۴ ترکیب ضد پیری پوست که باید بدانیم

4 ترکیب ضد پیری پوست که باید بدانیم

امروزه، شما می‌توانید انواع مختلفی از محصولات مراقبتی پوست را در داروخانه­ ها و یا فروشگاه‌ها ببینید. با ادعاهای گوناگونی در مورد محصولات ضد پیری مواجه می شویم. هر چه محصولات ضد پیری را با دقت بیشتری بررسی می‌کنیم، بیشتر به انتخاب خود شک می کنیم! آیا هیچ کدام از این محصولات واقعا عمل می‌کنند؟ با وجود نگرانی‌هایی مثل چین و چروک، خشکی یا کدری پوست و یا آسیب های ناشی از آفتاب، چه ترکیباتی را باید انتخاب کنید؟

با وجود اینکه هیچ محصولی صد درصد نمی ­تواند دست زمان را متوقف کند، برخی محصولات ممکن است واقعا به کاهش سرعت آن کمک کنند!

در اینجا، برخی از موثرترین و قدرتمند مواد را بررسی خواهیم کرد تا ببینیم چگونه می‌توانند در حفظ جوانی چهره به شما کمک کنند.

هیالورونیک اسید (hyaluronic acid)

هیالورونیک اسید (HA) یک ماده طبیعی است و در بافت های متعددی از بدن یافت می­شود. غلظت بالایی از آن در پوست قرار دارد که به حفظ رطوبت، انعطاف پذیری و قابلیت ارتجاعی آن کمک میکند. بنابراین بسیاری از متخصصان مراقبت پوستی بر اثرات ضد پیری آن تاکید دارند، اما این موضوع تا چه اندازه صحت دارد؟

هر چقدر که سن بالاتر رود، پوست به دلیل عواملی مانند کاهش سطح هورمون ها و عوامل محیطی مثل در معرض قرار گرفتن با نور UV، خشک‌تر می‌شود. در سال 2014، یک مطالعه نشان داد که پوست زنانی که به مدت هشت هفته از هیالورونیک اسید استفاده کرده بودند، به میزان قابل‌توجهی هیدراته تر از پوستی بود که هیچ درمانی دریافت نکرده بود. علاوه بر این، پوست بعد از دو هفته استفاده، نرم تر و یکدست تر شده بود.

بنابراین، اگر احساس می کنید پوستی خشک و جمع شده دارید و یا در تلاش برای حفظ رطوبت پوستتان هستید، کرم ها یا سرم های حاوی هیالورونیک اسید، می­ تواند انتخاب درستی برای شما باشد.

ویتامین C

عوامل روزانه مانند آلودگی هوا، آفتاب و استرس می‌توانند به پوست شما آسیب برسانند و رادیکال‌های آزاد ایجاد کنند که این رادیکال‌های آزاد فرآیند پیری را تسریع می‌کنند، و این، دقیقا جایی است که ویتامین C بکار می‌آید!

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از پوست شما در برابر آسیب سلولی محافظت می‌کند. طبق تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۳، ویتامین C را می تواند به صورت موضعی، به منظور برطرف کردن پیری زودرس ناشی از آفتاب و هایپرپیگمانتاسیون پوست، استفاده کرد. (هایپرپیگمانتاسیون به معنای تیره شدن بخشی از پوست به دلیل تجمع ملانین در آن ناحیه است.)

البته، تمام ویتامین C های ساخته شده، با یکدیگر برابر نیستند! مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ انجام شد نشان داد که:

“اگر چه بسیاری از محصولات مراقبتی پوستی شامل ویتامین C هستند، اما تعداد کمی از آنها به صورت موضعی موثر بودند! اول، به این دلیل که غلظت کمی از این ویتامین را دارند. دوم، به این دلیل که پایداری آن، به محض باز شدن محصول و در معرض هوا و نور قرار گرفتن، کاهش می­ یابد و سوم به این دلیل شکل مولکول است (یک استر یا مخلوطی از ایزومر ها) که یا جذب پوست نمی­ شود و یا توسط خود پوست متابولیزه می­شود”.

همچنین، ویتامین C در ترکیب با آنتی‌اکسیدان‌های دیگر مانند ویتامین E، اثر سینرژیسم بر پوست دارد. به این معنا که اگر همزمان مصرف شوند، اثر قوی تری خواهند داشت.

بنابراین با وجود این همه تنوع، چگونه متوجه شویم که از کدام نوع ویتامین C باید استفاده کنیم؟

در حال حاضر، تحقیقات زیادی در جهت شناسایی بهترین سیستم دارورسانی ویتامین C روی پوست انجام می‌شود. پس اگر به استفاده از آن علاقه‌مند هستید، مشاوره با متخصص پوست می ­تواند کمک کننده باشد تا بهترین محصول را با توجه به نوع پوست خود، فرمولاسیون و غلظت ویتامین C، انتخاب کنید.

4 ترکیب ضد پیری پوست که باید بدانیم

رتینول (retinol)

رتینول همان ویتامین A است که هم در فرآورده های دارویی و هم آرایشی بهداشتی یافت می شود و رتینوئید، که در برخی از محصولات وجود دارد، ترکیبات مشتق شده از ویتامین A است. در یک مطالعه اشاره شده است که؛ “رتینوئید ها به ­عنوان عوامل  تاثیرگذار بر انواع فرآیندهای سلولی، مانند رشد سلولی و تمایز سلولی، تغییرات سطح سلول و تنظیم ایمنی، شناخته شده ­اند”. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده‌اند که رتینول بر کاهش صدمات ناشی از آفتاب، کاهش چین و چروک، افزایش میزان تولید کلاژن، افزایش هیالورونیک اسید طبیعی پوست، حفظ رطوبت، و کاهش ظاهر خطوط ریز و ایجاد پوست صاف‌تر، موثر می‌باشد.

محصولاتی که حاوی رتینول هستند از نظر قدرت و نوع مشتقات رتینول نسبت به یکدیگر متفاوت هستند. پوسته پوسته شدن، قرمزی، خارش و احساس سوختگی در پوست، از عوارض جانبی مرتبط با این ترکیب هستند. برای کاهش تحریکات پوستی مرتبط با رتینول، می‌توانید سراغ فرمی که تحریک کنندگی کمتری دارد، بروید، یا قدرت محصول را کم کنید، یا دفعات استفاده از آن را کاهش دهید.

رتینول و بارداری

در مطالعه ای، در مورد استفاده از رتینول در دوره بارداری، هشدار می‌دهد، زیرا ممکن است برای کودک مضر باشد. محققان توصیه می‌کنند که ” زنان در صورت باردار شدن، استفاده از رتینوئید های موضعی را متوقف کنند یا در هنگام مصرف این ترکیبات، از باردار شدن اجتناب کنند.”

از آنجا که رتینول با قرار گرفتن در معرض نور، تخریب می ­شود، بسیاری از متخصصان پوست توصیه می ­کنند که شب ها استفاده شود.

اگر به امتحان کردن آن فکر می‌کنید، بهتر است که ابتدا با غلظت کم‌ شروع کنید و سپس سراغ محصولات قوی‌تر بروید. اما به مرور زمان، رتینول می‌تواند به بهترشدن کیفیت و جوانی پوست شما کمک کند.

هیدروکسی اسید ها (hydroxy acids)

هیدروکسی اسید ها (انواع :آلفا، بتا و پلی) از طریق از بین بردن پوست خشک و مرده باعث حذف لایه سطحی پوست می ­شوند. به علاوه، آن‌ها رشد پوست جدید را نیز تسریع می‌کنند.

آلفا هیدروکسی اسید ها، می‌توانند برای کاهش پوست شدیدا خشک، درمان لک های تیره پوستی (ملاسما)، کاهش آکنه و جای آکنه استفاده شوند. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، دانشمندان اعلام کردند که محصولاتی با غلظت‌های کم (کمتر از ۱۰ درصد) برای اغلب مردم ایمن هستند.

در مقابل، محصولاتی با فرمولاسیون بالا (غلظت بیشتر از ۲۰ درصد) به عنوان “لایه بردار شیمیایی” در نظر گرفته می‌شوند و برای آسیب‌های شدید ناشی از آفتاب، آکنه، پسوریازیس، پینه و دیگر شرایط پوستی استفاده می‌شوند.

اگر می‌خواهید از محصولی با غلظت بیش از ۱۰ درصد استفاده کنید، باید این کار را تحت نظر یک متخصص مراقبت پوستی انجام دهید. هیدروکسی اسید ها می‌توانند پوست را تحریک کنند و باعث قرمزی، خارش و تورم پوست شوند.

سخن پایانی

اگر هنوز در این دنیای وسیع محصولات، قادر به تصمیم گیری نیستید و به کمک بیشتری نیاز دارید، با یک متخصص پوست مشورت کنید – آن‌ها قادر به ایجاد یک رژیم شخصی سازی شده برای مراقبت از پوست شما هستند که نیازهای شما را برآورده می‌کند!

کلیدواژه : پوست
تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *