سه داروی گیاهی توصیه شده برای سلامتی کبد

سه داروی گیاهی برای سلامتی کبد

طرفداران داروهای گیاهی می دانند که داروهای طبیعی مشهوری برای حفظ سلامتی کبد وجود دارند. کبد اندامی فوق العاده مهم در بدن است که تنها یکی از وظایف ویژه آن سم زدایی است. امروزه بسیاری از تحقیقات این داروهای گیاهی را برای اختلالاتی مثل سیروز کبدی و هپاتیت های B و C (التهاب کبد ناشی از ویروس ها) مفید می دانند. در اینجا با سه نمونه از این گیاهان آشنا می شویم.

یکی از وظایف مهم کبد، سم زدایی است. داروهای گیاهی زیادی برای حفاظت از کبد در مقابل بیماری هایی مثل هپاتیت یا سیروز کبدی وجود دارند. گیاهان دارویی که خاصیت محافظت کبدی هستند، شامل : خار مریم، زردچوبه، بابا آدم و… می شوند.

خار مریم

خار مریم از داروهای بسیار قدیمی و شناخته شده برای محافظت کبد است. طی تحقیقی که در سال 2001 بر روی جمعیت بالایی از مبتلایان به سیروز کبدی انجام شد، نشان داد که خار مریم میزان مرگ و میر ناشی از سیروز را به طرز قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. تصور می شود که این داروی گیاهی از آسیب و التهاب بیشتر در هپاتیت ها جلوگیری می کند.

سه داروی گیاهی برای سلامتی کبد

زردچوبه

تحقیقات اولیه ای که درباره زردچوبه انجام شده نشان می دهد که این گیاه التهاب کبد را کاهش داده و در بهبود هپاتیت های B و C سودمند است. علاوه بر آن گمان می رود که زردچوبه مانع از تکثیر این ویروس ها در بدن شود.

سه داروی گیاهی برای سلامتی کبد

بابا آدم

بابا آدم سال هاست که به اثر درمانی و پاکسازی کبدی شهرت دارد. این گیاه می تواند با اثرات منفی استامینوفن بر کبد مقابله کند. مطالعات حیوانی نیز نشان می دهند که بابا آدم آسیب های ناشی از الکل بر کبد را تا حدی بهبود می بخشد.

توصیه هایی برای پیشگیری از مشکلات کبدی

بنیاد کبد آمریکا برای جفظ سلامتی کبدتان توصیه می کند که رژیم غذایی سالمی داشته باشید، ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید، مصرف الکل را محدود کنید، کلسترول خون خود را تحت نظرداشته باشید و دائما دست هایتان را بشویید. نیاز به تحقیقات بیشتری در زمینه مصرف این گیاهان در اختلالات کبدی وجود دارد؛ پس قبل از مصرف این گیاهان حتما با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *