داروهای بالا برنده فشار خون را بشناسید و از تداخلات آن ها آگاه باشید

داروهای بالا برنده فشار خون را بشناسید و از تداخلات آن ها آگاه باشید

بیشتر مردم می دانند که مصرف برخی داروها ممکن است فشار خون آن ها را بالا ببرد و اثرگذاری داروهای فشار خون آن ها را کم کند. این ترکیبات بالا برنده فشار خون شامل تعدادی از داروهای معروف بدون نسخه (OTC) مثل شربت های ضدسرفه، قرص های آلرژی و داروهای ضد سرماخوردگی می شوند.

برخی از این داروها بر ترکیبات شیمیایی مغزی به نام نوروترانسمیترها اثر می گذارند و باعث انقباض عروق و در نتیجه افزایش فشار خون می شوند. برخی نیز با اثر کلیوی خود احتباس مایعات را افزایش می دهند و سبب پرفشاری خون می شوند. در اینجا به شش دسته دارویی معروف می پردازیم که مصرف آن ها برای مبتلایان به فشار خون بالا باید با احتیاط همراه باشد:

مسکن های غیراستروئیدی (NSAIDs)

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی در بین پرمصرف ترین داروهای بدون نیاز به نسخه در جهان هستند. این داروها برای تسکین سردرد و کاهش تب  و در دوزهای بالاتر برای اثرات ضددرد و التهاب مورد استفاده قرار می گیرند. با این که این داروها بسیار کم عارضه اند، مصرف درازمدت آن ها باعث به هم خوردن تنظیم فشار خون اشخاص می شود. مسکن های غیراستروئیدی باعث احتباس آب و نمک شده و از این مسیر فشار خون را بالا می برند. البته این اثرات در مصرف درازمدت آن ها ظاهر می شود. داروهای معروف این دسته که با احتیاط بیشتر بهتر است مصرف شوند ایبوپروفن (ibuprofen) و ناپروکسن (naproxen) هستند.

استامینوفن

این داروی مشهور نیز برای مصارف مشابه مسکن های غیراستروئیدی استفاده می شود، هرچند ساز و کار متفاوتی دارد. به عنوان یک داروی ضد درد ساختار شیمیایی متفاوتی با NSAID ها دارد و به نظر می رسد که اثر ضدالتهاب ضععیف تری نسبت به آن ها داشته باشد. در کل داروی ایمنی است، اما در مصرف بیش از حد سبب آسیب کبدی می شود.

استفاده درازمدت یا بیش از اندازه استامینوفن سبب عارضه ای به نام پرفشاری رگ باب کبدی می شود که در ادامه فشار خون کل بدن را افزایش می دهد. البته اگر استامینوفن به درستی مصرف شود، حتی از NSAID ها هم کم خطرتر است. به یاد داشته باشید که مصرف الکل همراه این دارو ریسک آسیب های کبدی را افزایش می دهد.

داروهای بالا برنده فشار خون را بشناسید و از تداخلات آن ها آگاه باشید

اسپری های بازکننده بینی

این داروها به وسیله تنگ کردن عروق بینی، تولید مخاط و احساس پرشدگی حفره بینی را کاهش می دهند و تنفس را آسان تر می کنند. به دلیل انقباض عروق تا حدی فشار خون نیز افزایش می یابد. بسیاری از این اسپری ها دارای فنیل افرین یا سودوافدرین هستند، ترکیباتی که به خاصیت افزاینده فشار خون شناخته شده اند. البته مصرف صحیح و کوتاه مدت این اسپری ها تقریبا بدون خطر است، بعلاوه امروزه تعدادی از اسپری های بینی به بازار عرضه شده اند که بدون اثر روی فشار خون، خاصیت ضداحتقانی دارند.

داروهای ضد سرماخوردگی

شاید پرفروش ترین و در دسترس ترین داروهای موجود در داروخانه فرآورده هایی برای تخفیف علایم سرماخوردگی باشند. از داروهای بازکننده مجاری تنفسی و ضدسرفه تا داروهایی مثل ایبوپروفن و استامینوفن که برای بهبود درد عضلات و سردرد استفاده می شوند. در کنار ایمنی بالای این داروها، مصرف همزمان آن ها اثر بالا برنده فشار خون آن ها مثل انقباض عروق و احتباس مایعات را جمع می کند و ممکن است در این صورت اثر بخشی مطلوب را از داروهای فشار خون خود نداشته باشید.

داروهای بالا برنده فشار خون را بشناسید و از تداخلات آن ها آگاه باشید

داروهای هورمونی پیشگیری از بارداری

در واقع همه فرم های هورمونی پیشگیری از بارداری مانند قرص و چسب های پوستی با افزایش فشار خون مرتبط هستند. اثر جانبی معمول این داروها انقباض عروق خونی است که باعث پرفشاری خون می شود به ویژه در زنان سیگاری، دارای اضافه وزن و یا بیشتر از 35 سال. معمولا مصرف صحیح و طبق تجویز این داروها مشکلی ایجاد نمی کند، اما اگر به صورت زمینه ای دچار فشار خون بالا هستید؛ هر 6 الی 12 ماه برای اطمینان فشار خون خود را کنترل کنید.

اگر به دنبال راه بهتری هستید، قرص های خوراکی ساخته شده اند که دارای استروژن کمتری نسبت به سایر داروها هستند. بعلاوه، دیگر روش های جلوگیری از بارداری نیز در دسترس هستند.

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضدافسردگی با تنظیم مواد شیمیایی بدن مثل دوپامین و سروتونین عمل می کنند. این ترکیبات بر خلق و خو تاثیرگذارند و هردو آن ها اثر افزاینده بر فشار خون دارند. دوپامین به عنوان داروی اورژانسی در افرادی که به شکل بحرانی دچار افت فشار شده اند استفاده می شود. سروتونین هم با اثرات مشابه، اثر دوپامین روی سیستم قلبی عروقی راتقویت می کند.

امروزه تعدادی از داروهای ضدافسردگی مانند ونلافاکسین (venlafaxine) ، ضدافسردگی های سه حلقه ای (TCA) و فلوکستین (fluoxetine) با اثر افزایشی بر فشار خون شناخته شده اند.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *