راهکار هایی جهت تقویت مو و افزایش سرعت رشد طبیعی آن ها

راهکار هایی جهت تقویت مو و افزایش سرعت رشد طبیعی آن ها

داشتن موهایی بلند، پرپشت و شاداب برای بسیاری از افراد دوست داشتنی است. به همین خاطر میزان مصرف مکمل های گوناگون مثل ویتامین E و بیوتین به منظور تقویت مو افزایش یافته است.

با این وجود راهکار های بسیار زیادی برای تحریک و افزایش رشد مو وجود دارد که ماساژ دادن پوست سر یکی از شاخص ترین آنها می باشد.در کنار ماساژ دادن پوست سر، استفاده از ترکیبات طبیعی گوناگونی می تواند در داشتن موهایی زیبا و سالم اثر گذار باشد که در ادامه به برخی از آنان می پردازیم.

1. ماساژ دادن پوست سر و یا استفاده از اسکراب (لایه بردار)

بسیاری از اوقات وقت و هزینه ای زیادی برای سلامت مو صرف می گردد و تقویت پوست سر که محل رویش مو می باشد نادیده گرفته می شود. ماساژ دادن پوست سر موجب افزایش فشار خون ورودی به این ناحیه و تقویت ریشه مو می گردد و باعث می شود که مواد مغذی بهتر بتوانند به فولیکول مو برسند.

می توانید ماساژ دادن پوست سر را در حالتی که موهایتان خشک است و با استفاده از یک روغن غنی از مواد مغذی مثل روغن رزماری انجام دهید. استفاده از این ترکیب سبب اتساع عروق و و تحریک فولیکول مو می شود.اگر ریشه موهایتان چرب است این کار را هفته ای یکبار انجام دهید.

2. از زرده تخم مرغ استفاده کنید!

به طور طبیعی رشد مو در طی یک ماه، حدودا یک سانتی متر می باشد.اما این میزان در افراد مختلف می تواند متغیر باشد و تا حدود زیادی به مراقبتی که از مو می شود بستگی دارد.

اگر موهای شکننده ای دارید استفاده از ماسک مویی که از زرده تخم مرغ تهیه شده باشد می تواند بسیار کمک کنننده باشد.

زرده تخم مرغ سرشار از ترکیباتی همچون لسیتین و پروتئین می باشد که سبب تقویت،بهبود و تغذیه تار های مو می گردند.از سوی دیگر میزان بالای سولفور موجود در زرده تخم به از بین بردن شوره سر کمک می کند.

برای ساختن ماسک مو با تخم مرغ باید دو عدد تخم مرغ را  با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید.برای کاهش چسبندگی ترکیب حاصل می توانید به میزان نصف فنجان آب به آن اضافه کنید.ماسک تهیه شده را به مدت 30 دقیقه به موهای خشک شده خود آغشته کنید. پس از این مدت موهای خود را با شامپو آبکشی نمایید.

چگونه سرعت رشد موی خود را به طور طبیعی افزایش دهیم؟

3. از روغن کرچک استفاده کنید!

روغن کرچک بی شک یکی از مقوی ترین ترکیبات برای بهبود سلامت مو می باشد.

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که روغن کرچک با داشتن خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی خود از رشد عوامل عفونی روی پوست جلوگیری می کند.

روغن کرچک سرشار از اسید های چرب امگا6 ،ویتامین E،پروتئین ها و مواد مغذی دیگری می باشد که به تار های مو نفوذ کرده و سبب تقویت و شادابی مو می گردند.

ماساژ دادن پوست سر با استفاده از روغن کرچک موجب رسیدن مواد مغذی بسیاری به پوست سر و در نتیجه رشد بهتر مو می شود. برای انجام این کار پس از ماساژ دادن پوست سر با روغن کرچک این روغن را به سایر قسمت های مو بمالید و در نهایت تمام موها را با یک کلاه حمام بپوشانید. پس از 15 دقیقه موهای خود را سشوار بکشید و سپس آنها را آبکشی نمایید.

4. از چربی های مقوی مو در رژیم غذایی خود استفاده کنید!

امروزه مکمل های دارویی بسیاری به منظور تقویت مو تولید می شوند.اما باید در نظر داشته باشیم که بسیاری از این مکمل ها ممکن است دارای ترکیبات غیر ضروری برای سلامت مو باشند و بدین منظور بهتر است مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق مصرف فراورده های طبیعی دریافت کنید.در این صورت هم دریافت این ترکیبات مغذی مثل ویتامین ها و مواد معدنی برای بدن راحت تر خواهد بود و هم رشد مو بهتر صورت خواهد گرفت.

امگا3 از دسته چربی های طبیعی است که بدن قادر به ساختن آن نمی باشد و به همین منظور دریافت آن از رژیم غذایی موجب تحریک و تقویت رشد و شاداب و براق شدن مو می گردد.این تاثیر از طریق تحریک فولیکول های مو صورت می گیرد.

5. از ابزارهای گرما دهنده به مو کمتر استفاده کنید.

به احتمال زیاد تاکنون زیاد با این نکته مواجه شده اید که بهتر است برای حفظ و تقویت رشد مو از لوازمی مثل اتو مو و سشوار که به صورت مستقیم گرمای زیادی را به مو القا می کنند کمتر استفاده نمایید. استفاده زیاد از این دست ابزار ها سبب خشک شدن، شکننده شدن و کاهش رشد مو می گردد. بنابراین بهتر است پس از شستشوی مو، کمتر از این لوازم استفاده کرده و اجازه دهید موها با حفظ رطوبت خود به طور طبیعی خشک شوند.امروزه فراورده هایی تولید شده اند که سبب تسریع خشک شدن مو می گردند که در صورت لزوم می توانید از آنها استفاده کنید.

اگر شکنندگی و تخریب زیادی در ساختار موی خود می بینید توصیه می شود که برای مدتی استفاده از فراورده های شیمیایی(به منظور رنگ کردن و صاف کردن) را متوقف کنید.

بد نیست به این نکته اشاره کنیم که استفاده از روبالشی ساتن یا ابریشمی بهتر از جنس مثل کتان می باشد.زیرا جنسی مثل کتان رطوبت مو را به خود جذب کرده و در طولانی مدت سبب خشکی و شکنندگی مو می گردد.

چگونه سرعت رشد موی خود را به طور طبیعی افزایش دهیم؟

6. قسمت های آسیب دیده انتهای مو را کوتاه کنید!

برای حفظ سلامت مو و تقویت رشد آن توصیه می شود که هر چند وقت یکبار بخش های آسیب دیده و شکننده انتهای موی خود را کوتاه کنید. اگر این کار را انجام ندهید شکستگی و آسیب موجود در نقاط انتهایی تار مو به سمت بالا حرکت خواهد کرد و آسیب رسانی به بافت مو افزایش خواهد یافت.بسته به میزان رشد مو و آسیب احتمالی موجود در انتهای موها می توانید هر شش هفته تا هر شش ماه کوتاه کردن قسمت های انتهایی موی خود را انجام دهید.در این صورت به مرور زمان موهایتان آسیب دیدگی کمتر و رشد بهتری خواهد داشت.

7. بخش های گره خورده مو را با شانه زدن به آرامی باز کنید!

گره خوردگی مو حالتی بسیار آزار دهنده بوده و اگر نتوانید به درستی این مشکل را برطرف کنید، سلامت و رشد موی خود را به خطر خواهید انداخت. به همین منظور باید به آرامی موی خود را شانه کنید. سریع شانه زدن مو نه تنها سبب باز شدن گره مو نشده بلکه میزان این گره خوردگی را افزایش خواهد داد.

برای باز کردن بهتر گره ها ابتدا باید شانه مناسبی (مخصوص گره یا دارای دندانه های دوار) انتخاب کنید.بهتر است قبل از شستن موها شانه زدن را انجام دهید و ترجیحا این کار را پس از حمام انجام ندهید.همچنین توصیه می شود موهای خود را به صورت مقطع به مقطع از انتهای مو به سمت ریشه مو انجام دهید تا گره ها راحت تر باز شوند.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *