آیا مصرف سیر می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان شود؟

آیا مصرف سیر می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان شود؟

بررسی نقش مصرف سیر در پیشگیری و درمان سرطان

بر اساس تحقیقات انجام شده سیر به علت خواص آنتی بیوتیکی  وآنتی اکسیدانی زیادی که دارد می تواند باعث پیشگیری از بروز سرطان در افراد شود. این مزیت مخصوصا درباره سرطان معده، روده بزرگ، مری، لوزالمعده، پستان و پروستات وجود داشته و می تواند تا 50 درصد ریسک بروز برخی دیگر از سرطان ها را نیز کاهش دهد.

سیر با داشتن موادی از قبیل آلیسین، فلاونوئید ها و آلیل سولفید از طریق مکانیسم های مختلفی در پیشگیری از سرطان نقش دارد. شواهدی درزمینه تاثیر سیر دردرمان سرطان هم وجود دارد که می تواند امیدوار کننده باشد.

سیر و پیاز از زمان یونان و روم باستان بخش جدایی ناپذیری از پخت و پز بوده اند.به علت خواص زیاد این گیاه در گذشته سیر نام ها وعناوین زیادی داشته؛ از جمله درخت زندگی که به علت خواص ضد پیری این گیاه می باشد. سیرعلاوه بر خواص ضد سرطانی که دارد می تواند در افزایش قوای جنسی و افزایش تحمل و استقامت ورزشکاران نیز موثر باشد.

سیر از خانواده پیاز و یا گیاهان حبابی شکل بوده که در انواع  اندازه و رنگ کشت می شود. محل کاشت سیر به علت بوی شدید سولفوریک آن، کاملا مشخص می شود و حتی اگر خود گیاه را هم نبینید می توانید آن را به راحتی تشخیص دهید. شاید از اینکه دهان تان بوی سیر بگیرد احساس ناراحتی کنید اما اگر فواید بسیار زیاد آن را در نظر بگیرید می بینید که ارزش آن را دارد.

فواید مصرف سیر برای سلامتی

همان طور که قبل تر هم گفته شد خوردن سیر باعث کاهش ریسک ابتلا به بعضی سرطان های ازجمله سرطان های معده، مری، لوزالمعده، پروستات و سینه می شود. سیرمنبع طبیعی از مواد دارای اثر ضد باکتری، ضد ویروس، ضد سرطان و ضد التهاب می باشد. سیر حاوی مقادیر زیادی از سلنیوم، گوگرد و فلاونوئید است. علاوه بر این ها در اثر خرد شدن یا له شدن سیر ماده ای به نام آلیسین در آن تولید می شود.

 در حقیقت این خواص ضد باکتریایی سیر است که با جلوگیری از تولید مواد سرطان زا در بدن، کاهش تکثیر سلولی وافزایش توانایی ترمیم ژن به جلوگیری از بروز سرطان کمک می کند.

3 ماده ضد سرطان موجود در سیر شامل:

1- آلیسین

ترکیبی گیاهی با اثر ضد قارچ و ضد باکتری بوده که آن قدر قدرتمند است که اگر به مدت طولانی با پوست در تماس باشد می تواند باعث ایجاد تاول درسطح آن شود. این ترکیب  پس از تولید می تواند به سرعت از بین برود و همچنین پختن طولانی مدت و یا قرار دادن در ماکروویو سرعت تخریبش را افزایش می دهد.

2- فلاونوئید ها

ترکیبات معطری که به نظر می رسد دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهاب هستند. این مواد با جلوگیری از تخریب و آسیب سلولی به پیشگیری از سرطان کمک می کنند.

3- سلنیوم و سولفید های آلی

هر دو ماده با جلوگیری از ایجاد جهش در DNA و یا ترمیم آن در صورت بروز جهش به پیشگیری از سرطان کمک می کنند.

آیا مصرف سیر می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان شود؟

سیر چگونه از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند؟

مکانیسم های مختلفی باعث جلوگیری از ایجاد سرطان می شود از جمله :

ترمیم DNA

زمانی که در سلول ها جهش هایی رخ دهد که باعث خارج شدن از کنترل خارج شدن رشد آن می شود، سرطان شروع می شود. آسیب به DNA سلول می تواند در اثر مواد سرطان زای محیطی و یا متابولیت های طبیعی بدن ایجاد شود. با این وجود حتی در صورت آسیب شدید هم، بدن راه هایی برای ترمیم DNA آسیب دیده و یا حذف سلول های از کنترل خارج شده دارد.

سلاح بدن برای مقابله با این شرایط ، ژن هایی است که پروتئین های سرکوبگر تومور را می سازند حال اگر این ژن ها دچار جهش شوند و نتوانند پروتئین های مورد نظر را تولید کنند احتمال بروز سرطان افزایش خواهد یافت. با توجه به مطالب گفته شده استفاده از یک ترکیب غذایی مثل سیر که دارای ترکیبات ترمیم کننده DNA  می باشد می تواند نقش مهمی در جلوگیری از بروز سرطان داشته باشد.

مطالعه ای که در سال 2017 درباره خواص شگفت انگیز سیر انجام شده بیان می کند که این ماده غذایی می تواند در افزایش تولید پروتئین های سرکوبگر تومور هم نقش موثری داشته باشد.

مهار مواد سرطان زا از قبیل نیتروزامین ها

همان طور که اجزای رژیم غذایی می توانند حاوی مواد مغذی و مفید باشند می توانند حاوی مواد مضری هم باشند که ریسک ابتلا به سرطان را در افراد افزایش دهند همانند نیتروزامین ها و آمین های هتروسایکلیک. از مهم ترین دلایل لزوم کاهش مصرف گوشت های کباب شده تولید آمین های هتروسایکلیک و نیتروزامین ها در این روش مصرف گوشت است.( هر چند کباب کردن سبزیجات باعث تولید این مواد نخواهد شد)

نکته جالب، تاثیر استفاده از سیر در مهار تولید این مواد مضر در اثر کباب کردن گوشت می باشد. به منطور استفاده از مزایای سیر می توانید  قبل از کباب کردن مقداری سیربه گوشت تان اضافه کنید. البته راه های دیگری هم برای کاهش مواد سرطان زای کباب وجود دارد مثل خواباندن گوشت در آبلیمو و یا ماست به مدت بیست دقیقه قبل از کباب کردن گوشت، کباب کردن در دماهای پایین و استفاده از ذغال چوب.

مصرف سیر و درمان سرطان

در حال حاضر تحقیقاتی در زمینه تاثیر سیر در درمان سرطان انجام شده است البته این تحقیقات در بخش آزمایشگاهی انجام شده اند وهنوز تاثیر قطعی آن در درمان سرطان در بدن انسان به اثبات نرسیده است.

مکانیسم های احتمالی تاثیر سیر در درمان سرطان

ایجاد وقفه در چرخه سلولی

سیر می تواند باعث مهار چرخه سلولی در فاز G0  و یا G1 بشود. بسیاری از داروهای ضد سرطان هم چرخه سلولی را در فاز های مختلف آن متوقف می کنند. در نتیجه این وقفه، تقسیم سلولی دچار مشکل خواهد شد و از تکثیر سلول ها جلوگیری خواهد شد.

کاهش آنژیوژنز

آنژیوژنز و یا تولید رگ های خونی جدید برای تغذیه و اکسیژن رسانی به سلول های تومور لازم است حال اگر ماده ای باعث مانع از تولید رگ های جدید و خون رسانی به بافت های تومور شود می تواند در در درمان سرطان و کاهش رشد تومور موثر باشد. سیر می تواند از آنژیوژنز یا رگ زایی جلوگیری کند.

افزایش آپوپتوز و یا مرگ سلولی

سلول های سالم در نقطه خاصی از بین می روند و یا دچار مرگ برنامه ریزی شده می شوند. اما سلول های سرطانی قادر به جلوگیری از مرگ برنامه ریزی شده خواهند بود و یا به نحوی نامیرا هستند. سیر به واسطه مواد مفیدی که دارد می تواند باعث از بین رفتن سلول های سرطانی شود.

آیا مصرف سیر می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان شود؟

مصرف سیر و کاشکسی ناشی از سرطان

بهتر است در ابتدا با واژه کاشکسی آشنا شویم. کاشکسی به سندرمی گفته می شود که در آن بخش زیادی از عضلات بدن از دست می روند و بیمار دچار بی اشتهایی و کاهش وزن شدید خواهد شد. این وضعیت می تواند در اثز بیماری های مختلفی از جمله سرطان ایجاد شود به طوری که این سندرم مسئول 20 درصد از مرگ بیماران مبتلا به سرطان می باشد.

درمان این شرایط همواره یکی از چالش ها بوده است و استفاده از مکمل های پرکالری به تنهایی پاسخگو نخواهد بود. محققان دریافته اند که استفاده از ماده ای به نام آجوئن (Aajoene) می تواند تاثیر مثبتی در بهبود این شرایط داشته باشد. با توجه به آزمایشات انجام شده بر سلول های سرطانی در موش و انسان، ثابت شده است که این ماده می تواند در کاهش التهابات موثر در تحلیل عضلات و افرایش ساخت پروتئین های موثر در ساخت ماهیچه در این بیماران موثر باشد.

البته می توان از سیر در غذای این دسته از بیماران که دچار کاهش اشتهای شدید شده اند هم استفاده کرد چرا که سیر به کمک طعم و عطر خاصی که به غذا می دهد می تواند در افزایش اشتها نقش داشته باشد.

فواید دیگر مصرف سیر

از دیگر فواید استفاده از سیر وجود مقادیر زیادی آنتی اکسیدان طبیعی در این گیاه است. چرا که بر اساس مطالعات انجام شده در سال 2019 ، استفاده از مکمل های آنتی اکسیدان در درمان سرطان سینه باعث افزایش مرگ و میر در زنان مبتلا و همچنین متاستاز تومور در بیماران مبتلا به سرطان ریه شده است. این در حالی است که سیر به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی بی خطر بوده و می تواند فواید بسیار زیادی برای بیماران داشته باشد.

روزانه چه مقدار سیر مصرف کنیم؟

برای استفاده از مزایای سیر حتی خوردن روزی یک حبه هم می تواند کافی باشد و بهترین شکل مصرف آن، به صورت تازه و خام است. اگر با خام مصرف کردن مشکل دارید بهتر است برای حفظ فواید بسیارزیاد سیر از ماکروویو استفاده نکنید و از روش های دیگر مثل پختن و یا بخارپز کردن استفاده کنید. البته می توانید اشکال دیگر مصرف را هم امتحان کنید اما ممکن است تاثیر چندانی نداشته باشد.

آلیسین موجود در سیر وقتی آزاد می شود که سیر در معرض هوا قرار بگیرد در نتیجه بهتر است قبل از اضافه کردن به سالاد و یا افزودن به غذا، سیر را خرد کنید و یا آن را مقداری فشار دهید و سپس به مدت 10 دقیقه در معرض هوا قرار دهید.

اگر از طعم و بوی سیر راضی نیستید می توانید از هم خانواده های این گیاه ارزشمند استفاده کنید چرا که این گیاهان هم فواید زیادی برای سلامتی شما خواهند داشت مثل پیاز، پیازچه، موسیرو تره فرنگی استفاده کنید.
در نهایت می توان گفت که برای استفاده از مزایای بی شمار سیر لازم نیست هر روز یک حبه سیر خام بخورید کافیست مقداری سیر خرد شده را روی سالاد، یک تکه نان ضخیم، فیله ماهی و یا سبزیجات خرد شده بریزید.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *