بستری وی در بخش های مراقبت ویژه می گردد.

با این وجود باید تاکید کنیم که تجویز ویتامین C در COVID-19 هنوز به تایید نهایی نرسیده است و برای همه گیر شدن تجویز آن کماکان مطالعات بیشتری بر آثار و عوارض این ویتامین نیاز است.به عنوان مثال اسهال یکی از عوارض تجویز دوز بالای آن است که ممکن است برای برخی از بیماران رخ دهد.

آیا بدن شما به دریافت مکمل نیاز دارد؟

در حال حاضر شواهد مبنی بر موثر بودن ویتامین C همگی تجربی بوده اند و همانطور که پیش تر اشاره شد هنوز مدرکی دال بر تاثیر این ویتامین در درمان بیماری کرونا منتشر نشده است.به این صورت که اگرچه ویتامین C می تواند سبب کاهش طول دوره درمان سرماخوردگی شود اما هنوز به طور قطع نمی توان گفت که مصرف این ویتامین در درمان بیماری کرونا نیز اثرگذار است.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که مقدار اضافی ویتامین C به علت محلول بودن این ویتامین از مسیر ادراری دفع خواهد شد. بنابراین مصرف بیش از حد این ترکیب مکمل سبب افزایش تاثیرگذاری آن نخواهد شد.

علت اسهال ناشی از دوز بالای ویتامین C خارج شدن مقدار زیادی از آب بدن و ورود این حجم از آب به لوله کوارشی است.به همین علت دوز بالای این ویتامین تنها در موارد ضروری مثل بستری بیمار در بیمارستان تجویز می گردد.

با توجه به موارد یاد شده همچنان توصیه می شود که تا حد امکان میزان ویتامین C مورد نیاز بدن خود را از رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات دریافت نمایید.

ویتامین C و COVID-19 : آیا ویتامین C  از ابتلا به کرونا پیشگیری می‌کند؟

انتخاب فرآورده مکمل

اگر قصد دارید که از فرآورده های مکمل دارای ویتامین C استفاده کنید باید دقت داشته باشید که فرآورده ای با اثرگذاری و دوز مناسب انتخاب نموده و مصرف کنید.

حداکثر دوز مناسب ویتامین C که مناسب مصرف روزانه بوده و عوارض ناشی از آن کم می باشد 2000 میلی گرم است.در حال حاضر فرآورده های مکمل موجود در بازار های دارویی دارای دوز 250 تا 1000 میلی گرم  از ویتامین C می باشند. بنابراین لازم است برای جلوگیری از بروز عوارض ناخواسته، دستورات درج شده بر بسته بندی محصولات مکمل را به دقت مطالعه نموده و دوز روزانه مناسب را دریافت نمایید.

لازم به ذکر است که مصرف ویتامین C می تواند سبب بروز تداخل در پروسه های شیمی درمانی، رادیوتراپی و یا مصرف داروهای کاهنده کلسترول شود.

در نهایت توصیه می شود که با پیروی از یک سبک زندگی مناسب و همچنین یک برنامه غذایی سرشار از ترکیبات مغذی سیستم ایمنی خود را در برابر ابتلا به ویروس کرونا تقویت نموده و هر گونه علائم بیماری یا تصمیم به آغاز مصرف فرآورده های دارویی را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *