اندازه گیری اوره خون چه اهمیتی دارد و تفسیر نتایج آن چگونه است؟

اندازه گیری اوره خون چه اهمیتی دارد و تفسیر نتایج آن چگونه است؟

اندازه گیری اوره خون به عنوان تستی برای تعیین عملکرد کلیه استفاده می شود. البته از این تست در تعیین میزان پیشرفت بیماری در مبتلایان به نارسایی کلیه هم استفاده می شود.

اوره از تجزیه پروتئین ها ایجاد شده و از طریق کلیه ها دفع می شود. بالاتر بودن مقدار آن از میزان طبیعی اش می تواند نشان دهنده یک اختلال باشد.

اوره یا BUN چیست؟

اوره محصول متابولیسم سلولی است. پروتئینی که درغذا وجود دارد از طریق روده جذب خون می شود سپس سلول ها پروتئین را از خون برداشت کرده و آن را به اسید آمینه تبدیل می کنند؛ تا به کمک آن ها پروتئین های مورد نیازشان را بسازند.

در طی این پروسه آمونیاک به عنوان یک محصول زائد تولید می شود سپس کبد آمونیاک را به اوره که سمیت کمتری نسبت به اوره دارد تبدیل می کند ودر گام بعدی آن را وارد خون می کند. در نهایت کلیه اوره را وارد ادرار و دفع می کند. اگر کلیه ها به درستی کار کنند، مقدار ثابتی از اوره به درون ادرار ترشح می شود. اما اگر کلیه دچار مشکل و یا نارسایی باشند مقدار اوره در خون افزایش می یابد.

تست اوره به عنوان بخشی از چندین موردی است که در آزمایش خون چک می شود. این قبیل آزمایشات جزو آزمایشات معمول هستند؛ مخصوصا برای پیگیری وضعیت بیماران دیابتی. در این تست ها، مواردی از جمله میزان گلوکز، اوره، کراتینین، دی اکسید کربن، سدیم، پتاسیم و کلر سنجیده می شوند. یک نمونه خون برای سنجش تمام این موارد کافی است.

هدف از اندازه گیری میزان اوره

هدف از اندازه گیری اوره سنجش عملکرد کلیه هاست. به کمک این تست می توان اختلالات کلیه را مشخص کرد. بطور مثال ابتلا به دیابت و داشتن فشار خون بالا می توانند از علائم مهم ناکارآمدی کلیه باشند. علاوه بر آن به کمک آن می توان وضعیت بیمارانی که دیالیز می شوند و یا از سایر روش های درمانی استفاده می کنند را هم سنجید.

علاوه بر سنجش میزان اوره، تعیین مقدار کراتینین هم می تواند تست مهمی برای تعیین سطح سلامتی کلیه ها باشد. با وجود اینکه ارزیابی سطح اوره راهی سریع برای سنجش عملکرد کلیه هاست اما محدودیت هایی هم در زمینه سنجش اوره برای پی بردن به اختلالات کلیوی وجود دارد. تغییرات کم و زیاد در سطح اوره می تواند در اثر تغییرات رژیم غذایی و یا کم آبی بدن باشد. در نتیجه بهتر است برای اطمینان میزان کراتینین هم چک شود.
قبل از انجام آزمایش چه کنیم ؟

برای انجام آزمایش نیاز به انجام کار خاصی نیست. در عرض چند دقیقه از شما خون گیری می شود. این آزمایش می تواند درمطب ،آزمایشگاه و یا هر مرکز پزشکی دیگری انجام شود.

برای اندازه گیری اوره نیازی به ناشتا بودن نیست. ولی احتمالا آزمایشتان شامل موارد دیگری نیز میشود؛ از جمله سنجش میزان گلوکز که برای آن لازم است حدود 12 ساعت ناشتا باشید.

اندازه گیری اوره خون چه اهمیتی دارد و تفسیر نتایج آن چگونه است؟

تفسیر نتایج

محدوده نرمال اوره بین 6 تا 20 میلی گرم در دسی لیتر می باشد هر چند که در آزمایشگاه های مختلف می تواند اندکی متفاوت باشد در نتیجه بهتر است به رنج داده شده در خود برگه آزمایش مراجعه کنید.

همان طور که قبلا هم گفته شد افزایش در اوره می تواند در اثر اختلالات کلیوی، نارسایی احتقانی قلب، انسداد مجاری ادراری، شوک، حمله قلبی، کم آبی، رژیم غذایی با مقادیر پروتئین بالا و یا در اثر خونریزی های گوارشی باشد. کاهش مقدار اوره هم می تواند در اثر اختلالات شدید کبدی و یا سوتغذیه رخ دهد.

ارزیابی اوره در بیماران دیابتی

به دلیل اینکه نارسایی کلیه جزو عوارض دیابت می باشد و اوره می تواند اختلالات کلیوی را نشان دهد، ارزیابی دوره ای اوره می تواند در روند درمان بیماران دیابتی مهم باشد. البته سنجش مقداراوره دربیمارانی که داروهایی مصرف می کنند که می تواند عملکرد کلیه را مختل کند  هم می تواند موثر باشد.

خلاصه ای از مطالب ارئه شده

آزمایش اوره بخشی از یک آزمایش خون ساده است که می تواند عملکرد کلیه ها را نشان دهد.

اگر نتیجه خارج از رنج نرمال باشد پزشکتان بر اساس علت احتمالی، دارو و طول دوره درمان لازم را برایتان در نظر می گیرد.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *