ارتباط تغییرات سطح استروژن و بروز میگرن چگونه است؟

ارتباط تغییرات سطح استروژن و بروز میگرن چگونه است؟

بیش از 39 میلیون آمریکایی تحت تأثیر میگرن هستند و زنان بیش از مردان به آن مبتلا می شوند. این اختلاف جنسیتی در شیوع میگرن تا حد زیادی به نوسان طبیعی هورمون زنانه استروژن مربوط می شود. کاهش کوتاه مدت و همچنین نوسانات نامنظم در سطح استروژن، می تواند باعث کاهش بروزمیگرن در زنان مستعد به این بیماری شود.

چرا سطح استروژن شما می تواند در بروز میگرن نقش داشته باشد؟

به طور طبیعی، میزان استروژن در طی چرخه قاعدگی یک زن، درحال نوسان است. به ویژه، تغییرات طولانی مدت استروژن در دوران بارداری، شیردهی، قبل یائسگی و یائسگی رخ می دهد. داروهای ضد بارداری خوراکی و هورمون درمانی جایگزین (HRT) نیز بر میزان استروژن در خانم هایی که از این داروها استفاده می کنند، تأثیر می گذارد.

ارتباط بین استروژن و بروز میگرن پیچیده است، اما، مهم است که آن را در نظر بگیرید.

استروژن چگونه بر میگرن تأثیر می گذارد؟

توضیح اینکه چرا نوسانات استروژن باعث بروز میگرن می شود، هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما چندین فرضیه و مکانیسم احتمالی وجود دارد.

استروژن تأثیر شناخته شده ای بر عملکرد سروتونین (نوعی انتقال دهنده عصبی که درد و خلق و خوی را تعدیل می کند) دارد. همچنین استروژن بر عروق خونی و فشار خون تأثیر می گذارد، که این تغییرات رگ های خونی در بروز میگرن نقش دارند.

احتمالا هر دو عامل ذکر شده به همراه موارد دیگر، می توانند در ارتباط استروژن با میگرن نقش داشته باشند.

میگرن دوران قاعدگی

از بین خانم هایی که میگرن دارند، بین 20 تا 60 درصد گزارش می دهند که در دوران قاعدگی دچار حملات میگرنی می شوند. این نوع میگرن در دوران قاعدگی اتفاق می افتد؛ به این صورت که، دو روز قبل از قاعدگی شروع می شود و حدوداً در روز سوم قاعدگی به پایان می رسد. طی این دوره، سطح استروژن کاهش می یابد.

به خاطر داشته باشید که استروژن، دو بار در طول چرخه قاعدگی خانم ها افت می کند:

یک بار دقیقا پس از تخمک گذاری؛ این مرحله میانه سیکل قاعدگی، یعنی دو هفته پس از شروع چرخه قاعدگی، اتفاق می افتد. و بار دیگر، قبل از شروع قاعدگی، اتفاق می افتد.

اگرچه میگرن هایی که در میانه چرخه شدت و شیوع کمتری نسبت به میگرن قاعدگی دارند، اما با این حال، برخی از خانم ها حملات میگرنی را در میانه چرخه تجربه می کنند.

چندین راه کار وجود دارد که می توانید از آنها، برای درمان یا جلوگیری از بروز میگرن قاعدگی استفاده کنید:

ارتباط تغییرات سطح استروژن و بروز میگرن چگونه است؟

مدیریت سبک زندگی

وقتی می دانید که در معرض میگرن قاعدگی قرار دارید، حتما استراحت کافی داشته باشید، هیچ وعده غذایی را حذف نکنید و کافئین را به مقداری متوسط مصرف کنید. از هر گونه محرک های میگرنی دوری کنید و خود را با یک بسته یخ، چای یا هر آنچه که به طور عادی باعث می شود احساس بهتری داشته باشید، آماده کنید!

پیشگیری توسط مداخلات پزشکی

شما ممکن است تصمیم بگیرید که چند روز قبل از شروع میگرن ، پیشگیری از میگرن قاعدگی خود را انجام دهید. مصرف NSAID ها یا تریپتان طولانی اثر چند روز قبل از قاعدگی، می تواند از ابتلا به میگرن در وهله اول جلوگیری کند، اما آگاه باشید که این استراتژی همیشه عملی نیست. در این صورت، حملات میگرنی، چندین روز دیر تر از حالت غیر پیشگیرانه رخ می دهد.

از طرف دیگر، برخی از خانم ها، برای جلوگیری از کاهش سطح استروژن، در طول هفته قبل از قاعدگی، اشکال مختلفی از استروژن (به عنوان مثال، قرص یا یک پچ پوستی استروژن) را مصرف می کنند. بعضی اوقات، استفاده از یک رژیم درمانی خوراکی ضد بارداری در تمام ماه می تواند به تنظیم سطح استروژن کمک می کند.

درمان های پایان دهنده به درد

درمان پایان دهنده به درد یا همان Abortive therapy درمانی است که از پیشرفت بیماری جلوگیری کند. از داروهای مورد استفاده در این روش به منظور خاتمه حمله میگرن استفاده می شود. داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن اغلب مؤثر هستند، اما برخی از میگرن ها به داروهای قوی تر نیاز دارند، که تریپتان ها از جمله رایج ترین مواردی هستند که برای میگرن قاعدگی تجویز می شوند.

درمان مکمل و جایگزین (CAM)

مصرف مکمل های منیزیم، به صورت روزانه 400 تا 500 میلی گرم، می تواند در جلوگیری از میگرن قاعدگی مفید باشد. اگر می خواهید این استراتژی را امتحان کنید، باید حدود دو هفته قبل از آغاز قاعدگی خود، مصرف روزانه منیزیم را شروع کنید؛ حتماً ابتدا این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

پیش از آغاز قاعدگی، پروژسترون نیز به همراه استروژن کاهش می یابد؛ اما شاهد افت پروژسترون در میانه چرخه نیستیم. در کل، نوسانات پروژسترون نیز بر میگرن تأثیر می گذارد، اما نه به اندازه استروژن.

استفاده از هورمون درمانی

بسیاری از خانم ها برای پیشگیری از بارداری یا وضعیت های گوناگون، از هورمونی درمانی استفاده می کنند. این داروها حاوی استروژن هستند و به طور کلی به کاهش بروز میگرن کمک می کنند، البته همیشه به این صورت نیست.

قرص های ضد بارداری

قرص های ضد بارداری با کمک به تثبیت سطح استروژن، می توانند دفعات و شدت میگرن قاعدگی را کاهش دهند. اما برای برخی از خانم ها، داروهای ضد بارداری خوراکی می توانند باعث میگرن شوند.

قرص های ضد بارداری معمولاً حاوی استروژن و پروژسترون هستند. نسبت و دوز هر هورمون در فرمولاسیون های مختلف متفاوت است. اگر از داروهای ضد بارداری خوراکی برای کنترل بارداری، پیشگیری از بروز میگرن یا به هر دو دلیل استفاده می کنید، شما و پزشکتان می توانید با توجه به علائم خود، از فرمولاسیون مناسب استفاده کنید.

ابتلا به میگرن همراه با اورا، ممکن است خطر سکته های مغزی مرتبط با استفاده از  ضد بارداری های خوراکی را افزایش دهد، بنابراین در هنگام مصرف آن ها باید با پزشکتان، در مورد مشخصات کلی سلامت خود صحبت کنید.

هورمون درمانی جایگزین (HRT)

HRT، حاوی استروژن یا ترکیبی از استروژن و پروژسترون است و اغلب برای کمک به حفظ سطح هورمون در زنانی که دچار هیسترکتومی (برداشتن رحم) هستند، استفاده می شود. HRT همچنین می تواند به تنظیم سطح هورمون کمک کند تا علائم یائسگی و پیش یائسگی را به حداقل برساند.

اگرچه که مصرف دوز مداوم HRT ممکن است در جلوگیری از میگرن کمک کند، اما این روش می تواند خطر بروز میگرن را نیز افزایش دهد!

بارداری و شیردهی

از آنجاییکه سطح استروژن در دوران بارداری به اوج خود می رسد، پس خطر بروز میگرن، به ویژه در سه ماهه دوم و سوم، کاهش می یابد. در حقیقت، تا 75 درصد از خانم ها با سابقه میگرن، در طول دوره بارداری خود بهبود می یابند. البته گزارش شده است که حدود 8 درصد از خانم ها، حملات میگرنی وخیم می شوند.

بیشتر درمان های مورد استفاده برای میگرن، در دوران بارداری توصیه نمی شود. پروکلروپرازین و اکثر داروهای ضد تهوع، به طور کلی بی خطر تلقی می شوند.

از آنجاییکه در دوران شیردهی، سطح استروژن تمایل به پایداری دارد، زنان مستعد به میگرن، طی این دوران، کاهش قابل توجهی در حملات میگرنی تجربه می کنند.

 اگر در دوران شیردهی، دچار میگرن می شوید، حتما در مورد درمان با پزشک خود صحبت کنید، زیرا بسیاری از داروها می توانند به شیر مادر وارد شوند و از این طریق، به کودک آسیب برسانند.

ارتباط تغییرات سطح استروژن و بروز میگرن چگونه است؟

پیش یائسگی

به دوره ی قبل از یائسگی گفته می شود که در این مرحله، تخمدان های زن، نسبت به تولید استروژن، کند می شوند. بنابراین سطح استروژن کاهش می یابد، اما نه به صورت تدریجی. درعوض، سطح استروژن، گاه و بیگاه نوسان می کند که پیرو آن، میگرن فرد تحریک می شود.

برخی از خانم ها با هورمون درمانی، که باعث پایداری سطح استروژن می شود، بروز میگرن را در طول دوره پیش یائسگی، کاهش می دهد.

یائسگی

معیار تشخیص یائسگی، زمانی است که چرخه قاعدگی یک زن به مدت 12 ماه متوقف شده باشد. این اتفاق هنگامی رخ می دهد که تخمدان های زن، تولید استروژن را متوقف کنند. میگرن اغلب پس از یائسگی بهبود می یابد، اما در موارد نادر، ممکن است بدتر شوند.

به خاطر داشته باشید که سردرد های جدید یا میگرن پس از یائسگی باید از نظر پزشکی ارزیابی شوند.

در صورتیکه در این مرحله از زندگی، مستعد به سردرد های مزمن باشید، پزشک شما باید مطمئن شود که مشکل دیگری نداشته باشید.

سخن آخر

برخی از خانم ها این ارتباط بین بروز میگرن و استروژن را به صورت ماهانه یا تقریباً دو ماهه تجربه می کنند. برخی مراحل زندگی که تغییرات استروژن را به همراه دارند، مانند دوران شیردهی و یائسگی، می تواند دفعات و شدت میگرن را نیز تغییر دهد.

جالب اینجاست که چندین مطالعه نشان داده اند زنانی که دچار میگرن مکرر هستند، احتمال کمتری نسبت به ابتلای انواع خاصی از سرطان سینه دارند. این که آیا این موضوع به میزان استروژن مربوط می شود، هنوز مشخص نیست، اما نشان می دهد که پیامدهای ارتباط بین استروژن و بروز میگرن می تواند جنبه های دیگری از سلامت افراد را نیز در بر بگیرد.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *