باورهای نادرست در ارتباط با فراورده های ضدآفتاب / بخش اول

باورهای نادرست در ارتباط با فراورده های ضدآفتاب / بخش اول

امروزه آمار ها حاکی از افزایش بیش از پیش میزان ابتلای افراد به سرطان پوست می باشند و بنا به تخمین آکادمی درماتولوژی امریکا یک نفر از هر پنج نفر در طول زندگی خود به سرطان پوست مبتلا خواهند شد. این بدان معنی است که هر کدام از افراد جامعه با احتمال بالایی در معرض ابتلا به این نوع از سرطان قرار می گیرند.

یک حقیقت آگاه کننده در این رابطه این است که تقریبا تمام نمونه های مبتلا به سرطان های پوستی سابقه مواجهه با امواج طبیعی یا مصنوعی فرابنفش و اشعه های مضر آفتاب را داشته اند. بنابراین بهترین راه برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست این است که استفاده از فراورده های ضدآفتاب به عنوان یک بخش جدایی ناپذیر از روال عادی زندگی تلقی گردد.

لازم به ذکر است که تنها استفاده از فراورده های ضدآفتاب کافی نیست و باید روش اصولی استفاده از آن پیش گرفته شود. زیرا باورهای نادرستی که در زمینه استفاده از این فراورده ها وجود دارند، سبب می شوند که نه تنها استفاده از ضدآفتاب برای فرد تاثیرگذار نبوده، بلکه صدمات جدی به دنبال مصرف غیراصولی ضدآفتاب برای وی ایجاد گردد.

به همین منظور در این مطلب و مطلب آینده به بررسی 10 مورد از باور های شایع نادرستی که در ارتباط با مصرف فراورده های ضدآفتاب مطرح می پردازیم. با درنظر گرفتن این موارد به خوبی می توانید نسبت به شیوه صحیح مراقبت از پوست خود آگاه شده و هر چه بهتر از سلامتی خود محافظت نمایید.

1.ضدآفتاب تنها در روزهای آفتابی باید استفاده شود!

یکی از بارز ترین اشتباهاتی که در میان افراد جامعه رواج دارد، این است که بسیاری از افراد فکر می کنند نیازی به استفاده از ضدآفتاب در هوای ابری نیست. پوشانده شدن خورشید توسط ابرها، بدان معنی نیست که امواج UV نیز توسط آنها مهار می گردند. جالب است بدانید که حدود 80 درصد امواج خورشید، از ابرها عبور می کنند. حتی حضور ابر ها در برخی موارد می توانند سبب بازتاب مجدد پرتوهای آسیب رسان نور خورشید شوند.

پس به بیان ساده تر، بار دیگر به نکته تاکید می کنیم که استفاده از ضدآفتاب باید بدون توجه به آب و هوا و به عنوان یک روند روزانه و مداوم درنظر گرفته شود.

2.فاکتور SPF مهم ترین عامل برای انتخاب ضدآفتاب است!

شاید در وهله اول برای انتخاب یک ضدآفتاب، این طور به نظر بیاید که یک ضدآفتاب دارای 100 SPF بهتر از یک ضدآفتاب با  15 SPF است. التبه این مورد تا حدود زیادی درست است؛ اما دانستن نحوه عملکرد و تاثیر این معیار ها مهم تر از مقایسه نمودن آنها با یکدیگر است.

به عنوان یک نکته نه چندان علمی، بهتر است بدانید که یک ضدآفتاب با 15 SPF باید 15 برابر بیشتر از حالتی که از هیچ گونه ضدآفتابی استفاده نکرده اید، از پوست شما محافظت کند؛ بنابراین میان فاکتور SPF و کارایی مناسب فراورده ضدآفتاب ارتباط معناداری وجود دارد.

بنا به داده های منتشر شده از واشنگتن پست، در نتیجه نمونه های صورت گرفته استفاده از یک ضدآفتاب دارای  15 SPF حدودا از نفوذ 93 درصد امواج UV جلوگیری کرده و نمونه ای که دارای 30 SPF و بالاتر نفوذ 97 درصد امواج مضر را محدود می نماید.

امروزه در بسیاری از کشورها، فراورده های ضدآفتاب برای اثرگذاری بهتر و حداکثر با سطح SPF در محدوده 50 به فروش می رسند.

3.هنوز می‌توان از باقی مانده ی ضدآفتاب پارسال استفاده کرد!

تاریخ انقضای یک محصول از زمان تولید آن آغاز می شود نه زمانی که مصرف کننده شروع به استفاده از آن کرده است. این بدان معنی است که حتی اگر فراورده ی ضدآفتابی که خریداری کرده اید، دقیقا پیش از خرید شما تولید شده باشد، استفاده از آن نهایتا تا دوسال بی خطر می باشد.

منظور از این مقطع زمانی آن نیست که ترکیبات موثره ی فراورده ی مورد نظر پس از گذشت دوسال کارآیی خود را از دست می دهند؛ بلکه به آن علت است که احتمال رشد باکتری و قارچ در محصول بیشتر می گردد. این پدیده عموما با تغییر رنگ و یا بوی فراورده موردنظر نمایان می گردد. از سوی دیگر همانطور که پیش تر به آن نیز اشاره شد، مصرف ضدآفتاب باید به عنوان یک عادت روزانه  و مداوم تلقی گردد و به همین خاطر هر چند وقت یکبار باید دوباره خریداری شود.

باورهای نادرست در ارتباط با فراورده های ضدآفتاب / بخش اول

4.پوشیدن یک لباس آستین دار و بلند از پوست در برابر نور خورشید محافظت می کند!

فاکتور محافظت از پوست پوشاک به عوامل متعددی بستگی دارد. الیاف نازک و سبک پوشاک پرتوهای نور خورشید را از خود عبور داده و موجب رسیدن آنها به سطح پوست می شوند.

رنگ لباس نیز نقش مهمی در محافظت از پوست در برابر نور آفتاب دارد.

الیاف تیره نسبت به الیاف روشن نور خورشید را بیشتر به خود جذب می کنند. این بدان معنی است که یک لباس تیره، بیشتر از یک لباس روشن از نفوذ اشعه های مضر به پوست جلوگیری می کنند.

امروزه برخی از برند های معتبر پوشاک در صدد آن هستند که لباس هایی با الیاف موثر برای محافظت از پوست تولید نمایند.

5.استفاده از یک ترکیب برنزه کننده از پوست در برابر آفتاب محافظت می کند!

این مورد یکی از شایع ترین باور های نادرست رایج است. هر گونه تغییر رنگ در پوست پس از قرار گرفتن در برابر نور طبیعی و یا مصنوعی آفتاب (مثلا سولاریوم) موجب وارد شدن آسیب به پوست می گردد.

لازم به ذکر است افرادی که پوست های تیره دارند باید در برابر نور آفتاب بسیار احتیاط کنند. زیرا ملانین موجود در پوست این دسته از افراد بیشتر از سایرین است و یکی از ویژگی های این ماده توانایی آن در جذب امواج  UV است. ملانین همان ماده ای است که سبب رنگی شدن پوست می شود.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *