علل بروز آکنه کیستیک و راهنمای کامل درمان آن

علل بروز آکنه کیستیک و راهنمای کامل درمان آن

شاید تاکنون درباره آکنه های کیستیک شنیده باشید و یا خودتان هم دچارش شده باشید. جوش های زیرپوستی که بسیار عمیق هستند و تخلیه آن ها غیر ممکن است، اما آکنه های کیستیک علاوه بر اینکه در دسترس نیستند، به صورت برآمدگی های دردناکی ظاهر می شوند، خصوصا اگر قرمز باشند.

از آنجا که نادیده گرفتن این آکنه ها مشکل است، جهت پیشگیری از تشکیل این جوش ها و دسترسی به آن، با متخصصان برجسته پوست گفتگو کردیم. ابتدا با تعریف آکنه کیستیک و علت به وجود آمدن آن شروع می کنیم، سپس به بهترین راه های درمانی آن می پردازیم.

آکنه کیستیک چیست؟

آکنه کیستیک شدیدترین نوع آکنه محسوب می شود. این آکنه ها در اعماق پوست تشکیل می شوند و به صورت برآمدگی های دردناک، تظاهر می یابند. لمس این آکنه ها هم دردناک خواهد بود.

پس اگر برآمدگی های عمیق و دردناکی بر پوستتان ظاهر شود و شما نتوانید آن ها را، به آسانی و با وارد کردن فشار، تخلیه کنید، احتمالا دچار آکنه کیستیک شده اید (که البته، هرگز نباید این عمل را انجام دهید!). طبق گفته های یک متخصص پوست و مو، برآمدگی های کیستیک ابتدا از خون پر شده اند، سپس چرکی می شوند و به همین دلیل است که غالباً قرمز به نظر می رسند و سر سفید قابل توجهی ندارند.

تنها، متخصص پوست است که می تواند به طور دقیق، آکنه کیستیک را تشخیص دهد.

علل بروز آکنه کیستیک و پیشگیری از آن

منافذ مسدود شده

آکنه کیستیک هنگامی ایجاد می شود که منافذ پوست با سلول های مرده، سبوم اضافی و باکتری Propionibacterium acnes، پر شوند. لذا شستن صورت و لایه برداری پوست به صورت منظم، امری ضروری است. بهتر است روزانه دو بار صورت خود را بشویید و یکبار آن را لایه برداری کنید اما در صورتی که پوست حساسی دارید، بهتر است یک روز در میان، پوست خود را لایه برداری کنید.

هورمون ها

آیا تاکنون متوجه شده اید که آکنه های کیستیک در نزدیکی عادت ماهیانه ظاهر می شوند؟ طبق تحقیقات اخیر، با علم به اینکه موارد بسیاری در تشکیل آکنه نقش دارند، اما تمام آکنه ها توسط هورمون ها کنترل می شوند. اگرچه، بهتر است آن ها را جوش های دوره ای یا پیش از قاعدگی بنامیم.

سبک زندگی

همه چیز از استعمال سیگار و الکل گرفته تا استرس و محیط کاری، می تواند بر هورمون ها تاثیر بگذارند و منجر به بروز آکنه های عمیق کیستیک شود. البته از آنجایی که این علل می توانند در نظر افراد مختلف، متفاوت باشند، پس در معرض استرس قرار گرفتن شما و دوست صمیمی تان، لزوماً به این معنا نیست که هر دوی شما دچار آکنه خواهید شد.

البته یک راه پیشگیرانه در این مورد، داشتن سبک زندگی سالم است؛ استرس خود را کنترل کنید، سیگار نکشید، از مصرف زیاد الکل خودداری کنید و نسبت به متعادل بودن رژیم غذایی خود مطمئن شوید.

رژیم غذایی

مواد غذایی حاوی ترکیباتی هستند که برای مبارزه و از بین بردن باکتری های بد، به آن ها نیاز داریم. بدون آن ها، پوست به نوعی تهدید و دچار التهاب خواهد شد. بنابراین، انتخاب غذاهای پرچرب و روغن های غیر سالم می توانند باعث التهاب پوست شما و بسته شدن منافذ آن شود. بنابراین، برای پیشگیری از بروز آکنه کیستیک، بهتر است یک رژیم غذایی سالم به همراه کمی غذای چرب داشته باشید.

ژنتیک

مطالعات اخیر نشان می دهد که بین آکنه و ژنتیک ارتباط وجود دارد، اگرچه مطالعات بیشتری برای اثبات این ارتباط لازم است. با این وجود، بهتر است که نسبت به این احتمال، آگاه باشید. بنابراین اگر شما با توجه به ژنتیک تان مستعد این آکنه ها باشید، با وجود رعایت تمامی نکات، باز هم ممکن است این برآمدگی های دردناک را تجربه کنید.

علل بروز آکنه کیستیک و راهنمای کامل درمان آن

درمان آکنه کیستیک

شوینده ملایم

اغلب اوقات افرادی که دچار آکنه هستند، بر این باورند که برای پاک کردن منافذ پوستشان، به یک شوینده قوی یا اسکراب نیاز دارند. واقعیت این است که استفاده از یک شوینده ملایم بهتر است. ما نیازی به استفاده از اسکراب یا ابزاری که باعث تخریب سد دفاعی پوست می شوند، نداریم و آکنه کیستیک به حدی در عمق پوست نفوذ کرده اند که نمی توان به این وسیله از بین بروند. در عوض، از شوینده ای استفاده کنید که حاوی سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پراکسید باشد.

درمان نقطه ای

این نوع درمان، به شکل هدفمند صرفا بر ناحیه جوش اعمال می شود و با رساندن مجموعه ای از ترکیبات فعال و قوی (خصوصا سالیسیلیک اسید و بنزوئیل پراکساید)، موجب از بین رفتن جوش ها می شوند. در این روش، از به وجود آمدن آکنه جلوگیری نمی‌کنیم، بلکه آکنه ی شکل گرفته را درمان می‌کنیم.

توصیه ما این است که این روش درمان آکنه را پیش بگیرید ولی همواره یک رژیم مداوم برای پیشگیری از بروز آن نیز، در نظر داشته باشید.

قانون نانوشته ای وجود دارد؛ اینکه اگر پس از دو هفته درمان با محصولات داروخانه ای، بهبودی در آکنه های شما حاصل نشد، باید به متخصص پوست برای دریافت داروی نسخه ای مراجعه کنید. برای دریافت نسخه، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. آکنه کیستیک نیز از این قاعده مستثنی نیست و ممکن است به مداخلات پزشکی نیاز داشته باشد.

رتینوئیدها

رتینوئیدها مجموعه ای هستند که رتینول و رتین-آ را شامل می شوند. با وجود اینکه می توانید طی مصرف دارو های بدون نسخه از رتینول، شاهد بهبود آکنه های خود باشید اما احتمالا درمان موضعی با رتینول تجویزی عملکرد بهتری داشته باشد. این ترکیبات بر بازسازی و جایگزینی سلول ها تاثیر می گذارند (ترن اور سلولی را کنترل می کنند)؛ باعث جایگزینی سلول های مسن تر با سلول های جدید می شوند و به این طریق، پیش از شکل گیری آکنه، آن را هدف قرار می دهند.

آنتی بیوتیک های خوراکی

آنتی بیوتیک های خوراکی در جهت از بین بردن Propionibacterium acnes (عامل شکل گیری آکنه) عمل می کنند. بعضی از آنتی بیوتیک ها مانند دسته تتراسایکلین ها، دارای اثرات ضد التهابی نیز می باشند که منجر به بهبود آکنه خواهد شد. درمان آکنه کیستیک با داروهای بدون نسخه بسیار بسیار مشکل است. از آنجا که آکنه از چندین لایه زیرین پوست نشات می گیرد، داروهای موضعی (حتی داروهای تجویزی) اغلب نمی توانند به آن کمک کنند و داروهای خوراکی اغلب مورد نیاز است.

علل بروز آکنه کیستیک و راهنمای کامل درمان آن

نکته نهایی در مورد آکنه کیستیک

اگر در تلاش برای خلاص شدن از آکنه کیستیک یا جلوگیری از شکل گیری آن هستید، چندین مورد وجود دارند که باید از آن ها دوری کنید!

لایه بردار همیشه دوست شما نیست؛ از آنجا که آکنه کیستیک در عمق پوست تشکیل می شود، گمان می کنید که لایه برداری، راهی برای دست یابی به این جوش ها می باشد. اما دقت داشته باشید که با لایه برداری متعدد، قبل از رسیدن به جوش، پوست اطراف آن خشک و تحریک می شود و در نهایت، شاهد تشدید عفونت خواهید بود! در عوض، استفاده از یک سرم با جذب بالا و به دنبال آن یک کرم اکلسیو (مسدودکننده)، را توصیه می کنیم تا بتواند محصولات ضد آکنه را وارد منافذ کند.

یک نکته دیگر! مرطوب کردن را فراموش نکنید!

بسیاری از افراد بر این باورند که علت بروز آکنه، چربی بیش از حد پوست و هیدراته بودن آن می باشد اما اکثر اوقات دلیل چرب شدن بیش از حد پوست، ایجاد مانعی در مقابل تبخیر آب پوست و کم آب شدن آن می باشد، بنابراین ما باید این سد را در برابر باکتری ها، تقویت کنیم تا از بروز آکنه بیشتر پیشگیری شود. هیالورونیک اسید به شکل معجزه آسایی، پوست را آبرسانی می کند و باعث بهبود بافت آن می شود؛ این ترکیب، با اینکه یک اسید است، لایه برداری نمی کند بلکه آب را در خودش نگه می دارد.

نکته آخر اما پر اهمیت!

مهم نیست که چقدر وسوسه شوید، هرگز به فکر تخلیه آکنه های کیستیک نباشید. جوش های سر سفید و سر سیاه غالباً می توانند با دقت تخلیه شوند (هرچند، هنوز بهترین کار این است که به پزشک متخصص پوست یا متخصص زیبایی مراجعه کنید)، اما فشردن آکنه کیستیک می تواند منجر به التهاب، خونریزی و حتی زخم شود.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *