مصرف چه غذاهایی سبب جلوگیری از عود مجدد سرطان سینه می شوند؟

مصرف چه غذاهایی سبب جلوگیری از عود مجدد سرطان سینه می شوند؟

عود مجدد سرطان سینه از نگرانی های افرادی محسوب مب‌شود که سابقا به این سرطان سینه دچار شده اند؛ بنابراین همیشه به دنبال راهکار های مختلفی برای جلوگیری از عود مجدد آن هستند.

اگرچه که پیروی از رژیم های غذایی خاص نمی تواند تضمین کننده جلوگیری از ابتلا به سرطان باشد ولی با کنترل غذای مصرفی می توان احتمال ابتلای دوباره به این بیماری را کاهش داد.

در ادامه به دسته بندی هایی از مواد غذایی اشاره می کینم که دارای تاثیرات ضدسرطان هستند و با گنجاندن آنها در رژیم غذایی روزانه می توان علاوه بر جلوگیری از ابتلا به سرطان و یا سایر بیماری ها،از افزایش وزن جلوگیری نمود و به وزن ایده آل رسید.

مرکبات، سیر، لوبیا، ماهی، پیاز، سبزی خوردن، سویا و انواع میوه ها همگی مثال هایی از مواد غذایی ضدسرطان هستند.

فواید فراوان سبزیجات در جلوگیری از عود مجدد سرطان سینه

طبق توصیه های متخصصان،مصرف وعده های غذایی دارای میزان بالای فیبر،ویتامین و مواد معدنی نقش به سزایی در کاهش میزان ابتلا به سرطان دارند.

غذاهای گیاهی علاوه بر موارد یاد شده دارای سطوح بالایی از پلی فنول ها نیز می باشند.این ترکیبات از طریق تاثیر مستقیم بر پروسه های تقسیم سلولی و کاهش واکنش های التهابی در پیشگیری و درمان سرطان نقش دارند.همچنین ترکیبات آنتی اکسیدانت موجود در سبزیجات سبب کاهش آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو بر سلول ها می شوند.

تاثیرات دیگر رژیم غذایی گیاهی به صورت کاهش ابتلا به بیماری های قلب و دیابت مشاهده شده اند.در نتیجه یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ترکیبات طبیعی سبب تنظیم قند خون و حفظ وزن بدن در محدوده نرمال می شود.

طبق مطالعات صورت گرفته غذاهای سرشار از فیبر سبب افزایش حساسیت سلول ها(به خصوص سلول های بافت سینه) به انسولین و دفع میزان استروژن اضافی از بدن می شوند.

سطوح استروژن به دنبال تغییرات هورمونی و افزایش وزن به طور چشمگیری افزایش می یابد و بر اساس مطالعات صورت گرفته احتمال بازگشت سرطان سینه در افراد مبتلا به چاقی بیشتر از سایر افراد می باشد.

ساده ترین و بهترین راهکار برای تنظیم یک برنامه غذایی سرشار از فیبرها و سبزیجات توجه به انتخاب فراورده های دارای رنگ های متفاوت است!

همانطور که می دانید رنگ سبزیجات و میوه ها به طور مستقیم تحت تاثیر مواد مغذی تشکیل دهنده آنها قرار دارد و بنابراین هرچه قدر رنگ های متنوع تری در برنامه غذایی بگنجانید مواد مغذی بیشتری دریافت خواهید کرد!

مصرف چه غذاهایی سبب جلوگیری از عود مجدد سرطان سینه می شوند؟

سبزیجات خانواده کروسیفر

اگرچه که اکثر میوه ها و سبزیجات برای حفظ سلامتی مفید هستند دسته ای از سبزیجات که اصطلاحا کروسیفر نامیده می شوند اثرات هدفمند تری در راستای پیشگیری از ابتلا به سرطان دارند.این اثرات ضد سرطان  ناشی از وجود ترکیبات سولفور می باشند که به سلول های سرطانی حمله کرده و آنها را از بین می برند.

در ادامه به برخی از سبزیجات دارای سولفور اشاره می کنیم:

  • کلم بروکلی
  • کلم پیچ
  • کلم بنفش
  • گل کلم
  • سبزی شاهی
  • جوانه کلم
  • کلم برگ
  • آراگولا

سویا و بقولات

دانه سویا و سایر فراورده های ناشی از آن  به دلیل داشتن آنتی اکسیدانتی به نام ایزوفلاون سالهاست که به عنوان ترکیبات کاهش دهنده احتمال ابتلا به سرطان به کار می روند. این ترکیبات نه تنها از ابتلا به سرطان، بلکه از عود مجدد سرطان سینه نیز جلوگیری می‌کنند.

اگر مصرف این ترکیبات به صورت مداوم طی مدت زمانی طولانی ادامه داشته باشد تعادل جذب هورمون هایی از قبیل استروژن به خوبی حفظ شده و حتی در صورت ازدیاد این هورمون گیرنده های استروژنی مسدود خواهند شد.

بهترین شکل مصرف سویا به منظور اثرگذاری بهتر فرم تخمیر یافته و غیرفراوری شده آن می باشد.همچنین بهتر است از مصرف بیش از اندازه سویا جلوگیری شود.

سایر دانه ها و اعضای خانواده بقولات مثل انواع عدس و لوبیا،نخود فرنگی،بادام زمینی و…ترکیباتی بسیار مغذی،سرشار از پروتئین،آنتی اکسیدانت و ساپونین هستند.این ترکیبات به صورت مشخص برای پیشگیر از سرطان شناخته نمی شوند اما حضور آنها در برنامه غذایی به حفظ بهتر سلامت کمک می کند.

سیر و پیاز

تحقیقات متعددی اثر مستقیم مصرف سیر و پیاز را در پیشگیری و درمان سرطان هایی از قبیل روده،تخمدان،اندومتر،ریه،کلیه و سینه ثابت نموده اند.

ترکیبات ارگانوسولفوره موجود در سیر و پیاز پروسه های تقسیم سلولی را در تومور های سرطانی متوقف نموده و از مهاجرت سلول های سرطانی به سایر نقاط بدن جلوگیری می کنند.

مصرف چه غذاهایی سبب جلوگیری از عود مجدد سرطان سینه می شوند؟

انواع توت ها و مرکبات

توت ها و مرکبات سرشار از فیبر می باشند و از چندین جهت از خود خواص ضدسرطان نشان می دهند که این خواص ناشی از وجود میزان بالای ویتامینC،آنتی اکسیدانت،فولات و پنی فنول ها می باشد.

همچنین ترکیبات فیتوشیمیایی موجود در این میوه ها در کاهش التهاب و از بین رفتن سلول های سرطانی نقش بسزایی دارند.

بنابراین اضافه نمودن این دسته از میوه ها به برنامه غذایی به خوبی می تواند سبب جلوگیری از عود مجدد به سرطان سینه شود.در ادامه به برخی از میوه های این دسته اشاره می کنیم:

  • سیب
  • لیمو
  • بلوبری و کرنبری
  • توت فرنگی
  • توت سیاه
  • گریپ فروت
  • انواع هلو

انواع ادویه های گیاهی

اگر چه که ادویه ها اثرات درمانی و به خصوص ضد سرطانی زیادی از خود نشان داده اند اما به عنوان تشکیل دهنده های اصلی برنامه غذایی به کار نرفته و بهتر است از آنها به عنوان افزودنی به وعده های غذایی استفاده کنیم.

ادویه هایی مفیدی که افزودن آنها به برنامه غذایی از عود مجدد سرطان سینه جلوگیری می‌کنند، به شرح زیر می باشند:

دارچین

ترکیبات فیتوشیمیایی موجود در دارچین یبب از بین رفتن سلول های سرطانی می شوند.

زردچوبه

پلی فنول یافت شده در این ادویه سبب از بین رفتن سلول های سرطانی و تغییر عملکرد ژن های موجود در سلول های توده سرطانی می گردد.

فلفل سیاه

ترکیبات فیتوشیمیایی موجود در فلفل سیاه اثرات ضدسرطانی فراوانی دارند و امروزه فلفل سیاه در کنار سایر درمان های سرطان مصرف می شود.

زنجبیل

ترکیبات آنتی اکسیدانت موجود در زنجبیل سبب مهار تشکیل توده سرطانی و تکثیر سلول های این توده می شود.

مصرف چه غذاهایی سبب جلوگیری از عود مجدد سرطان سینه می شوند؟

گوشت ماهی

طی تحقیقات اخیر امگا3 استخراج شده از روغن ماهی تاثیرات ضدسرطانی بیشتری نسبت به منابع مشابه گیاهی از خود نشان داده است.

طبق نظر متخصصان استفاده منظم ماهی در برنامه غذایی بهتر بسیار موثر تر از مصرف انواع مکمل ها می باشد.

قهوه و چای سبز

علاوه بر تاثیرات محافظت کننده ای که تا کنون از قهوه و چای مشاهده شده امروزه آنتی اکسیدانت های گوناگونی نظیر کلروژنیک اسید و اپی گالوکاتشین گالات نیز در آنها یافت شده است. حضور این ترکیبات در جلوگیری از عود مجدد سرطان سینه موثر هستند.

طبق مطالعات انجام شده زنانی که روزانه بیش از 2یا3 فنجان قهوه مصرف می کند کمتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار می گیرند.

اما باید دقت داشته باشید که مصرف بیش از حد قهوه ممکن است اثرات سو بر بدن داشته باشد.

علت این تاثیر هنوز به طور دقیق مشخص نیست اما به نظر می رسد اسید های فنولی موجود در قهوه به پروسه های بازسازی DNAدخیل هستند.همچنین این ترکیبات سبب کاهش الهتاب و افزایش حساسیت سلولها به هورمون انسولین می شوند.  

مورادی که باید در جهت جلوگیری از عود مجدد سرطان سینه از آن ها اجتناب کنیم

در کنار در نظر گرفتن تمام موارد یاد شده طی تنظیم برنامه غذایی خود توصیه می شود میزان مصرف نوشیدنی های الکلی،گوشت قرمز و نمک و شکر را با دقت مدیریت کنید.

زیرا موارد یاد شده سبب بهم خوردن تعادل بدن و افزایش احتمال ابتلا به انواع مختلف سرطان می شوند.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *