زمانی که کلاژن پوست رو به کاهش است چه کارهایی باید انجام دهیم؟

زمانی که کلاژن پوست رو به کاهش است چه کارهایی باید انجام دهیم؟

احتمالا شما واژه کلاژن را در تبلیغات کرم ها، مکمل ها و پودر ها دیده اید .
اما کلاژن چیز تازه ای نیست! کلاژن یک نوع پروتئینی است که در ماهیچه ها، استخوان ها، تاندون ها، رباط ها، اندام ها، رگ های خونی، پوست، پوشش روده و سایر بافت ها وجود دارد . در واقع بیشتر پروتئین بدن شما کلاژن است.

بنابراین آیا چیزی است که حتما باید خریداری شود ؟ نه لزوما! البته در صورتی که بدن شما به میزان کافی کلاژن داشته باشد!

زمانی که کلاژن بدن در حال کاهش است :

هیچ آزمایش و تستی وجود ندارد که میزان کلاژن در بدن را اندازه گیری کند. اما با افزایش سن، این پروتيین در بدن به مرور کمتر تولید می شود. کاهش سرعت ساخت کلاژن در بدن از اواخر ۲۰ سالگی شروع خواهد شد.

در نتیجه ی این امر شرایط زیر به وجود می آید:

  • ۱)انعطاف پذیری پوست کم می شود، بنابراین چروک هایی مشاهده خواهد شد و زخم ها با سرعت کمتری بهبود می یابد.
  • ۲) تاندون ها و رباط ها سفت تر می شوند و انعطاف کمتری دارند.
  • ۳) حجم عضلانی کم می شود و بدن به مرور ضعیف می شود.
  • ۴) کاهش کلاژن روی غضروف ها نیز تاثیرگذار است و به مرور احتمال دردهای مفصلی افزایش می یابد.
  • ۵) پوشش روده ای نازک تر خواهد شد و ممکن است مشکلاتی در هضم غذا ایجاد شود.

با این حال به جز افزایش سن، دلیل دیگر کاهش کلاژن، رژیم غذایی ضعیف است. بدن تا زمانی که منابع مورد نیاز مانند آمینواسید ها و مواد مغذی را نداشته باشد نمی تواند به میزان کافی کلاژن بسازد.

زمانی که کلاژن پوست رو به کاهش است چه کارهایی باید انجام دهیم؟

چگونه بدن شما کلاژن می سازد؟

بدن برای ساخت کلاژن یا هر پروتئین دیگری آمینواسید ها را ترکیب می کند. بنابراین شما باید مواغذایی غنی از پروتئین را مانند گوشت، حبوبات و لبنیات مصرف کنید. سپس بدن شما می تواند آمینواسیدهای دریافتی را به کلاژن تبدیل کند. در طی این فرایند، بدن شما از ویتامین ها و مواد معدنی به ویژه ویتامین ث ، روی و مس نیز استفاده می کند. این مواد مغذی باید بخشی از رژیم غذایی شما باشد. شما می توانید بخش زیادی از این مواد را از طریق غذایی که می خورید به دست آورید. مرکبات، فلفل قرمز و سبز، کلم بروکلی و سبزیجات ویتامین ث را تامین می کنند. همچنین گوشت، صدف، آجیل، حبوبات و غلات منبع بسیار خوبی برای تامین مواد معدنی ( روی و مس) هستند. با این حال با افزایش سن، بدن شما نمی تواند به خوبی گذشته مواد مورد نیاز را جذب کند و به میزان کافی کلاژن بسازد.

شما می توانید برای اطمینان از اینکه بدنتان به میزان کافی مواد لازم برای ساخت کلاژن دارد، مکمل های حاوی کلاژن مصرف کنید.

بهترین غذاها برای ساخت کلاژن :

بهترین راهکار تامین مواد مغذی موردنیاز برای ساخت کلاژن، دریافت رژیم غذایی سالم و غنی است.

خوردن محصولات حیوانی مانند گوشت گوسفند، مرغ، ماهی و تخم مرغ و حبوبات آمینو اسیدهای لازم را فراهم می کند. اما یکی از بهترین غذاها برای کلاژن سازی پختن استخوان گوسفند و مرغ و یا ماهی به همراه سبزیجات مختلف است. در واقع این روش کلاژن را از استخوان مرغ و گوسفند و یا ماهی استخراج می کند. دستورالعمل های مختلفی برای تهیه این غذا وجود دارد و در اکثر این دستورالعمل ها شما باید استخوان ها را به همراه سبزیجات مختلف به مدت ۱۲-۲۴ ساعت روی شعله کم در آب بجوشانید. پس از گذشت این چند ساعت باید مواد را از روی صافی عبور دهید و مایع طلایی رنگ حاصل شده را بنوشید. بهتر است این استخوان ها و سبزیجات را به صورت ارگانیک تهیه کنید تا میزان آفت کش ها و آنتی بیوتیک ها در محلول به حداقل برسد.

زمانی که کلاژن پوست رو به کاهش است چه کارهایی باید انجام دهیم؟

چه زمانی باید مکمل های حاوی  کلاژن را دریافت کنید؟

همانطور که گفته شد دریافت مواد مغذی از غذاهای تازه و ارگانیک بهترین راهکار است و این چیزی است که بدن شما به طور طبیعی می تواند از آن استفاده کند. اما اگر دائما در حال سفر هستید و به خوبی نمی توانید برای تهیه غذای مناسب وقت بگذارید و برای اینکه نگران مغذی بودن رژیم غذایی دریافتی خود نباشید، مکمل های حاوی کلاژن دومین و بهترین منبع هستند.

تغذیه پوست شما :

تولید کنندگان برخی از کرم های پوست ادعا می کنند که کلاژن مصنوعی موجود در کرم می تواند به احیای پوست کمک کند. این کرم ها ممکن است با اضافه کردن یک لایه روی پوست شما سبب کاهش از دست رفتن آب موجود در پوست شوند. اما فراموش نکنید که پوست وسیع ترین عضو بدنتان است و روش اثبات شده برای حفظ سلامتی آن، تغذیه ی مناسب و غنی می باشد.

به یاد داشته باشید که پوست شما انعکاس سلامت درونی شما است. بنابراین با دریافت منابع مورد نیاز تولید کلاژن، علاوه بر سلامت ارگان های درونی، سلامت پوست نیز حفظ خواهد شد.

 با این حال توجه کنید که علت اصلی آسیب های پوستی کمبود کلاژن نیست؛ بلکه در معرض بیش از حد نور خورشید بودن است . حتی پر کردن ذخایر کلاژن نیز قادر به جبران آسیب های ناشی از تماس زیاد با نور خورشید نخواهد بود.

به آسانی نوشیدن یک فنجان به صورت روزانه !

مطمئن ترین روش برای کمک به تولید کلاژن در بدن داشتن تغذیه ای غنی از مواد معدنی و پروتئین می باشد. تامین این منابع به آسانی نوشیدن یک فنجان مایع حاصل از پختن استخوان گوسفند و مرغ به همراه سبزیجات و یا مصرف مکمل های حاوی کلاژن است.

داروخانه دکتر کیایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *