تمریناتی برای افزایش تمرکز در فعالیت های روزمره به کمک ذهن آگاهی

تمریناتی برای افزایش تمرکز در فعالیت های روزمره به کمک ذهن آگاهی

ذهن آگاهی چیست و چگونه می توان آن را تقویت کرد؟

در ابتدا باید بگوییم که ذهن آگاهی یا mindfullness مهارتی است که به کمک آن تمام توجه و تمرکز شما به حال معطوف شود. این کار به شما کمک می کند تا تمام ذهن تان را به کاری که در حال انجام آن هستید معطوف کرده و تمام تمرکز و حواستان به کاری که انجام می دهید باشد. در ادامه، تمریناتی برای افزایش تمرکز معرفی خواهیم کرد.

رسیدن به این توانایی کمی سخت به نظر می رسد چرا که با وجود سرعت یافتن تمامی امورو افزایش تعداد وظایف روزانه هر شخص، دلایل زیادی برای حواس پرتی وجود دارد و تمرکز داشتن بر کاری که در حال انجام آن هستید مشکل می شود. اما راه هایی هم برای یادگیری و تمرین ذهن آگاهی وجود دارد که اگر واقعا مصمم باشید تا آن هارا یاد بگیرید می توانید به کمک این روش، زندگی شاد و موفق تری را تجربه کنید.

تمریناتی برای افزایش تمرکز با به کار گیری ذهن آگاهی

ذهن آگاهی در هنگام غذا خوردن

زمانی که غذا می خوردید و همزمان با آن به مسائل مختلفی فکر می کنید و یا مطالب گوشی تان را چک می کنید چندان تمرکزی بر غذا خوردن ندارید که  از نتایج آن می توان به پرخوری و یا استفاده بیش از اندازه از شکر یا نمک اشاره کرد. سعی کنید از عادت انجام دادن چندین کار به صورت همزمان پرهیز کنید و وقتی غذا می خورید به اصطلاح تمام حواس تان به غذایتان باشد و به مسائل دیگر توجهی نکنید. به هرلقمه ای که می خورید توجه کنید. غذای تان را به آرامی بجوید و طعم آن را به خوبی حس کنید.

با این روش می توانید به سیگنال های بدن تان بیشتر توجه کنید و به موقع متوجه شوید که سیر شده اید. دیگر مزیت ذهن آگاهی درباره غذا خوردن افزایش دقت تان درباره چیزهایی که میخورید و میزان کالری دریافتی تان می باشد.

تمریناتی برای افزایش تمرکز در فعالیت های روزمره به کمک ذهن آگاهی

ذهن آگاهی در تعامل تان با بقیه افراد

ذهن اگاهی در تعاملات تان با اعضای خانواده، دوستان و همکاران تان می تواند نقش مهمی در روابط شما داشته باشد. ذهن آگاهی در ارتباطات می تواند به منزله مشاهده دقیق رفتار و اعمال اطرافیان تان بدون هیچ گونه پیش داوری و قضاوت باشد. البته که در این روش باید دقت کاملی در حین صحبت کردن و داشتن مکالمه با دیگران داشته باشید و در حین گوش دادن به صحبت های آن ها نیزکاملا  متمرکز باشید. بهتر است تا جای ممکن به جای استفاده از تلفن همراه، حضورا صحبت اطرافیان تان را بشنوید.

در حین گفت و گو به جای اینکه دائما تلاش کنید نظرات خودتان را به طرف مقابل اعلام کنید و یا سخنان او را تکذیب کنید سعی کنید منظور اصلی آن ها را دریافت کنید. با افزایش توجه، دقت وتمرکز در چیزی که احساس می کنید، می شنوید و می بینید؛ می توانید نظرات تان را بهتر به دیگران بگویید تا اینکه بخواهید فقط با عصبانیت آن را اعلام کنید.

هر کاری را با توجه و دقت بالا انجام دهید

تا به حال برای تان پیش آمده که وارد اتاقی شوید ولی نتوانید علت رفتن به آن جا را به یاد آورید؟
علت اینکه گاها دچار این مشکل می شوید این است که به اندازه کافی توجه و تمرکز بر روی کاری که انجام می دهید ندارید. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید در طول روز و در حین انجام هر کاری آن را تمرین کنید. کافیست در حین پیاده روی، رسیدگی به حیاط خانه و یا حتی خوردن یک تکه شکلات تمرکز کنید و آن را با دقت و تمرکز زیاد انجام دهید. این کار باعث می شود تا کمتر به گذشته یا آینده فکر کنید و برای آن نگران باشید ودرعین حال تمام توجه تان را معطوف حال کنید.

چندین مثال از تمریناتی که می توانید برای افزایش تمرکز به کار ببرید

زمانی که شروع به تمیز کردن منزل می کنید به عنوان اولین قدم این کار را یک رویداد مثبت یا نوعی ورزش برای کاهش استرس و اضطراب تلقی کنید. در هر مرحله بعد دقیقا روی کاری که در حال انجام آن هستید تمرکز کنید مثلا در هنگام شستن ظرف ها آب گرم و صابون را روی دستان تان و در حین جارو کردن، ارتعاش جارو را روی زمین حس کنید.

زمانی که در حال جمع آوری وسایل بلااستفاده تان برای اهدا کردن به مراکز خیریه هستید هم این کار را نوعی آزادی از وسایلی که شاید به اندازه قبل برای تان کاربرد ندارد تلقی کرده و این آزادی را با تمام وجودتان حس کنید.

یک راه دیگر برای تمرین افزایش ذهن آگاهی گوش دادن به موسیقی است اما لازم است تا بر روی تک تک نت ها و آواها و احساسی که موسیقی در شما به وجود می آورد تمرکز کنید.  در نهایت این که سعی کنید نسبت به تمام کارهایی که می کنید حتی اگر بسیار کوچک و بی اهمیت باشند آگاهی و تمرکز کامل داشته باشید.

این که از خودتان انتظار داشته باشید در تمام روز به طور کامل بر هریک از کار هایی که انجام می دهید تمرکز کامل داشته باشید دور از انتظار والبته سخت خواهد بود. ممکن است در ابتدا فقط زمان مشخصی از روز را بتوانید کاری را با تمرکز و توجه کامل انجام دهید مثلا در حین خوردن وعده غذایی یا در هنگام رانندگی که این موضوع کاملا طبیعی است.

شما حتی می توانید در هنگام ناراحتی یا اضطراب، تلاش کنید تا بر نفس کشیدن تان تمرکز کنید. این تکنیک می تواند به آرام شدن شما کمک کرده و به افزایش تمرکز و توجه تان به زمان حال کمک کند.

تمرین ساده ی دیگری که می توانید انجام دهید ریلکس کردن عضلات بدن تان است. به این صورت که در هر زمان یکی از ماهیچه های تان را شل کنید. این کار علاوه بر کمک به آرام شدن تان، در افزایش توانایی شما در یافتن نقاطی از بدن تان که دچار انقباض و گرفتگی شده اند هم می تواند موثر باشد.

تمریناتی برای افزایش تمرکز در فعالیت های روزمره به کمک ذهن آگاهی

سخن آخر در رابطه با ذهن آگاهی و افزایش تمرکز

به عنوان سخن آخر می توان گفت که رسیدن به ذهن آگاهی نیازمند تمرین و تلاش فراوان است. در ابتدای کار ممکن است دائما کنترل ذهن تان را از دست بدهید اما با تمرین و صبر بهتر می شوید. زمانی که در این کار ماهر شوید  و بتوانید همه کار های تان را با تمرکز و آگاهی انجام دهید می توانید از مزایای بی شمار این توانایی از جمله کاهش استرس، افرایش سطح سلامت روح و روان، روابط اجتماعی بهتر و زندگی شادتر بهره ببرید.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *