باورهای نادرست در ارتباط با مصرف فراورده های ضدآفتاب / بخش دوم

باورهای نادرست در ارتباط با مصرف فراورده های ضدآفتاب / بخش دوم

فراورده های ضدآفتاب باید اصولی مصرف شوند تا اثر بخشی داشته باشند. در مطلب گذشته به 5 مورد از باور های شایعی که در ارتباط با فراورده های ضدآفتاب به اشتباه در میان افراد جامعه رواج دارند اشاره کردیم. از آنجایی مصرف صحیح این دسته از محصولات ارتباط مستقیمی با سلامت پوست دارند و تشخیص باور های درست و نادرست در این مورد تا حدودی دشوار می باشند در این مطلب نیز قصد داریم به شفاف سازی برخی دیگر از این اشتباهات رایج بپردازیم.

6.ضدآفتاب فقط باید برای محافظت از پوست صورت استفاده شود و صورت تنها بخشی از بدن است که احتمال آسیب دیدگی برای آن مطرح است.

اگر یک مشکوک به سرطان پوست باشد نخستین نقاطی که متخصص پوست معاینه خواهد کرد اطراف لب ها، بینی و چشم ها خواهد بود. این بدان معنی نیست که این مناطق از صورت تنها نقاطی هستند که در برابر نورخورشید آسیب دیده و یا در معرض ابتلا به سرطان قرار می گیرند.

در حقیقت اولین ناحیه ای که آسیب ناشی از نورخورشید را بروز می دهند دست ها هستند. یکی از دلایل آسیب پذیری دست ها این است که معمولا ضدآفتاب به خوبی در این نقاط استفاده نمی شوند و بسیاری از افراد پس از مصرف ضدآفتاب برای صورت دست های خود را می شویند.

به طور کلی نقاطی از بدن که بیش از سایرین در معرض سرطان های پوستی قرار می گیرند عبارتند از: پوست سر(خصوصا در افراد کم مو یا کچل)، گوش ها، گردن، پا ها و قفسه سینه و پشت.

بنابراین توصیه می شود برای اطمینان بیشتر به طور سالانه سلامت پوست خود را توسط روش هایی مثل اسکن چک نمایید.

7.مواد شیمیایی موجود در یک فراورده ضدآفتاب به اندازه امواج مضر نور خورشید خطرناک هستند!

این حقیقت تا حدودی صحیح است که برخی از فراورده های ضد آفتاب ممکن است دارای ترکیبات آسیب رسان باشند. اما بسیاری دیگر از فراورده هایی که امروزه در بازار های دارویی عرضه می شوند عاری از  مواد آسیب رسان هستند. با این وجود متخصصان پوست توصیه می کنند بهتر است از استفاده از فراورده های ضد‌آفتابی که دارای ترکیبات زیرهستند، تا حد ممکن خودداری نمایید:

اوکسی بنزون

این ترکیب یک آلرژن رایج است و سبب بروز تداخلات وابسته به هورمون ها می گردد.

پارابن

پارابن از دسته ترکیبات نگهدارنده است که می تواند سبب بروز حساسیت های پوستی شود.

ترکیبات معطر

این دسته از ترکیبات نیز می توانند درافرادی که دارای پوست های حساس و آسیب پذیر هستند، ایجاد حساسیت کنند.

لازم به ذکر است که شما می توانید با مشورت با متخصص پوست، بهترین ضدآفتاب را که متناسب با شرایط پوستتان هست را انتخاب نمایید. همچنین فراورده هایی که محدوده اثر گسترده داشته و یا ضدآب هستند می توانند سبب حفاظت بیشتر و بهتر از پوست در برابر نورخورشید گردند.

باورهای نادرست در ارتباط با مصرف فراورده های ضدآفتاب / بخش دوم

8.می توان ضدآفتاب را همزمان با خروج از منزل و یا هنگامی که در استخر یا ساحل هستیم استفاده کنیم!

باید به این نکته اشاره کنیم که بهترین زمان استفاده از ضدآفتاب بستگی به فرمولاسیون آن دارد. برای مثال ضدآفتاب هایی که به واسطه فیلتر های شیمیایی مثل آووبنزون از پوست محافظت می کنند برای اثرگذاری بهتر به زمان کافی برای جذب شدن نیاز دارند. این دسته از فراورده ها باید پیش از خروج از منزل و همچنین پیش از مصرف محصولات آرایشی استفاده شوند.زیرا مواد معدنی موجود در فراورده های آرایشی، سبب کاهش جذب حداکثری ضدآفتاب توسط پوست می گردد.

از سوی دیگر ضدآفتاب های فیزیکی دارای ترکیبات شیمیایی مثل زینک اکساید یا تیتانیوم دی اکساید باید پس از مصرف سایر فراورده های پوستی یا آرایشی مصرف گردند چون این ترکیبات خود سدی در برابر اثرگذاری سایر فراورده ها بر پوست ایجاد می کنند.

9.فاکتور SPF موجود در مرطوب کننده یا کرم پودر از پوست محافظت کرده و نیاز به ضدآفتاب را برطرف می کند!

وجود ماده ی موثره ی ضد آفتاب در فراورده های آرایشی مثل انواع کرم ها و مرطوب کننده ها در محافظت بهتر از پوست بسیار اثرگذار است. اما میزان ضدآفتاب موجود در کرم های آرایشی به قدر کافی نیست و از سوی دیگر این ضدآفتاب های به کار رفته در فراورده های آرایشی معمولا از نوع وسیع الطیف نیستند و بنابراین نمی توانند جایگزین مناسبی برای فراورده ضدآفتاب اصلی و روزانه باشند.

10.استفاده روزانه از ضدآفتاب از جذب کافی ویتامین D توسط پوست جلوگیری می نماید!

کمبود ویتامین D موجب بروز آسیب های جبران ناپذیری همچون درد استخوانی و ضعف ماهیچه ای می شود. لازم به ذکر است که نور آفتاب تنها منبع تامین این ویتامین نبوده و مقادیر لازم از ویتامین D می تواند به واسطه مکمل ها و غذاهایی همچون شیر، نان غنی شده، ماهی و زرده تخم مرغ به بدن برسد.

به علاوه ساخت ویتامین D می تواند حتی با وجود استفاده از ضد آفتاب نیز کماکان ادامه یابد.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *