علائم و دلایل بروز واژینیت باکتریایی چیست؟

علائم و دلایل بروز واژینیت باکتریایی چیست و چگونه درمان می شود؟

واژینیت باکتریایی یک بیماری شایع است که در آن تعادل فلور نرمال بر هم می خورد و باکتری های بی هوازی بیش از حد رشد می کنند. علائم معمول این بیماری شامل : خارش، ترشحات واژن و بوی نا مطبوع می باشد. این بیماری معمولا به آسانی با آنتی بیوتیک قابل درمان است؛ اما در مواردی ممکن است دوباره بیماری و علائم و دلایل بروز آن برگردد.

علائم واژینیت باکتریایی:

علائم این بیماری در همه ی افراد مبتلا به آن بروز نمی کند و نشانه های این بیماری به صورت کلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• ترشح واژن به رنگ سفید-خاکستری یا زرد در می آید.
  • بوی نامطبوعی مانند بوی ماهی دارد.
  • خارش، قرمزی وتورم واژن.
  • احتمال خونریزی واژن بعد از مقاربت

در موارد نادر، ممکن است این بیماری سبب بروز مشکلات ادراری، درد حین رابطه جنسی و ایجاد بیماری التهاب لگن (PID) یا Pelvic Inflammatory Disease شود.

در حالی که علائم واژینیت باکتریایی به ندرت جدی است، این بیماری می تواند یکپارچگی بافت واژن را تضعیف کند و آسیب پذیری در برابر بیماری هایی از جمله سوزاک، تریکومونیازیس و HIV را افزایش دهد.

علاوه بر این موارد اگر عفونت در حین دوران بارداری رخ دهد، ممکن است خطر زایمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم و در موارد نادر سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری را افزایش دهد.

علائم و دلایل بروز واژینیت باکتریایی چیست و چگونه درمان می شود؟

دلایل بروز واژینیت باکتریایی :

از دلایل بروز واژینیت باکتریایی می توان به کم شدن باکتری های مفید واژن اشاره کرد و با کم شدن این باکتری های مفید، فضایی برای رشد باکتری های مضر فراهم می شود. یکی از رایج ترین باکتری های مضر که سبب بروز علائم عفونت واژینال می شود، Gardenella vaginalis می باشد.

این عدم تعادل می تواند به دلیل تغییر اسیدیته واژن یا مشکلات ناشی از پاسخ ایمنی باشد،که هر دو باعث کاهش توانایی بدن در کنترل رشد باکتری ها می شوند. همچنین رابطه جنسی اغلب با وارد کردن میکروب های زیاد و یا جدید به واژن می تواند باعث ایجاد عفونت شود.

در کنار دلایل ذکر شده ژنتیک نیز می تواند یکی از عوامل بروز عفونت واژینال باشد؛ بدین صورت که در برخی افراد عفونت بیشتر اتفاق می افتد.

از طرفی رابطه جنسی محافظت نشده نیز احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.