آیا مصرف چای سبز سبب از بین رفتن آکنه می شود؟

آیا مصرف چای سبز سبب از بین رفتن آکنه می شود؟

چای از گذشته های بسیار دور، به عنوان یک داروی گیاهی برای مصارف درمانی گوناگون به کار می رفته است که این مصارف از سو هاضمه تا ریزش مو را شامل می شوند.

امروزه چای سبز نیز به دلیل داشتن سطح بالای آنتی اکسیدان، محبوبیت بسیاری در میان افراد جوامع مختلف دارد. یکی از مصارف عمده چای سبز در درمان و رفع آکنه می باشد. حال می خواهیم ببینیم این ترکیب تا چه میزان در درمان آکنه تاثیر داشته و نحوه اثرگذاری آن به چه صورت است و آیا اضافه نمودن چای سبز به برنامه غذایی تجویز شده برای آکنه ضروری است؟

چای سبز چگونه به دست می آید؟

جالب است بدانید تمام انواع چای موجود در بازار دارویی اعم از چای سبز، چای سیاه، چای سفید و اولانگ از گیاه واحدی که کاملیا (Camellia sinensis) نام دارد به دست می آیند و تفاوت میان طعم و ظاهر این گونه های نام برده به روش تهیه آنها بستگی دارد؛ نه گیاهی که چای از آن به دست می آید.

چای سبز از برگ های  تازه Camellia sinensis گرفته می شود. بدین منظور برگ های سبز و تازه گیاه را تحت فشار ملایم بخار قرار داده و سپس آنها را خشک می کنند. این پروسه باید به سرعت انجام شود تا اکسیداسیون رخ ندهد و چای خشک شده رنگ تیره ای را که در پروسه های تهیه چای سیاه و اولانگ به دست می آید پیدا نکند.

چای سبز به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی

این نکته که چای سبز خواص آنتی اکسیدانی دارد پیش تر نیز مطرح شد، اما می خواهیم بدانیم منظور اصلی از این توصیف چیست؟

ترکیبات آنتی اکسیدان از سلولهای بدن در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. منظور از رادیکال آزاد یا رادیکال اکسیدان همان اتم هایی هستند که طی واکنش های رخ داده در بدن از حالت خنثی خود خارج شده و یون های ناپایداری را تشکیل می دهند که می توانند در برخورد با سلول های سالم بدن، تعادل یونی موجود در سطح آنها را به هم بزنند.

برای سرکوب فعالیت این رادیکال های آزاد به ترکیباتی با خواص آنتی اکسیدانی احتیاج داریم و چای سبز به همین خاطر برای ما اهمیت درمانی بسیار زیادی دارد. البته فراورده های غذایی بسیار زیادی با این ویژگی در بازار عرضه می شوند.

مصرف چای سبز به منظور کاهش التهاب

اگرچه ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در چای سبز در کاهش آسیب ناشی از عملکرد رادیکال های آزاد موثر هستند اما به تنهایی نمی تواند در رفع آکنه نقش بسزایی داشته باشند.

اثرات ضد آکنه ای چای سبز به حضور ماده ای به نام کاتشین (catechins) مربوط می شود که از دسته ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول ها می باشد. این ترکیب علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی، به علت داشتن خاصیت ضدالتهابی در رفع آکنه بسیار تاثیر گذار می باشد.

اثرات ضدالتهابی آکنه بر گروه های مختلفی از افراد امتحان شد و اثرات آن اثبات گردید. به عنوان مثال بروز و ماندگاری آکنه های التهابی در نواحی اطراف دهان و بینی زنانی که در دوره پیش از یائسگی خود قرار داشتند با مصرف عصاره چای سبز کاهش یافت.

عصاره چای سبز و خواص آنتی باکتریال

اثر ضدباکتریایی یکی دیگر از خواص درمانی مشاهده شده در چای سبز می باشد.این خاصیت موجب توقف رشد و فعالیت باکتری هایی می شود که در ایجاد آکنه های پوستی دخیل هستند.

با تمام این تفاسیر، باید دقت داشته باشیم خواصی که تاکنون مطرح گردید، تنها در مراحل آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار گرفته اند و اثبات این اثرات نیازمند آزمایشات متعدد بر نمونه های انسانی نیز می باشد. مورد دیگری که باید در نظر داشته باشیم، این است که آکنه ممکن است تحت تاثیر سایر عواملی به جز باکتری همچون تجمع چربی و یا ریزش و آسیب سلول های سطح پوست نیز رخ دهد.

اثر چای سبز بر جوش های ناشی از نوسانات هورمونی

آکنه، عارضه ای است که به شدت تحت تاثیر تغییرات هورمونی بدن قرار می گیرد. به همین علت است که بروز آن در دوران بلوغ افزایش چشم گیری پیدا می کند و در مواردی برای کنترل آکنه دوران بلوغ از داروهای ضد آندروژنی همچون اسپرینولاکتون (spironolactone) و در مواردی از داروهای دسته ضدبارداری استفاده می شود.

اپی کاتشین موجود در چای سبز که اختصاصا با نام اپی کاتشین_3_گالات(EGCG) شناخته می شود در این مورد نیز به کمک آمده و اثربخشی مناسبی در رفع این نوع از جوش ها از خود نشان می دهد.

EGCG سطح آندروژن یا همان هورمون های جنسی را در بدن کاهش می دهد و در متوقف کردن عملکرد فاکتور IGF-1 اثر بسزایی دارد. این فاکتور یکی از عوامل رشد است که میزان آن در سنین بلوغ افزایش می یابد و سبب چرب شدن پوست و بسته شدن منافذ و همچنین خروج چربی از غده سباسه پوست می شود.

چای سبز به تنهایی نمی تواند سبب رفع آکنه شود

در موثر بودن چای سبز برای از بین بردن آکنه شکی نیست اما این حقیقت نباید موجب آن شود تا آن را تنها راه حل رفع آکنه بدانیم و انتظار داشته باشیم با نوشیدن چندین فنجان چای سبز در روز اثرات آکنه به کلی رفع شود.

حتی اگر روزی نتیجه پژوهش ها به گونه ای اعلام شود که چای سبز به عنوان درمان اصلی آکنه مطرح گردد، عصاره ای بسیارغلیظ تر از نمونه های چای سبز موجود در فروشگاه ها برای اثرگذاری کافی بر پوست باید استخراج و عرضه شود.

چای سبز را به چه صورت به برنامه درمانی اضافه کنیم؟

اگرچه که چای سبز نمی تواند آکنه را به طور کامل رفع کند اما خواص متعدد آن ما را به خوبی متقاعد می کند که حتما در بخشی از برنامه غذایی روزانه خود نوشیدن چای سبز را درنظر بگیریم.

به طور معمول نوشیدن یک تا دو فنجان چای سبز در روز، می تواند اثرات تقویت کننده ای بر بدن داشته باشد. توجه داشته باشید در صورتی که از دسته افرادی هستید که پس از نوشیدن چای سبز دچار حالت تهوع می شوید،‌ بهتر است آن را پس از مصرف وعده غذایی و با معده پر استفاده کنید.

عصاره چای سبز همچنین در ترکیب بسیاری از فراورده های آرایشی و بهداشتی به عنوان عامل ضد پیری پوست به کار می رود.

راهکار هایی برای کمک به پاک سازی پوست

در ادامه تلاش می کنیم راهکارهایی را در کنار مصرف چای سبز برای درمان آکنه پیشنهاد دهیم.

  • انتخاب مناسب برای رفع جوش های خفیف، بنزوئیل پراکساید (benzoyl peroxide) است که به راحتی از داروخانه ها به صورت بدون نسخه قابل تهیه است.طول دوره مصرف بنزوئیل پراکساید 8 تا 10 هفته است که بسته به پاسخگویی بدن هر فرد به استفاده از آن متفاوت می باشد.
  • اما اگر ضایعات آکنه از نوع شدید است و یا فراورده های بدون نسخه برای درمان موثر واقع نبودند لازم است به متخصص پوست مراجعه کنید تا درمان مناسب برایتان تجویز شود.

سخن پایانی

در پایان بهتر است تاکید کنیم که چای سبز درمان قطعی برای رفع اکنه نیست و کماکان بهترین راهکار، مراجعه به پزشک متخصص و دریافت درمان دارویی مناسب است. اما در صورتی که از دسته افرادی هستید که چای برایتان نقش ثابتی در تغذیه روزانه دارد، از مصرف چای سبز و هر فراورده ای که از این گیاه ارزشمند به دست می آید، به هیچ عنوان غافل نشوید!

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *