سلامت ناخن ها نقش مهمی درجلوگیری از شکستن آن ها دارد

سلامت ناخن ها نقش مهمی درجلوگیری از شکستن آن ها دارد

داشتن ناخن هایی خشک و شکننده نه تنها آزاردهنده است بلکه می تواند تجربه ای دردناک برای فرد باشد.همچنین شکنندگی ناخن ها ممکن است نشانه ای بر کمبود مواد مغذی و یا وجود عفونتی در بدن باشد.در ادامه با درنظر گرفتن راهکارهایی می توانید سلامت ناخن های خود را به دست آورده و ناخن هایی سالم و محکم داشته باشید.

چگونه می توان یک بار برای همیشه از شکستن ناخن ها جلوگیری کرد؟

برای تهیه این مطلب از راهکار های ارائه شده توسط متخصصان گوناگون برای حفظ سلامت ناخن ها استفاده شده است.

1. به برنامه غذایی خود بسیار اهمیت دهید!

همانگونه که سلامت کلی بدن و مواردی همچون داشتن موهایی خوش حالت و پوستی شاداب تحت تاثیر مواد مغذی دریافت شده از برنامه غذایی قرار می گیرد سلامت ناخن ها نیز از این قاعده مستثنی نیست.به گفته متخصصان تغذیه میزان مصرف ویتامینB که با نام بیوتین نیز شناخته می شود و در مواد غذایی بسیاری موجود است هرچه بیشتر باشد سلامت ناخن ها نیز تضمین شده تر خواهد بود.

لازم به ذکر است که بیشترین میزان بیوتین در پروتئین های حیوانی همچون تخم مرغ، مرغ و ماهی یافت می شود.این ویتامین می تواند از منابع گیاهی مثل دانه های روغنی،حبوبات،اسفناج و سیب زمینی نیز به خوبی دریافت شود.اما میزان بیوتین موجود در این منابع کمتر از بیوتین موجود در پروتئین های حیوانی می باشد.به عنوان مثال زرده تخم مرغ حاوی 10میکروگرم بیوتین است در حالی که 7میکروگرم بیوتین در اسفناج موجود است.

در کنار موارد یاد شده تاکید می کنیم که بدن همواره مواد مغذی موجود در منابع طبیعی را بهتر از ترکیبات موجود در فراورده های مکمل جذب می کند.بنابراین بهتر است ویتامین های موردنیاز بدن خود را تا حد ممکن از منابع طبیعی دریافت کنید.

سلامت ناخن ها نقش مهمی درجلوگیری از شکستن آن ها دارد

2. در صورت لزوم از فرآورده های مولتی ویتامین استفاده کنید!

بیوتین از دسته ویتامین هایی است که مصرف زیادی در زمینه حفظ سلامت ناخن ها داشته است اما امروزه برخی مطالعات نشان داده اند که مقادیر بالای این ویتامین(بیش از 30میکروگرم) می توانند مضر باشند.بنابراین توصیه می شود که ویتامین موردنیاز بدن خود را از فراورده های طبیعی دریافت نموده و در صورت نیاز از مکمل های مولتی ویتامین استفاده نمایید.

3. رطوبت ناخن های خود را حفظ کنید!

مهم ترین راهکار برای جلوگیری از شکنندگی ناخن ها مرطوب نگه داشتن دست ها و ناخن هاست.به گفته متخصصان در صورت رطوبت رسانی مناسب به ناخن ها رشد آنها نیز بهتر صورت خواهد گرفت.

استفاده از محصولاتی تحت عنوان روغن کوتیکول و یا لسیون های مخصوص دست می تواند برای حفظ سلامت ناخن ها بسیار کمک کننده باشد.در نتیجه مصرف این محصولات نه تنها سلامت ناخن ها حفظ شده بلکه انعطاف و ماندگاری بیشتری به دنبال پروسه های مثل مانیکور کردن حاصل خواهد شد.

4. از مواد شیمیایی مضر دوری کنید!

یکی از عوامل تهدید کننده سلامتی ناخن ها استفاده قرار گرفتن آنها در معرض مواد شوینده و یا رنگ ها و لاک های گوناگون شیمیایی است.قرار گرفتن ناخن ها در مجاورت مواد شوینده شیمیایی به مرور سبب خشکی،نازکی و شکننده شدن آنها خواهد شد.این آسیب ها به دنبال ترکیبات مورد استفاده برای شستن ظرف ها نیز ممکن است ایجاد شوند.

بنابراین اکیدا توصیه می شود که هنگام مصرف هر گونه شوینده از دستکش استفاده نموده و از مصرف لاک های شیمیایی و یا لاک پاک کن های دارای مقادیر بالای استون تا حد امکان جلوگیری نمایید.

5. از محصولات پوشش دهنده محافظتی ناخن استفاده کنید!

برای محافظت بیشتر از ناخن در برابر لاک های شیمیایی می توانید قبل از لاک زدن از لاک محافظت کننده ناخن استفاده کنید.در نتیجه با ایجاد لایه ای محافظ سلامت ناخن بهتر حفظ خواهد شد.

سلامت ناخن ها نقش مهمی درجلوگیری از شکستن آن ها دارد

6. ژل پولیش را به درستی از ناخن بزدایید!

امروزه انجام پروسه های ژلیش کردن ناخن طرفداران بسیاری دارد.نکته مهم اینجاست که هنگام زدودن ژل از روی ناخن ممکن است آسیب شدید به بافت ناخن وارد شود.در این صورت بهتر است تا چند هفته به ناخن های خود استراحت داده و آنها را مرطوب نگه دارید تا سلامت خود را باز یابند.

7. از محصولات محافظت کننده ناخن استفاده کنید!

امروزه فرمولاسیون های گوناگونی به منظور محافظت هر چه بهتر از ناخن تولید شده اند که با استفاده از آنها و همچنین حفظ رطوبت ناخن ها به خوبی می توانید شاهد برطرف شدن خشکی و شکنندگی ناخن های خود باشید.

8. کوتاهی ناخن ها را حفظ کنید!

نگه داشتن ناخن ها به صورت کوتاه و گرد سبب کاهش احتمال برخورد آنها به سطوح مختلف و بروز شکنندگس می شود.

9. عادات ناخن جویدن را کنار بگذارید!

اگر از دسته افرادی هستید که هنگام اضطراب پوست لب یا پوست اطراف ناخن های خود را می جوید به شدت توصیه  می کنیم که این عادت مضر را کنار بگذارید.بهتر است برای جبران آسیب وارده به ناخن ها به دنبال جویده شدن از محصولات محافظت کننده کراتین دار استفاده کنید.

10. به متخصص مراجعه کنید!

اگر راهکار هایی که پیش تر از آنها یاد شد نتوانست به بهبود سلامت ناخن هایتان کمک کند بهتر است مشکل خود را با یک پزشک در میان بگذارید.این موضوع از این جهت با اهمیت است که بدانیم آسیب دیدن ناخن ها ممکن است نشان دهنده ابتلا به بیماری هایی همچون پسوریازیس یا قارچ ناخن باشد.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *