پاسخ به 10 سوال متداول در مورد سرطان سینه

پاسخ به 10 سوال متداول در مورد سرطان سینه

برای دریافت پاسخ به 10 سوال متداول در مورد سرطان سینه ، از انکولوژیست دانشکده پزشکی فینبرگ در شیکاگو پرسیدیم. وی نگرانی های خود را در مورد دلایل احتمالی سرطان سینه بازگو می کند و اطلاعاتی در مورد درمان آن می دهد.

سوال: آیا استفاده از قرص های ضد بارداری باعث ابتلا به سرطان سینه می شود؟

پاسخ: به نظر می رسد ارتباط چشمگیری بین استفاده از قرص های ضد بارداری و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مشاهده نشده است. اگرچه قرص های ضد بارداری دارای هورمون های خاصی هستند، اما مقادیر آن ها در قرص اندک است. از آنجا که مبتلایان به سرطان سینه نسبت به یکدیگر متفاوت اند، زنان باید با پزشک خود در مورد عوامل خطر زای مخصوص به خود در ابتلا به سرطان سینه صحبت کنند.

سوال: آیا غذا های خاصی باعث ابتلا به سرطان سینه می شود؟

پاسخ: مطالعات گسترده ای در مورد ارتباط بین غذا ها با سرطان سینه انجام شده است و تا به امروز، ارتباطی بین غذا ها با سرطان سینه مشاهده نشده است. چند مطالعه، ارتباطی احتمالی بین چربی و سرطان سینه پیدا کرده اند اما تحقیقات بیشتری برای نتیجه گیری نیاز است. به عنوان یک قاعده کلی، بهترین کار، داشتن یک رژیم غذایی سرشار از غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و میوه و سبزیجات فیبر دار است. مهم تر از همه، لطفاً قبل از شروع هر گونه رژیم با پزشک خود هماهنگ کنید.

سوال: آیا تمام محصولات ضد تعریق باعث ابتلا به سرطان سینه می شوند؟

پاسخ: به نظر نمی رسد که ضد تعریق ها عامل سرطان سینه باشند. اخیرا شایعاتی منتشر شده است که ادعا می کند؛ بدن باید با تعریق زیر بغل، سموم را دفع کند بنابراین در صورت استفاده از ضد تعریق ها، آن سموم در غدد لنفاوی زیر بغل ذخیره می شده و باعث سرطان سینه می شود.

این ادعاها صحیح نیست؛ بدن سموم را، از طریق تعریق زیر بغل دفع نمی کند. عرق موجود در این محل از 99.9 درصد آب، سدیم، پتاسیم و منیزیم تشکیل شده است.

پاسخ به 10 سوال متداول در مورد سرطان سینه

سوال: آیا آسیب به سینه، باعث ابتلا به سرطان سینه می شود؟

پاسخ: آسیب دیدگی پستان باعث سرطان سینه نمی شود. در برخی موارد، ممکن است پس از ضربه، دچار کبودی شود و در موارد نادر، یک توده غیر سرطانی به نام نکروز ایجاد کند. نکروز چربی، خطرناک نیست و علائم معمولا طی یک ماه فروكش می کند.

اگر توده ای در سینه دارید و نگران این هستید که ممکن است سرطان سینه باشد، سریعاً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

سوال: آیا پوشیدن سینه بند باعث ابتلا به سرطان سینه خواهد شد؟

پاسخ: پوشیدن سینه بند باعث سرطان سینه نخواهد شد. یک کتاب پر طرفدار در سال 1995 منتشر کرد که سینه بند، غدد لنفاوی بدن را منقبض می کند و باعث سرطان سینه می شود. این ادعا نادرست است. در هیچ مطالعه ای، بین لباس زیر و سرطان سینه ارتباطی یافت نشده است.

سوال: آیا ماموگرافی باعث سرطان سینه می شود؟

پاسخ: خیر، ماموگرافی باعث سرطان سینه نمی شود. در واقع انجمن سرطان آمریکا پیشنهاد می کند که خانم های بالای 40 یا 44 سال تا 55 سالگی، ماموگرافی سالانه داشته باشند و پس از آن، هر دو سال، ماموگرافی داشته باشند.

در ماموگرافی، مقدار کمی تشعشات استفاده می شود. این روش، ابزاری عالی برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه است و تعداد زنانی که به مرحله چهارم بیماری می رسند را کاهش می دهد. این مرحله از بیماری به عنوان سرطان سینه متاستاتیک شناخته می شود. همانطور که گفته شد مبتلایان به سرطان سینه نسبت به یکدیگر متفاوت اند، پس زنان باید با پزشک خود در مورد عوامل خطر زای مخصوص به خود در ابتلا به سرطان سینه صحبت کنند. خانم هایی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند، بهتر است قبل از 40 سالگی، ماموگرافی کنند.

سوال: اگر من فیبروکیستیک سینه داشته باشم، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستم؟

پاسخ: حدود 50 درصد از خانم ها، در برخی مراحل از زندگی، دچار فیبروکیستیک سینه خواهند شد. توده های فیبروکیستیک در سینه، شایع و غیر سرطانی هستند. فیبروکیستیک سینه عامل خطری در ابتلا به سرطان سینه نیستند. آن ها تشخیص با روش های استاندارد تصویربرداری را دشوار می کنند، اما غیرممکن نیست.

پاسخ به 10 سوال متداول در مورد سرطان سینه

سوال: آیا جراحی برداشتن سینه باعث گسترش این سرطان خواهد شد؟

پاسخ: به گسترش سرطان سینه در بدن، ” متاستاز” گفته می شود و هیچ کس نمی داند چه عواملی باعث متاستاز شدن سرطان سینه می شود، اما هیچ ارتباطی بین برداشتن سینه توسط جراحی و گسترش سرطان سینه وجود ندارد.

سرطان سینه متاستاتیک، پیشرفته‌ترین مرحله از این سرطان است. امروزه گزینه های درمانی مختلفی برای زنان مبتلا به این بیماری وجود دارد – از جمله شیمی درمانی، هورمون درمانی (endocrine treatment) و درمان هدفمند – که همچنان در درمان سرطان سینه متاستاتیک، نقش اصلی را ایفا می کنند و البته مهم است که زنان مبتلا به این بیماری در مورد گزینه های درمانی خود با پزشکان خود صحبت کنند.

سوال: آیا سرطان سینه فقط خانم های یائسه را درگیر می کند؟

پاسخ: خیر، زنان در هر سنی می توانند به سرطان سینه مبتلا شوند. خطر ابتلا به سرطان سینه در خانم ها با افزایش سن افزایش می یابد، و نکته مهم این است که برای تمام زنان 40 سال به بالا، ماموگرافی سالانه انجام شود. انجمن سرطان آمریکا می گوید، خودآزمایی سینه برای زنان بالای 20 سال اختیاری است، اما توصیه می کند که خانم ها با شکل طبیعی سینه های خود آشنا شوند. زنان باید هرگونه تغییر جدید در سینه را به پزشک خود گزارش دهند. تشخیص زودهنگام، در افزایش شانس بقا و کاهش متاستاز سرطان، از اهمیت زیادی برخوردار است.

سوال: اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه وجود نداشته باشد، آِیا ممکن است به آن مبتلا شوم؟

پاسخ: سابقه خانوادگی احتمال بروز سرطان سینه را افزایش می دهد. با این حال، بیش از 80٪ از زنانی که به سرطان سینه مبتلا می شوند، عوامل خطر قابل شناسایی، همچون سابقه خانوادگی، برای سرطان سینه نداشتند.

سخن نهایی

در این مطلب، به 10 سوال متداول در مورد سرطان سینه پرداختیم. امیدواریم اطلاعات خوبی در مورد سرطان سینه به دست آورده باشید. در صورت مشاهده هر گونه ناهنجاری در بافت سینه ی خود، سریعا پزشکتان را در جریان بگذارید.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *