راه های درمان آفتاب سوختگی - داروخانه آنلاین دکتر کیایی

آفتاب سوختگی عارضه ایست که ممکن است حتی با وجود استفاده از فراورده های ضدآفتاب برای افراد رخ دهد. خوشبختانه راهکارهای متعددی برای درمان آفتاب سوختگی در منزل وجود دارند که با استفاده از مواداولیه ای تهیه می گردند که به طور طبیعی در هر خانه ای یافت می شوند!

در ادامه با توجه به توصیه های متخصصان پوست به برخی از شاخص ترین راهکارهای خانگی برای درمان آفتاب سوختگی اشاره می کنیم:

۱٫ مصرف آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا یکی از رایج ترین محصولات مراقبت از پوست است که علاوه بر کمک به رفع آفتاب سوختگی و خنک نمودن پوست فواید متعدد دیگری برای حفظ سلامت پوست دارد. بنا به گفته متخصصان پوست خواص ضدالتهابی ژل آلوئه ورا سبب نرم شدن نواحی آفتاب سوخته می گردد. بنابراین توصیه می کنیم هنگامی که برای شنا به نواحی ساحلی می روید ژل آلوئه ورا را همراه خود داشته باشید. همچنین می توانید این ژل را به طور طبیعی از خود گیاه آلوئه ورا به دست آورده و استفاده نمایید.

۲٫ هیالورونیک اسید

بنا به یافته های متخصصان پوست استفاده از یک سرم شستشوی صورت حاوی هیالورونیک اسید به بهبود یافتن سریع تر آفتاب سوختگی کمک می نماید. از آنجایی که این ماده به طور طبیعی نیز توسط سلول های بدن ساخته می شود استفاده از آن سبب ترمیم نقاط آسیب دیده پوست بدون ایجاد حساسیت می گردد.

۳٫ سرکه سفید

محققان توصیه می کنند که برای از بین بردن درد و التهاب ناشی از آفتاب سوختگی و همچنین جلوگیری از بروز عفونت آغشتن سرکه سفید بر نقاط آسیب دیده پوست می تواند کمک کننده باشد. تاثیر درمانی سرکه سفید مربوط به استیک اسید موجود در ترکیب این ماده می باشد که سبب از بین رفتن درد  و التهاب می گردد و به نوعی به صورت یک ماده ضدعفونی کننده عمل می کند.

۴٫ جوش شیرین

یکی دیگر از راهکارهای درمان آفتاب سوختگی در منزل حفظ pH طبیعی پوست  است.برای حفظ  pH پوست آفتاب سوخته توصیه می شود یک کمپرس سرد از جوش شیرین و آب را به مدت ۱۵ دقیقه بر سطح پوست آفتاب سوخته استعمال نمایید.

۵٫ چای سبز

علاوه بر کمپرس سرد جوش شیرین، کمپرس چای سبز ترکیبی است که به خاطر داشتن پلی فنول ها می تواند خواص ضدالتهابی داشته باشد.برای تهیه این ترکیب تعدادی برگ چای سبز را خیسانده و تکه ای از پارچه یا حوله تمیز را در مخلوط چای خیسانده شده قرار دهید.

کمپرس تهیه شده را پیش از مصرف به منظور آفتاب سوختگی برای مدتی از فریزر قرار دهید. سپس این کمپرس را به مدت ۱۵دقیقه بر سطح نواحی آفتاب سوخته به کار ببرید.

۶٫ ماست یونانی

ماست یونانی به علت داشتن لاکتیک اسید خاصیت ضدالتهابی داشته و می تواند به منظور درمان و مرطوب سازی پوست آفتاب سوخته استفاده شود. این نوع از ماست به علت داشتن بافت سفت تر نسبت به سایر انواع ماست تجمع بیشتری از پروبیوتیک ها را در خود داشته و پوشش یکدستی را بر سطح پوست ایجاد می کند. زیرا تحقیقات جدید نشان داده اند که استفاده موضعی از پروبیوتیک ها موجب کاهش حساسیت پوست و رفع قرمزی می شود. به همین منظور به کار بردن ماست یونانی به عنوان ماسک طی  مدت ۱۵ دقیقه بر سطح پوست یک راهکار خانگی مناسب برای مراقبت از پوست می باشد.

۷٫ درمان موضعی پوست با استفاده از ترکیبات آرام بخش

اگر علاقه ای به استفاده از راهکارهای خانگی برای درمان آفتاب سوختگی و سایر مراقبت های پوستی ندارید و به دنبال فراورده ای مناسب بدین منظور در بازار های دارویی هستید استفاده از محصولاتی که حاوی هیالورونیک اسید، عصاره میوه خیار، آلوئه ورا، جوی دو سر، ویتامین های C و E و آنتی اکسیدانت باشند می تواند انتخاب مناسبی برای مراقبت از پوست باشد.