برای کاهش دل درد های دوران قاعدگی چه کنیم؟

برای کاهش دل درد های دوران قاعدگی چه کنیم؟

دل درد های دوران قاعدگی، در افرادی که به قاعدگی دردناک مبتلا هستند، شدیدتر رخ می‌دهد. قاعدگی دردناک که در اصطلاح علمی، دیسمنوره نامیده می شود، باعث بروز درد در ناحیه تحتانی شکم در حین دوران قاعدگی و یا پیش از آن می شود. این درد ممکن است به کمر و یا ران هم گسترش پیدا کند. از دیگرعلائم می توان به حالت تهوع، اسهال، تعریق و سرگیجه اشاره کرد.

دو نوع دیسمنوره وجود دارد که شامل دیسمنوره اولیه و ثانویه می شود:

دیسمنوه اولیه معمولا یکسال بعد از اولین پریود شروع می شود. که در واقع همان درد هایی است که چند ساعت قبل از خونریزی شروع شده و تا دو الی سه روز ادامه می یابد. این درد کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. علت این دردها تولید مواد هورمون مانندی به نام پروستاگلاندین هاست که می توانند باعث بروز التهاب و درد شوند.

دیسمنوره ثانویه در زنانی رخ می دهد که دارای مشکلاتی از قبیل بیماری های التهابی لگن، اندرومتریوز، فیبروم ها و یا پولیپ های رحمی هستند. در هرحال بهتر است برای تشخیص نوع وعلت دردتان به پزشک مراجعه کنید.

درمان های طبیعی دل درد های دوران قاعدگی

اسید های چرب امگا 3

 امگا 3 به میزان زیادی در انواع ماهی وجود دارد. علاوه بر آن می توان از کپسول های روغن ماهی استفاده کرد. مطالعاتی که بر حیوانات انجام شده است بیان می کند که دو ماده ایکوزاپنتوئیک اسید و اسید دکوزاهگزانوئیک اسید در روغن ماهی وجود دارد که می تواند سطح پروستاگلاندین ها را کاهش دهد.

منیزیم

منزیم ماده ای معدنی است که بطور طبیعی در سبزیجات ،آجیل ،دانه ها و غلات وجود دارد. منزیم برای بیش از 300 واکنش بیوشیمیایی در بدن لازم است بطور مثال برای تنظیم قند خون، عملکرد عصب و عضله، ریتم طبیعی قلب، کارکرد سیستم ایمنی بدن، فشار خون و سلامت استخوان ها لازم است. در آزمایشاتی که بر انسان انجام شده تاثیر مثبت منیزیم در کاهش درد در دوران قاعدگی مشاهده شده است.

استفاده از مقادیر بالای منیزیم هم می تواند باعث بروز عوارضی از قبیل اسهال، تهوع، بی اشتهایی، ضعف عضلات، فشار خون بالا، ریتم غیر طبیعی قلب و مشکلات تنفسی می شود. البته مصرف منیزیم می تواند با بعضی دارو ها تداخل داشته باشد از جمله شل کننده های عضلانی، برخی آنتی بیوتیک ها، برخی دیورتیک ها، داروهای ضد فشار خون و پوکی استخوان.

برای کاهش دل درد های دوران قاعدگی چه کنیم؟

طب فشاری (Acupressure)

طب فشاری روشی درمانی مبتنی بر همان اصول طب سوزنی است ولی به جای استفاده از سوزن در نقاط مختلف بدن، از اعمال فشار استفاده می شود. اگرچه مطالعات در این زمینه هنوز کامل نشده است اما به نظر می رسد این روش می تواند در کاهش درد قاعدگی موثر باشد.

از نظر متخصصان این زمینه، برای یافتن محل مورد نظر بخش داخلی قوزک پایتان را لمس کنید سپس در یک خط فرضی از آن نقطه به اندازه چهار انگشت بالا بروید، نقطه مورد نظرsp6 نامیده می شود. پس از یافتن این نقطه آن را به کمک انگشت شست یا انگشت میانی با زاویه 90 درجه فشار دهید و آن را به مدت 3 دقیقه نگه دارید. فشاری که وارد می کنید نباید دردناک یا ناراحت کننده باشد.

سایر روش های درمان طبیعی برای کاهش دل درد های دوران قاعدگی

  • رژیم غذایی کم چرب
  • ویتامین E
  • ویتامین B1
  • رازیانه
  • استفاده از منابع کلسیم
  • استفاده از کیسه آب گرم
  • ماساژ
  • ورزش
تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *