زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک چگونه از کبد چرب جلوگیری کنند؟

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک چگونه از کبد چرب جلوگیری کنند؟

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)، که معمولاً به آن کبد چرب گفته می شود، در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک یا همان PCOS بسیار شیوع دارد که 15 تا 55 درصد از خانم ها را، با توجه به معیارهای تشخیصی، درگیر می کند.

ذخیره شدن تری گلیسیرید (چربی) اضافی در کبد، موجب بروز بیماری کبد چرب و آسیب و التهاب می شود. وظیفه کبد به ذخیره چربی نیست بلکه در سم زدایی نقش دارد و مواد مضر را فیلتر می کند. داشتن کبد چرب، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد و در صورت عدم درمان، آسیب کبدی می تواند به مراحل پیشرفته تر خود برسد.

عوامل موثر در بیماری کبد چرب در زنان مبتلا به PCOS ( سندرم تخمدان پلی کیستیک ) :

وزن بیش از حد ناحیه شکم
تری گلیسیرید بالا
سطح بالا ی کلسترول LDL
سطح پایین کلسترول HDL
مصرف زیاد چربی، قند و مواد غذایی فرآوری شده
سبک زندگی کم تحرک
ژنتیک

شواهد اولیه نشان می دهد که مقادیر بالای آندروژن ها نیز می توانند به ذخیره چربی در کبد کمک کند. در حالی که بیماری کبد چرب جدی است، اما با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی به راحتی برگشت پذیر و قابل پیشگیری است.

در اینجا چهار روش برای پیشگیری از بیماری کبد چرب در صورت داشتن PCOS آمده است:

رژیم خود را تغییر دهید

چربی، قند و مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده از مهمترین عوامل تغذیه ای در بیماری کبد چرب هستند.

غذاهای فرآوری شده و فست فود حاوی چربی های ترانس هستند، که موجب مقاومت به انسولین، التهاب و افزایش تری گلیسیریدها می شوند.

مصرف زیاد فروکتوز (شیرین کننده ای که در شربت ذرت، آبمیوه و سایر نوشیدنی های طعم دار وجود دارد) نیز با بیماری کبد چرب همراه است. فروکتوز باعث تشدید مقاومت به انسولین و التهاب می شود. همچنین مطالعه ای نشان داد که مصرف زیاد نوشیدنی های غیر الکلی منجر به افزایش چربی کبد و احشا می شود؛ این چربی اندام های داخلی را احاطه کرده و با بیماری های مزمن مرتبط است.

عدم مصرف چربی های ترانس، شکر و غذاهای فرآوری شده باعث بهبود وضعیت کبد شما می شود. همچنین می توانید با داشتن یک رژیم غذایی سالم و غنی از غلات سبوس دار، پروتئین های بدون چربی، لوبیا و حبوبات، ماهی، میوه و سبزیجات، سلامت کبد خود را تقویت کنید. پیروی از رژیم غذایی به سبک مدیترانه ای که سرشار از روغن زیتون و سایر چربی های اشباع نشده است، می تواند برای بهبود عملکرد انسولین، مبارزه با التهاب و کاهش چربی کبد مفید باشد.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک چگونه از کبد چرب جلوگیری کنند؟

کاهش وزن

کاهش وزن در بهبود بیماری کبد چرب موثر است زیرا می تواند مقاومت به انسولین و سطح تری گلیسیریدها و چربی احشایی را بهبود بخشد. یک مطالعه نشان داد افرادی که 5 درصد از وزن بدن خود را از دست داده اند، در حساسیت به انسولین و از دست دادن چربی کبد پیشرفت های چشمگیری داشته اند. به عنوان مثال، یک زن که 100 کیلوگرم وزن دارد؛ اگر 5 کیلوگرم را از دست بدهد، می تواند انتظار داشته باشد که شاهد پیشرفت بزرگی در سلامت کبد خود باشد.

حرکت کنید!

بی تحرک بودن، یکی از عوامل مؤثر در بروز کبد چرب است. درگیر شدن به فعالیت های بدنی منظم شامل تمرین های هوازی و مقاومتی می تواند کبد چرب را حتی بدون کاهش وزن، کاهش دهد. شرکت کنندگانی که در هفته، دو تا سه بار و هر بار به مدت 30 تا 60 دقیقه ورزش را انجام دادند، کاهش قابل توجهی در چربی کبد مشاهده کردند.

برای داشتن تمرینات بدنی منظم، با برنامه ریزی در تقویم خود، آن را در اولویت قرار دهید. انجام فعالیت های جالب و لذت بخش نیز به افزایش تعهد شما کمک می کند.

روغن ماهی مصرف کنید

اسیدهای چرب امگا 3 مانند آن هایی که در ماهیان آب سرد یافت می شوند (از جمله ماهی سالمون، تن و قزل آلا) در کاهش تری گلیسیرید، التهابات و مقاومت به انسولین در زنان مبتلا به PCOS مؤثر هستند. با این حال، احتمالاً مصرف مکمل روغن ماهی مورد نیاز است زیرا برای ایجاد مقادیر درمانی از چربی های امگا 3، خوردن تعدادی کافی از ماهی نیاز است که کار مشکلی است. یک مطالعه نشان داد که در زنان مبتلا به PCOS که به مدت 8 هفته، 4 گرم روغن ماهی مصرف می کردند، کاهش چشمگیری در چربی کبد و تری گلیسیرید مشاهده شد.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *