در مورد تاثیرات قهوه بر کلیه ها چه می دانید؟

در مورد تاثیرات قهوه بر کلیه ها چه می دانید؟

محبوبیت روزافزون قهوه به عنوان نوشیدنی سال هاست محققان را به بررسی تاثیرات آن روی سلامتی جذب می کند. تحقیقات مختلفی انجام شده که تاثیرات قهوه را بر قلب، کلیه ، سیستم ایمنی و حتی برخی سرطان ها بررسی می کند. شاید از حدود هزار سال پیش که قهوه در اتیوپی کشف شد، بحث درباره فواید و مضرات آن آغاز شده است. باورش سخت است، ولی زمانی مصرف قهوه در برخی مناطق دنیا به دلایل سلامتی و مذهبی ممنوع بوده است!

ارتباط قهوه و بیماری های کلیوی

تحقیقات زیادی درباره تاثیر قهوه بر کلیه ها انجام شده است که البته همگی نتایج یکسانی نداشته اند، اما در مجموع می توان گفت در اثر مصرف قهوه آسیبی به کلیه ها وارد نمی شود. در پژوهش جمعیت هایی مانند زنان دیابتی دیده شده قهوه تاثیر مثبتی بر عملکرد کلیه های آن ها داشته است.

یکی از نکات جالب در این موضوع این بوده که نرخ بیماری های کلیوی در مردم کشورهایی مانند نیکاراگوئه که از تولیدکنندگان بزرگ قهوه است کمتر از سایر کشورهاست. هنوز ساز و کار این عمل محافظت کننده شناخته نشده است ولی حدس زده می شود که برخی آنتی اکسیدان های موجود در قهوه در این اثر نقش آفرینی کنند.

سنگ های کلیوی

یکی دیگر از مشکلات شایع کلیه ها، سنگ های کلیوی است. این سنگ ها می توانند ساختار شیمیایی متنوعی داشته باشند که یکی از مهم ترین آن ها سنگ های کلسیم اگزالاتی است. بهتر است بدانیم یکی از منابع دریافتی اگزالات در رژیم غذایی ما قهوه (و احتمالا چای سیاه) است. در نتیجه افرادی که سابقه سنگ های اگزالاتی داشته اند و یا مستعد ابتلا هستند بهتر است از مصرف قهوه خودداری کنند.

در مورد تاثیرات قهوه بر کلیه ها چه می دانید؟

تاثیرات غیرمستقیم قهوه بر کلیه ها

در بین عوامل خطرساز برای بیماری های کلیوی، فشار خون بالا بسیار اهمیت دارد. به همین خاطر قهوه به عنوان ترکیبی که به صورت بالقوه می تواند کمی فشار خون را بالا ببرد بسیاری اوقات متهم به خطر برای کلیه ها می شده است.

اما مطالعات تازه نشان می دهند که مصرف روزانه سه تا چهار لیوان قهوه (معادل 100-200 میلی گرم کافئین) هیچ آسیبی به کلیه ها وارد نمی کند. البته جالب این جاست که خاصیت هشیارکنندگی و افزایش فشار خون قهوه مستقل از کافئین آن است. یعنی قهوه بدون کافئین نیز اثر فعال کنندگی و نشاط آوری دارد!

جمع بندی

با تمام شواهدی که تاکنون به دست آمده فهمیدیم که قهوه می تواند اندکی فشار خون را در افراد مسن و یا کسانی که عادت به نوشیدن آن ندارند، افزایش دهد. با وجود این بسیاری مطالعات تاثیر مثبت آن را روی عملکرد کلیوی به ویژه در زنان نشان می دهد. تنها مورد اجتناب از قهوه نیز می تواند برای افرادی باشد که سابقه سنگ های کلیوی از جنس اگزالات را داشته اند. همواره سالم باشید!

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *