علل درد سرطان کولون : پیشنهاداتی برای کاهش درد در بیماران

درد سرطانی به فرم های مختلفی خودش را نشان می دهد اما این را بدانید که هرکسی که درگیر سرطان است لزوما متحمل درد نمی شود.

اما علل بروز درد سرطان کولون چه چیزهایی هستند؟

• دردی عمیق و آزار دهنده که ناشی از تحت فشار قرار گرفتن اندام ها بعلت متاستاز دادن بخش سرطانی.
  • درد در پوست و سطوح انتهایی اعصاب که می تواند ناشی از مواد دارویی شیمی درمانی باشد.
  • ناراحتی ناشی از احساس سوختگی در پوست که ناشی از پرتو درمانی است.
  • درد جراحی ناشی از برداشتن بخشی ازروده
  • ناراحتی عمومی یا علائمی مثل احساس خستگی، حالت تهوع و یا احساس ضعف که در اثر مبارزه بدن شما با سرطان ایجاد می شود.
  • اگر احساس درد و یا هرگونه ناراحتی دیگری دارید سریعا به پزشکتان اطلاع دهید. هیچ وقت منتظر خود بخود خوب شدن شرایط و یا خود درمانی نباشید. چرا که احتمال بدتر شدن شرایطتان وحود دارد.

برای یافتن علت دقیق درد و راهکاری برای کاهش آن، پزشکتان نیاز دارد تا سوالاتی از قبیل موارد زیر را از شما بپرسد:

• دردتان چه زمان هایی شروع می شود؟
  • دردتان با حرکت ویا برعکس ،استراحت بدتر می شود؟
  • دردتان مداوم است؟ معمولا چقدر طول میکشد؟
  • به دردتان از صفرتا ده چه شماره ای می دهید؟
  • دردتان را توصیف کنید. (بصورت سوزش است یا به نحوی دیگر است)
  • معمولا چگونه آن را تسکین می دهید؟با استفاده از دارو های مسکن بدون نسخه یا فقط با دراز کشیدن و استراحت کردن؟
  • قبل از ابتلا به سرطان هم چنین دردی را تجربه کردید و یا کاملا جدید است؟

مسکن های طولانی اثر یا با اثر بخشی کوتاه مدت، کدام یک بهترند؟

برای کنترل درد سرطان کولون دو نوع مسکن وجود دارد: مسکن هایی با اثربخشی کوتاه مدت که فقط براساس نیاز مصرف می شوند و بسته به نوع دارو، حدود 4 تا 6 ساعت دوام اثر دارند. دسته دیگر داروهایی با اثربخشی طولانی مدت هستند که بصورت روزمره تجویز می شوند تا بصورت مداوم باعث تسکین دردتان شود.

پزشک ممکن است داروهایی بر پایه مواد مخدر با اثربخشی کوتاه مدت را برای کنترل دردتان تجویز کند تا میزان پاسخ بدنتان به دارو و میزان دوام اثر آن را بسنجد. بهتر است روزانه داروی مصرفی و میزان کاهش دردتان را در یک دفترچه یادداشت کنید. این یادداشت ها به پزشکتان در تجویز داروی موثر کمک بزرگی خواهد کرد.

علل درد سرطان کولون : پیشنهاداتی برای کاهش درد در بیماران

توصیه هایی جهت مصرف صحیح مسکن ها

سعی کنید اولین باری که از هر داروی مسکن استفاده می کنید در خانه و در یک شرایط راحت و امن باشید تا تاثیر دارو بر بدنتان را متوجه شوید؛ چرا که بسیاری از دارو های مسکن باعث گیجی و حالت خواب آلودگی می شود که در هنگام رانندگی و یا کار با ماشی آلات سنگین می تواند خطرناک باشد.

قبل از اینکه دردتان شدید بشود داروهایتان را مصرف کنید چرا که کنترل درد های خفیف تا متوسط بسیار راحت تر از کنترل درد های شدید است. این را هم به خاطر داشته باشید که ممکن است بعد از مصرف دارو ها هم همچنان احساس درد داشته باشید و دردتان کاملا از بین نرود. اگر مصرغ این دارو ها برایتان عارضه ای به همراه داشت حتما به پزشکتان اطلاع دهید.

گزارش عوارض جانبی دارو های مسکن

عوارض جانبی احتمالی هر دارویی در بروشور همراه دارو به شما ارائه می شود. بطور مثال عوارض جانبی دارو های ضد درد اپیوئیدی می تواند شامل موارد زیر باشد:

• گیجی
  • خستگی
  • کم کردن این عوارض کار چندان سختی نیست بهتر است در این زمینه از داروسازتان مشورت بخواهید.

اگر همچنان درد می کشید ممکن است پزشکتان استفاده از روش های غیر دارویی را در کنار داروهایتان برای تسکین دردتان پیشنهاد دهد مانند استفاده از حرارت یا سرما، استراحت بیشتر و یا دریافت ماساژ.