دارو هایی که در درمان رینیت آلرژیک موثرند را بشناسیم

داروهای موثر آلرژی - داروخانه دکتر کیایی

داروهای موثر آلرژی – داروخانه دکتر کیاییهنگامی که راهکار های پیشگیری از بروز رینیت آلرژیک موثر نبوده و یا مواجهه با عوامل آلرژی زا غیرقابل پرهیز باشد نیاز به درمان دارویی نمود پیدا می کند.

انتخاب داروی مناسب بدین منظور به عوامل متعددی بستگی دارد که توسط فرد یا پزشک معالج وی بررسی می گردد:

  • فرد چه علائمی از خود بروز داده است؟
  • علائم چقدر شدید هستند؟
  • چه داروهایی برای فرد قابل استفاده هستند؟(بدون نسخه،با نسخه)
  • فرد چه داروهایی را دریافت خواهد کرد؟داروها باید روزانه استفاده شوند یا دوره ای؟
  • چه عوارض جانبی ممکن است طی مصرف این داروها برای فرد ایجاد شود؟
دارو هایی که در درمان رینیت آلرژیک موثرند را بشناسیم

آنتی هیستامین های خوراکی

این دسته از دارو ها رایج ترین موارد به کار برده شده برای درمان رینیت آلرژیک هستند.نسل اول آنتی هیستامین ها از جمله بنادریل عموما به عنوان آرام بخش برای این مورد به کار می روند.تاثیراین دسته دارویی به وضوح بر بهبود عملکرد روزانه فرد طی فعالیت هایی همچون کار و رانندگی قابل مشاهده است.

امروزه نسل دوم آنتی هیستامین ها به عنوان خط اول درمان رینیت آلرژیک به کار می روند.برخی  از داروهای این دسته که باید طبق تجویز پزشک دریافت شوند عبارتند از ستریزین(Zyrtec)، فکسوفنادین(Allegra) و دس لوراتادین(Clarinex)

لوراتادین که به فرم های Claritin،Alavert و انواع ژنریک در بازار دارویی یافت می شود بدون نسخه عرضه می گردد.

برخی از مزایای نسل دوم آنتی هیستامین ها

  • عملکرد خوبی در درمان عطسه،آبریزش بینی وخارش بینی ناشی از رینیت آلرژیک دارند.
  • عموما گران قیمت نیستند.
  • مصرف آنها برای افراد دشوار نیست.
  • تاثیرات آنها طی چند ساعت پس از مصرف قابل مشاهده است.
  • می توان از آنها تنها در موارد ضروری استفاده نمود و لزومی به مصرف روتین نیست.
  • عوارض جانبی ناشی از مصرف نسل دوم آنتی هیستامین ها نسبت به نسل اول به ندرت رخ داده و تنها در مواردی سبب خستگی و خواب آلودگی می گردند.
اسپری تنفسی موضعی استروئیدی دارو هایی که در درمان رینیت آلرژیک موثرند را بشناسیم

استروئید های تنفسی موضعی

این دسته از داروهای مورد استفاده در درمان آلرژی به عنوان موثرترین داروها در درمان آلرژی تنفسی و رینیت غیرآلرژیک به شمار می روند.این دسته دارویی با نسخه عرضه شده و علیرغم اینکه افراد اظهارات متفاوتی نسبت به عطر و طعم آنها دارند عملکرد یکسانی را از خود نشان  می دهند.

برخی از داروهای این دسته عبارتند از:

  • فلوتیکازون
  • مومتازون
  • بودزواناید
  • فلونیزولاید
  • تریامسینولون
  • بکلومتازون

استروئید های تنفسی در زمینه کنترل علائم رینیت آلرژیک بسیار خوب عمل می کنند. اگرچه باید به این نکته توجه نمود که اسپری های تنفسی این دسته به منظور اثربخشی بهتر باید به طور روزانه مصرف شوند و لذا برای استفاده صرفا در موارد ضروری کارایی زیادی ندارند.

عوارض جانبی این دسته دارویی خفیف بوده و عموما به خون دماغ شدن و حساسیت تنفسی محدود می شود. در صورت شدت یافتن و یا ادامه دار بودن این عوارض مصرف دارو باید متوقف گردد.

سایر اسپری های تنفسی (تجویز با نسخه)

دو دسته از اسپری های تنفسی در بازار داوریی موجود است که تنها با نسخه پزشک قابل تهیه هستند. این دو دسته عبارتند از آنتی هیستامین تنفسی و آنتی کولینرژیک تنفسی

آزلاستین یک آنتی هیستامین تنفسی است که در درمان رینیت آلرژیک و غیرآلرژیک اثربخشی قابل قبولی دارد.این دارو همچون استروئیده ای تنفسی سبب درمان همه  یعلائم تنفسی شده و باید برای اثربخشی بهتر به صورت منظم مصرف شود.

آنتی هیستامین تنفسی

عوارض جانبی آزلاستین عموما خفیف هستند و شامل حساسیت موضعی تنفسی و مواردی از بی خوابی می گردند که به علت تعلق به نسل اول آنتی هیستامین ها می باشد.

آنتی کولینرژیک تنفسی

ایپراتروپیوم سبب خشک شدن ترشحات تنفسی می شود و برای درمان رینیت آلرژیک، رینیت غیرآلرژیک و سرماخوردگی ساده تجویز می شود. این دارو برای رفع آبریزش بینی بسیار مناسب است ولی برای بهبود خارش یا گرفتگی بینی چندان کارساز نیست.

عوارض جانبی ایپراتروپیوم خفیف بوده و شامل حساسیت و خشکی نواحی تنفسی می گردد.

سایر اسپری های تنفسی (تجویز با نسخه و بدون نسخه) دارو هایی که در درمان رینیت آلرژیک موثرند را بشناسیم

سایر اسپری های تنفسی (بدون نسخه)

این دسته از دارو ها شامل اسپری تنفسی کرومولین، ضد احتقان های موضعی مثل اکسی متازولین و فنیل افرین می شوند.

کرومولین تنها در حالتی برای جلوگیری از بروز رینیت آلرژیک موثر است که پیش از مواجهه فرد با عامل آلرژیم مصرف شود.به همین دلیل برای مصرف در مواقع ضروری کاربردی نیست.

ضداحتقان های موضعی برای درمان گرفتگی های تنفسی به کار می روند.این دسته از دارو ها نباید برای سه روز متوالی طی مدت زمان دو تا چهار هفته استفاده شوند زیر سبب بروز پدیده احتقان برگشتی خواهند شد که rhinitis medicamentosa نام دارد.

عوارض ناشی از این داروهای تنفسی بدون نسخه خفیف بوده و حساسیت تنفسی و خونریزی را در برمی گیرد.ضداحتقان های تنفسی باید در بیمارانی که مشکلات قلبی یا فشارخون دارند با احتیاط مصرف شود.

ضداحتقان های خوراکی

این دسته از دارو ها به همراه و یا بدون آنتی هیستامین ها گزینه مناسبی برای درمان گرفتگی ناشی از رینیت آلرژیک هستند.

سودوافدرین، فنیل افرین و چندین داروی ترکیبی دیگر از رایج ترین ضداحتقان های خوراکی هستند.همچنین فراورده هایی در بازار وجو دارند که حاوی ترکیبات ضد احتقان و آنتی هیستامین هستند که به منظور درمان رینیت آلرژیک در افراد بزرگتر از ۱۲ سال تجویز می شوند.

داروهای ضد احتقان برای مصرف طولانی مدت و یا در مواقع ضروری مناسب هستند و عوارض جانبی آنها شامل بی خوابی،سردرد،افزایش فشار خون،بی نظمی در ضربان قلب و تنش های عصبی می باشد.

ضد احتقان های خوراکی دارو هایی که در درمان رینیت آلرژیک موثرند را بشناسیم

مهارکننده لکوترین

مونته لوکاست حدود ده سال پیش برای درمان آسم عرضه شد و هم اکنون برای درمان رینیت آلرژیک نیز به کار می رود.مطالعات نشان داده اند که این دارو به اندازه آنتی هیستامین های خوراکی برای درمان آلرژی موثر نبوده ولی عملکرد خوبی برای درمان گرفتگی بینی دارد.

لازم به ذکر است که ترکیب مونته لوکاست و یک آنتی هیستامین خوراکی نسبت به فرم تک دارویی عملکرد بهتری در جهت درمان آلرژی از خود نشان می دهد.

همچنین این داور اثربخشی مناسبی برای درمان افراد مبتلا آسم خفیف و رینیت آلرژیک دارد.زیرا بر هر دو حالت قابل تجویز می باشد.

توجه داشته باشید که این دارو برای اثربخشی ایده آل باید به صورت روزانه تجویز شود و تاثیر دارو پس از گذشتن چند روز از مصرف اولین دوز نمایان می شود.

عوارض مونته لوکاست عموما خفیف بوده و شامل سردرد،درد های شکمی و احساس خستگی می شود.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *