بیوتین ، ویتامینی ضروری برای سلامت و رشد ناخن ها

بیوتین ، ویتامینی ضروری برای سلامت و رشد ناخن ها

بیوتین یکی از انواع ویتامین های گروه B است که اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای ناخن های شکننده مورد استفاده قرار می گیرد. این ویتامین را می توانید از طریق مصرف بعضی از غذاها یا مکمل ها دریافت کنید. حتی ادعاهایی در زمینه تاثیر مثبت این ویتامین در کاهش وزن، بهبود آکنه، اگزما، دیابت و افسردگی نیز وجود دارد. اگرچه تحقیقات کمی در زمینه تاثیر بیوتین و سلامت ناخن ها انجام شده، اما بعضی مطالعات محدود نشان دهنده تاثیر مکمل های بیوتین در درمان ناخن های شکننده است.

بیوتین و تقویت ناخن ها

تا به امروز شواهد علمی کافی برای سنجش میزان اثربخشی بیوتین بر ناخن های شکننده وجود ندارد؛ اما تحقیقات انجام شده نشان می دهند که به طور قطعی کمبود بیوتین باعث شکننده شدن ناخن ها می شود. بنابراین مکمل های ویتامین می توانند برای تقویت ناخن مفید باشند.

هشدارهایی در مورد مصرف مکمل بیوتین

بیوتین در دوزهای نسبتا بالا به خوبی تحمل شده و اثرات غیر سمی از خود نشان داده است. اما در دوز های بسیار بالا می‌تواند باعث ایجاد نتایج کاذب در نتیجه آزمایش این ویتامین در بدن شود؛ به طوری که نتیجه سنجش مقدار این ویتامین را بسیار بالا و یا بسیار پایین نشان دهد که خود می تواند باعث تشخیص نادرست شود.

از آنجایی که تست های بررسی ایمنی مکمل ها، با سخت گیری کمتری انجام می شوند و همچنین ممکن است مقادیرنوشته شده بر روی برچسب محصول با محتویات محصول دقیقا هم خوانی کامل نداشته باشد، در نتیجه بهتر است که در مصرف هر نوع مکملی دقت کرده و درباره نحوه مصرف صحیح مکمل با داروسازتان مشورت کنید.

این موضوع راهم به خاطر داشته باشید که ایمنی مکمل ها در زنان باردار، مادران شیرده، کودکان و بیمارانی که شرایط خاص پزشکی دارند و یا داروهای دیگری مصرف می کنند نیز به طور کامل سنجش نمی شود؛ در نتیجه بهتر است اگر شرایط خاصی دارید و باز هم تمایل به مصرف این ویتامین ها دارید، در این زمینه با داروسازتان مشورت کنید.

استفاده از بیوتین برای رشد ناخن

اگر می خواهید بدون استفاده از مکمل ها، بیوتین مورد نیاز بدنتان را تامین کنید، بهتر است از غذاهایی همچون جگر، ماهی سالمون، همبرگر، موز، هویج، زرده تخم مرغ و سیب زمینی شیرین را در رژیم غذایی تان قرار دهید.

اگرچه کمبود ویتامین بسیار نادر است، اما ممکن است افرادی که بیش از حد الکل مصرف می کند و یا کسانی که مقدار زیادی سفیده تخم مرغ خام می خورند (به این علت که سفیده تخم مرغ حاوی پروتئینی است که مانع از جذب بیوتین می شود) دچار کمبود این ویتامین شوند.

اختلال ژنتیکی کمبود بیوتین، درماتیت سبورئیک نوزادی و برداشتن بخشی از معده هم از جمله شرایطی هستند که می‌توانند باعث افزایش نیاز شما به بیوتین ‌شوند.

علائم کمبود بیوتین

از علائم کمبود بیوتین می توان به نازک شدن موها، بثورات قرمزپوستی مخصوصا در نواحی بینی اطراف چشم و دهان، افسردگی، خستگی، توهم و سوزن سوزن شدن بازوها و پاها اشاره کرد.

شکننده شدن ناخن ها معمولاً نتیجه طبیعی روند پیری است با این حال شکنندگی ناخن ها می تواند نشانه ای از وجود یک مشکل جدی در بدن تان باشد؛ به طور مثال در مشکلات تیروئیدی هم می توانند باعث شکننده شدن ناخن ها ترک خوردگی، شکاف و شکستگی درآن ها شوند. اگر شما هم دچار این مشکل هستید بهتر است به جای خود درمانی با بیوتین، با پزشکتان مشورت کنید.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *