آیا مصرف قهوه به بهبود بیماری های کبدی یا پیشگیری از آن کمک می کند؟

آیا مصرف قهوه به بهبود بیماری های کبدی یا پیشگیری از آن کمک می کند؟



این پرسش برای بسیاری از افرادی که درگیر بیماری هپاتیت هستند مطرح است و پژوهش های متعددی در حال بررسی میزان تاثیر مصرف قهوه در بهبود بیماری های ناشی از اختلال در عملکرد کبد می باشند. همان طور که می دانیم، اختلالات کبدی، از جمله شایع ترین بیماری هایی هستند که اغلب مردم جهان درگیر آنها می باشند.

از جمله بیماری هایی که کبد را درگیر می کنند، می توان به سرطان کبد، کبد چرب و انواع هپاتیت اشاره کرد. سرطان کبد یکی از بیماری هایی است که امروزه میزان مرگ و میر ناشی از آن بسیار بالاست.

همچنین لازم است اشاره کنیم مصرف الکل نقش بسزایی در افزایش نرخ ابتلای افراد به بیماری های کبدی دارد.

یکی از عوارض عمده ی این بیماری ها آسیب بافتی وارده به بافت کبد است که با فیبروز شناخته می شود. در مراحل اولیه این عارضه اختلالی در عملکرد روتین کبد رخ نمی دهد ولی علائم به آرامی بروز می دهند. به مرور زمان و با پیشرفت فیبروز بافتی، التهابات و زخم های ایجاد شده در کبد به گونه ای پیش رونده افزایش یافته و عملکرد کبد به طرز جبران ناپذیری با اختلال مواجه می شود؛ همچنین جریان خون کبدی دچار اختلال شده و کبد در خطر وقوع سیروز که آخرین مرحله آسیب کبدی است قرار می گیرد.

آیا مصرف قهوه می تواند احتمال ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد؟

اگر از طرفداران همیشگی مصرف قهوه هستید، خوب است بدانید که مصرف قهوه شما را از خطر ابتلا به آسیب های کبدی در امان نگه می دارد!

مطالعات متعدد صورت گرفته توسط دانشمندان حاکی از آن است که افزایش میزان مصرف قهوه در برنامه غذایی افراد سبب کاهش ابتلای آنان به مشکلات کبدی از جمله سرطان کبد می شود.

این مطالعات به صورت همزمان رو دو گروه از افراد صورت گرفت؛ گروه اول از نظر مشکلات کبدی سالم بوده و گروه دوم از اختلالات زمینه ای کبد رنج می بردند.

در نهایت، به طور کلی می توان گفت مصرف حداقل 2 فنجان تا حداکثر 5 فنجان قهوه در روز می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را به میزان زیادی کاهش دهد.

آیا مصرف قهوه به بهبود بیماری های کبدی یا پیشگیری از آن کمک می کند؟

قهوه می تواند با فرایند فیبروز کبدی مقابله کند

مصرف قهوه همچنین تاثیر مستقیمی بر کاهش ابتلای افراد به هپاتیت دارد. افزایش مصرف قهوه، موجب عملکرد بهتر کبد و در نتیجه کاهش بروز آسیب های کبدی می شود.

طبق مطالعات صورت گرفته، افزایش میزان مصرف روزانه قهوه، سرعت فیبروزه شدن بافت کبد را به شدت کند می کند؛ در نتیجه عملکرد کبد به طور چشمگیری ادامه یافته و عمر این بافت طولانی می گردد. کاهش سرعت فیبروزه شدن بافت کبدی در بیماران مبتلا به کبد چرب الکلی، بسیار حائز اهمیت است.

ساز و کار عملکرد قهوه

طبق مشاهدات بالینی صورت گرفته بر روی افرادی که از فیبروز و یا سیروز کبدی رنج می برند مصرف قهوه سبب بهبود عملکرد کبد می شود.

مکانیسم های متعددی برای اثربخشی قهوه بر بهبود توانایی کبد شناخته شده است و هنوز محققین در حال بررسی بیشتر این مکانیسم ها هستند.

کافئین موجود در قهوه علاوه بر اینکه موجب رفع خستگی می شود، سرشار از آنتی اکسیدان هاست. آنتی اکسیدان ها سبب دفع سموم  و رادیکال های آزاد از بدن شده که همین امر، سبب بهبودی نسبی وضعیت فرد پس از نوشیدن قهوه می گردد.

متابولیت پاراگزانتین موجود در قهوه چگونه باعث کاهش التهاب بافت کبد می شود؟

یکی از شواهد مبنی بر ارتباط میان مصرف قهوه و عملکرد مطلوب کبد، مربوط می شود به وجود متابولیتی به نام پاراگزانتین (paraxanthine)؛ این متابولیت سبب توقف پروسه تولید فاکتور رشد بافت های پیوندی(CGTF) می گردد. در نتیجه کاهش این فاکتور در کبد، سرعت پیشرفت بیماری زایی و آسیب ناشی از فیبروزکبدی، سیروز کبدی، سرطان کبد و کبد چرب الکلی کند می گردد.

آیا فقط کافئین موجود در قهوه مسئول این اثرات مفید است؟

لازم به ذکر است که طبق پژوهش های صورت گرفته بر میزان عملکرد این مکانیسم طی نوشیدن چای که از دیگر ترکیبات کافئین دار است مشاهده شد که مکانیسم ذکر شده، عمدتا طی مصرف قهوه اثربخش بوده و احتمالا سایر ترکیبات موجود در قهوه نیز در این مسیر تاثیرگذارند.

دانه های قهوه به طور طبیعی دارای دو ترکیب به نام های cafestol و kahweol هستند که اثرات ضدسرطان از آنها مشاهده شده است. آگاهی از این اثرات می تواند برای بیماران مبتلا به هپاتیت، بسیار مفید بوده و از ابتلای احتمالی آنان به سرطان کبد جلوگیری نماید.

همچنین اسید ها و فنول های استخراج شده از قهوه سبب جلوگیری از پیشرفت پروسه های ابتلای مجدد به هپاتیت B می گردند. به علاوه این ترکیبات تاثیر قابل توجهی بر بهبود اثرات ناخواسته بیماری های کبدی دارند.

سخن آخر

به طور کلی مصرف متعادل قهوه سبب کاهش ریسک ابتلای افراد به سرطان کبد گشته و همچنین پروسه های فیبروز و سیروز کبدی را به طرز چشمگیری کند می کند.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *