بررسی ویژگی های یک ضد آفتاب مناسب و استاندارد برای خرید

بررسی ویژگی های یک ضد آفتاب مناسب و استاندارد برای خرید

احتمالاً تاکنون تجربه خرید کرم ضد آفتاب را داشته اید و برایتان پیش آمده که خواندن کلمات متعددی همچون SPF  UVAو یا ضد آب که روی هر یک از تیوب های محصولات نوشته شده اند، شما را گیج کند. علاوه برآن تعدد برند های این محصولات هم می تواند کار شما را در انتخاب محصول مد نظرتان سخت تر کند. اما انتخاب یک ضد آفتاب مناسب و استاندارد ، مسئله ای شایع است که برای بسیاری از افراد رخ می دهد و این فقط مشکل شما نیست.

چگونه یک ضد آفتاب مناسب و استاندارد انتخاب کنیم؟

بر اساس مطالعه ای که در یکی از کلینیک های پوست در آمریکا انجام شد، کمتر از نیمی از بیماران این کلینیک درباره واژه هایی همچون SPF و وسیع الطیف اطلاع داشتند.

اما فراموش نکنید با وجود تمامی این مشکلات نباید از محافظت از پوست تان در برابر آفتاب غافل شوید چراکه در آن صورت باید منتظر آفتاب سوختگی و یا مشکلات پوستی شدیدی باشید، پس بهترین راه کسب اطلاعات در زمینه انواع ضد افتاب ها و استفاده مناسب از آن هاست. در این مطلب تمام فاکتور های مورد نیاز جهت انتخاب یک ضد آفتاب مناسب و استاندارد بررسی شده است.

فاکتور حفاظتی در برابر خورشید یا SPF

SPF مخفف عبارت Sun Protection Factor  یا همان فاکتور حفاظتی در برابر خورشید است. این فاکتور بیان کننده مدت زمانیست که در صورت استفاده از کرم ضد آفتاب می‌توانید بدون نگرانی از آفتاب سوختگی در معرض نور خورشید قرار بگیرید و یا به بیان دیگر در صورت استفاده از کرم ضد آفتاب، مدت زمانی که می توانید بدون بروز آفتاب سوختگی در معرض نور خورشید بمانید چند برابر بیشتر از زمانی است که از کرم ضد آفتاب استفاده نکرده اید.

به طور مثال SPF10  به  شما اجازه می دهد 10 برابر بیش تر از زمانی که حفاظتی بر روی پوستتان نیست در مقابل آفتاب قرار گیرید. بنابراین، اگر پوست شما بدون محافظ، در برابر آفتاب در عرض 15 دقیقه شروع به قرمز شدن می کند، استفاده از یک کرم ضد افتاب با SPF 10 این زمان را 10 برابر بیشتر می کند. یعنی شما می توانید 2.5 ساعت با خیال راحت در معرض آفتاب قرار بگیرید.

بررسی ویژگی های یک ضد آفتاب مناسب و استاندارد برای خرید

کرم ضد آفتاب با کدام SPF برای خرید مناسب تر است؟

آکادمی  پوست و موی آمریکا برای بهره مندی از بیشترین محاظفت در برابر خورشید، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با SPF30 به بالا را توصیه می کند. اما ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که با وجود ضد آفتاب هایی با SPF70 بهتر نیست که از کرم هایی با SPF بالا استفاده کنیم؟

SPF  بالا لزوما به معنای محافظت بیشتر و یا موثر تر نیست به طور مثال SPF50 فقط 1 یا 2 درصد اثر محافظتی بیشتری نسبت به SPF30 دارد. کرم های ضد آفتاب با SPF بالا، احتمالا می توانند برای مدت زمان طولانی تری از پوست تان محافظت کند اما از آن جایی که بیشترین زمان هایی که از کرم ضد آفتاب استفاده می کنیم مواقعی مثل شنا کردن و یا به هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید و به دنبال آن تعریق زیاد است، هیچ کدام از کرم های ضد آفتاب از SPF10 گرفته تا SPF70 بر روی پوست باقی نمی مانند.

در واقع مسئله ای که از مقدار SPF کرم مهم تر است، تجدید به موقع و مناسب کرم بر روی پوست تان است مخصوصا بعد از شنا کردن، تعریق و خشک کردن سطح پوست.

شاخص اشعه ماورا بنفش

شاخص اشعه ماورا بنفش در واقع یک پیش‌بینی روزانه ازشدت تابش اشعه ماورا بنفش در هنگام ظهر است که آفتاب در شدید ترین حالت خود قرار دارد. برای بیان شدت اشعه ماورابنفش از اعداد +1تا +11 استفاده می شود.

واضح است که +1 کمترین خطر مواجهه با اشعه ماورا بنفش و +11 بیشترین خطر را نشان می دهد.  فاکتور های همچون فصل و عرض و ارتفاع جغرافیایی در تعیین شاخص های ماورا بنفش دخیل هستند. قابل پیش بینی است که در مناطقی مثل استوا که در معرض تابش عمود نور خورشید هستند و یا در فصل های بهار و تابستان،  شاخص اشعه ماورا بنفش در بیشترین حد ممکن باشد.

به علت نازک تر شدن لایه های هوا در ارتفاعات زیاد، باز هم شدت اشعه ماورا بنفش در این مناطق افزایش می یابد.

بررسی ویژگی های یک ضد آفتاب مناسب و استاندارد برای خرید

محافظت در برابر UVA و UBV

پرتوهایUAV خورشید عمدتا باعث ایجاد پیری و چین و چروک در سطح پوست می شوند در حالیکه پرتو هایUBV خورشید مسئول بروز آفتاب سوختگی و سرطان پوست هستند. براساس اطلاعات درج شده بر روی برچسب محصول می توان متوجه نوع اثر حفاظتی محصول شد.

بهترین گزینه برای جلوگیری از پیری پوست و البته سرطان پوست، استفاده از کرم هایی است که با داشتن حداقل SPF15  دارای اثر محافظتی نسبت به هر دو نوع اشعه های UAV و UBV باشند در غیر اینصورت کرم ضد افتاب فقط باعث جلوگیری از بروز آفتاب سوختگی می شود و نسبت به سرطان پوست اثر محافظتی نخواهد داشت.

در نظر داشته باشید که محصولات دارایSPF  فقط دارای اثر محافظتی نسبت به اشعه هایUBV هستند ولی نسبت به اشعه های  UAVاثر محافظتی ندارند پس ضد آفتاب هایی با اثر محافظتی نسبت به UBV و UAV و یا دارای مواد محافظ با طیف وسیع ((broad spectrum را انتخاب کنید.

ضد آب و مقاومت به آب

قرار گرفتن پوست در معرض آب باعث از بین رفتن تاثیر کرم ضد آفتاب بر روی پوست تان می شود، پس در مواقعی که عرق کرده و یا شنا می کنید به محض خروج از آب مجددا از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اگر به دنبال ضدآفتابی هستید که در حین شنا کردن هم استفاده کنید کرم های ضدآفتابی را انتخاب کنید که خاصیت ضد آب و یا مقاومت در برابر آب را داشته باشند. کرم های ضد آفتاب و ضد آب می توانند به مدت ۸۰ دقیقه از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کنند و کرم های مقاوم در برابر آب فقط ۴۰ دقیقه از پوست شما در برابر آفتاب محافظت می کنند.

بررسی ویژگی های یک ضد آفتاب مناسب و استاندارد برای خرید

ایمنی در برابر آفتاب

از آنجایی که SPF  و خصوصیات هر کرم ضد آفتاب به طور مستقیم توسط سازمان غذا و داروی هر کشور نظارت می شود پس تغییر برند محصولی که استفاده می کنید مشکلی ایجاد نمی کند. ضد آبی را انتخاب کنید که از که از همه لحاظ متناسب با شرایط و رنگ پوست شما باشد و از طرفی محافظت لازم با توجه به شرایطی که در آن قرار می گیرید را برای تان تامین کند.

علاوه برآن بهتر است که محافظت بهتر و موثر تر از پوست تان، نکات زیر را رعایت کنید:

  • بر روی تمام قسمت هایی از پوست تان که در معرض آفتاب قرار می گیرد از کرم ضد آفتاب استفاده کنید
  • هر دو ساعت یک بار مجددا از ضد آفتاب استفاده کنید
  • فراموش نکنید که حتی در روز های ابری هم لازم است تا به کمک ضد آفتاب از پوست تان محافظت کنید.
  • اگر از اسپری ضد آفتاب استفاده می کنید پس از اسپری کردن محصول بر روی دستان تان، آن هارا بهم بمالید تا از یکنواخت پخش شدن ضد آفتاب بر روی پوست تان اطمینان پیدا کنید.
  • در صورت امکان از لباس های محافظ آفتاب یا UPF استفاده کنید این لباس ها می توانند مانع عبور اشعه UV از بافت لباس و برخورد آن با پوست بدن شوند. در واقع UPF به میزان توانایی جذب اشعه UV توسط بافت های لباس اشاره دارد. UPF50+ با بلاک کردن 98 درصد از امواج فرابنفش، می تواند بیشترین محافظت را فراهم کند.
  • فراموش نکنید که در مناطق نزدیک به استوا و مناطقی که توسط آب احاطه شده اند ( به دلیل توانایی آب در انعکاس نور خورشید) شاخص اشعه فرابنفش بسیار بیشتر از دیگر مناطق است. ضد آفتاب های ضد آب با SPF30 بهترین انتخاب برای این مناطق هستند.
  • از کلاه آفتاب گیر استفاده کنید.
  • مکان های سایه دار را برای توقف و استراحت انتخاب کنید.
  • تا جایی که می توانید از لباس برای پوشاندن قسمت هایی از پوستتان که در معرض آفتاب قرار دارد استفاده کنید.
تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *