توجه به سلامت مو و راهکارهایی برای داشتن موهایی ضخیم تر

توجه به سلامت مو و راهکارهایی برای داشتن موهایی ضخیم تر

امروزه با یک جستجوی ساده، می توانید راهکار ها و محصولات فراوانی برای تقویت مو بیابید. راهکارهایی مثل اکستنشن و سایر مواردی که توسط آرایشگاه ها پیشنهاد می شوند و یا قرص ها و فرآورده های موضعی، برخی از آشناترین نمونه های پروسه های حفظ و تقویت سلامت مو هستند.

سوالی که ممکن است ذهن بسیاری از افراد را درگیر کند، این است که این راهکار ها تا چه حد در بهبود سلامت مو موثر هستند و آیا نمی توان با پیروی از برخی راهکار های خانگی، سلامت مو را حفظ نمود و موهای ضخیم تر و محکم تری داشت؟

برای پاسخ به این سوالات در ادامه به توصیه های برخی از معتبرترین متخصصان برای داشتن موهایی ضخیم تر اشاره می کنیم.

در ابتدا به خاطر داشته باشید که کیفیت و حالت موی هر فرد، بسیار تحت تاثیر ژنتیک و سطح طبیعی هورمون های وی می باشد. همانطور که می دانید، این عوامل قابل تغییر و دستکاری نیستند؛ اما می توان با مدیریت و بهبود فاکتور های موثر دیگری مثل کاهش استرس، مواد مغذی مصرفی، عوامل محیطی و کیفیت خواب تا حدودی سلامت و کیفیت موها را تقویت نمود.

1. به زمینه ژنتیکی توجه کنید

اولین و مهم ترین کاری که باید برای بهبود کیفیت مو و همچنین یافتن علت نازکی تارهای موی خود انجام دهید، ملاقت یک متخصص پوست و مو است. زیرا دلایل بسیار زیادی برای این مشکل می توانند مطرح باشند.اینگونه بهتر می توانید با شناخت علت ضعف یا ریزش مو، سلامت موی خود را بازیابید.

اگر بنا به تشخیص پزشک متخصص علت ضعف کیفیت مو مشکلات ژنتیکی بود، می توانید با مصرف برخی مکمل ها، مصرف مواد مغذی و فروآرده های موضعی سلامت موی خود را تقویت نمایید.

2. اثرات مواردی مثل استرس،عدم تعادل هورمونی و تاثیر سموم را بر سلامت مو درنظر بگیرید!

اشعه UV، سموم، استعمال دخانیات، قرار گرفتن در معرض باکتری ها یا مخمرهای عفونت زا، استرس و تغییرات سطوح هورمونی همه از دسته عواملی هستند که می توانند با ایجاد نوسان در میزان عوامل اکسید کننده و عفونت زا، سبب بروز اختلال در رویش طبیعی مو، نازکی و یا ریزش مو شوند.

3. از ترکیبات طبیعی کاهنده التهاب برای افزایش سلامت مو استفاده کنید!

اگر در صدد آن هستید که به جای استفاده از فرآورده های دارویی مثل ماینوکسیدیل و فیناستراید از ترکیبات طبیعی استفاده کنید، گزینه های متنوعی برای انتخاب خواهید داشت که مصرف آن ها، سبب جلوگیری از ریزش مو خواهد شد.

بنا به توصیه متخصصان، کورکومین موجود در زردچوبه به خاطر داشتن خواص ضد التهابی، می تواند به عنوان یک ترکیب آنتی آندروژن طبیعی عمل کند. آندروژن از دسته هورمون های موجود در بدن است که افزایش آن سبب ریزش مو می شود. مصرف ادویه زردچوبه همراه فلفل سیاه به جذب بهتر کورکومین کمک می کند.

نخل اره ای (saw palmetto) ترکیب طبیعی دیگری است که مثل کورکومین خاصیت آنتی آندروژنی داشته و سبب ضخیم شدن تار مو می گردد. این ترکیب می تواند فواید دیگری مثل بهبود عملکرد پروستات نیز داشته باشد.

استرس یکی از عوامل بسیار آسیب رسان به تعادل هورمونی محسوب می شود که می تواند در رویش طبیعی موها  تداخل ایجاد کند. به همین منظور، توصیه می شود علاوه بر تلاش در جهت دفع تنش و استرس روزمره از ترکیبات مکملی که به سازگار شدن بدن با محیط کمک می کنند استفاده کنید. محصولات حاوی مواردی مثل ریشه جنسیگ (آشواگاندا) می توانند گزینه مناسبی برای این هدف باشند.

بنا بر مطالعات انجام شده، میان استرس اکسیداتیو و سلامت مو ارتباط معناداری برقرار است. به گونه ای که میزان ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در پوست سر کسانی که تار های مو نازک داشته و یا به کچلی مبتلا هستند، کمتر از سایرین می باشد. بنابراین توصیه می شود که این افراد، جایگاه ویژه ای برای ترکیبات سرشار از مواد معدنی و آنتی اکسیدان در برنامه غذایی خود درنظر بگیرند.

یکی از بارز ترین ترکیبات بدین منظور، ویتامین E می باشد که خواص آنتی اکسیدان مشهودی دارد. ویتامین E به طور چشمگیری در بهبود سلامت مو نقش دارد.

توجه به سلامت مو و راهکارهایی برای داشتن موهایی ضخیم تر

4. از ترکیب سبزیجات گوناگون استفاده کنید!

نیاز بدن افراد مختلف به مواد مغذی متفاوت است.به همین علت است که هر فرد باید به نیاز بدن خود از یک رژیم غذایی خاص پیروی کند و به همین خاطر، وگانیسم برای برخی از افراد توصیه نمی شود. با وجود تمام این تفاوت ها، هر چه میزان ویتامین های دریافتی از منابع طبیعی بیشتر باشد، سلامت فرد و به خصوص سلامت مو های وی، بیشتر حفظ خواهد شد.

توصیه می شود برای تنظیم رژیم غذایی بهتر ترکیب متعادلی از مواردی همچون ویتامین A ، ویتامین B (به خصوص ویتامین B12 و فولاتویتامین E، ویتامین D و یون هایی مثل روی، مس و آهن را به کار ببرید تا بتوانید موهایی سالم تر و با تارهای ضخیم تر داشته باشید.

بهتر است رژیم غذایی مورد استفاده شما به نحوی باشد که تمرکز آن بیشتر بر سبزیجات باشد تا کربوهیدرات ها. رژیم مدیترانه ای و یا رژیم حاوی سبزیجات رنگارنگ نمونه های خوبی از این قبیل می باشند.

خوب است بدانید غذاهایی مثل بادام زمینی، قارچ و بوقلمون سرشار از ویتامین B هستند.مصرف این ویتامین نیز به خوبی سبب تقویت رشد مو و ترمیم سلول ها در ناحیه رویش می گردد.

5. سیگار را ترک کنید!

در کنار پیروی از یک رژیم غذایی مناسب، عادات دیگری نیز می توانند بر سلامت مو اثرگذار باشند. کاهش استعمال دخانیات، دوری از تنش ها، داشتن خواب کافی و فعالیت فیزیکی متناسب، همگی برای حفظ سلامتی ضروری هستند.

سیگار کشیدن به دلیل کم کردن سطح اکسیژن خون و در نتیجه ایجاد اختلال در خون رسانی مناسب به ناحیه سر، می تواند سبب بروز ضعف و ریزش مو شود. مصرف سیگار همچنین موجب افزایش استرس اکسیداتیو و التهاب در ناحیه فولیکول های مو می گردد که این اثر، خود در کاهش سلامت مو نقش دارد.

6. خواب کافی داشته باشید!

خوابیدن به میزان کافی امری ضروری است زیرا بسیاری از پروسه های ترمیم سلولی طی زمان خواب صورت می گیرند.

قرار گرفتن در شرایط استرس زا، سبب اختلال در خواب و در نتیجه ریزش مو می گردد. تنش و استرس، همچنین موجب افزایش میل فرد به مصرف کربوهیدرات ها می گردد که این مسئله، خود عاملی در جهت آسیب به سلامت مو به شمار می رود.

توجه به سلامت مو و راهکارهایی برای داشتن موهایی ضخیم تر

7. از عوامل استرس زا دوری کنید!

میزان تولید و ترشح هورمون کورتیزول به دنبال قرار گرفتن در شرایط استرس زا افزایش می یابد.میزان اضافی این هورمون سبب شکنندگی بیشتر و ریزش مو می گردد.

امروزه زندگی اجتماعی به گونه ایست که هر فرد به نحو گریزناپذیری با عوامل استرس زا احاطه می گردد.بنابراین توصیه می شود با پیروی از یک برنامه ورزشی منظم و یا انجام مدیتیشن این عوامل را از خود دور نموده تا بتوانید از بروز عوارضی همچون ریزش مو جلوگیری نمایید. ورزش کردن همچنین سبب تقویت جریان خون و در نتیجه رشد بهتر موها می شود.

8.عمل به توصیه متخصصان در مورد سلامت مو

در کنار تمام موارد یاد شده به منظور بهبود و تقویت سلامت مو، با راهکارهایی ساده مثل مصرف مواد مغذی و فرآورده های گیاهی کاهش دهنده التهاب وهمچنین مدیریت خواب، استرس و استعمال دخانیات، لازم است پیش از پیروی از هر برنامه برای تقویت سلامت مو، با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید تا بتوانید بهترین راهکار را انتخاب نمایید.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *