۱۰ راهکار برای کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) در بیماران

برخلاف بسیاری از بیماری ها، سندرم روده تحریک پذیر معمولا با یک دارو درمان نمی شود؛ در نتیجه بهتر است بیماران از یکسری راهکار برای بهبود شرایطشان استفاده کنند.
دراین بیماری هرکس ممکن است شرایط متفاوتی را تجربه کند. با این وجود سعی می کنیم با ارائه یکسری راهکار، به شما در کاهش علائم این بیماری کمک کنیم.

1- از گرما استفاده کنید.

می توانید از کیسه ی آب گرم استفاده کنید. استفاده از کیسه ی آب گرم مخصوصا در هنگام خواب می تواند در تسکین درد IBS به شما کمک کند. کافی است کیسه آب گرم را روی قسمتی از شکمتان قرار دهید که احساس درد دارید. برای جلوگیری از سوختگی، آن را روی لباستان قرار دهید. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از گرمای خارجی می تواند باعث تسکین درد شود.

۲- دمنوش های گیاهی بنوشید.

یک فنجان دمنوش گیاهی می تواند باعث آرامش روانی شما شود. انواع دمنوش های گیاهی، حاوی ترکیباتی هستند که علائم گوارشی را کاهش می دهند. به عنوان مثال، اگر درد دارید چای نعناع گزینه ی بسیار خوبی است؛ چرا که درد دستگاه گوارش را تسکین می دهد. همچنین دمنوش های آنیسون و رازیانه نیز می توانند به رفع یبوست کمک کنند.

۳- از مکمل های پروبیوتیک استفاده کنید.

استفاده از این مکمل ها می تواند به ایجاد تعادل در باکتری های دستگاه گوارشتان کمک کند. در نتیجه بهتراست حداقل یکبار آن ها را امتحان کنید. فراموش نکنید که قبل از مصرف این ترکیبات هم با پزشکتان مشورت کنید. شاید جالب باشد که بدانید برای دریافت ترکیبات پروبیوتیک لزومی ندارد حتما از فرم دارویی آن استفاده کنید. شما می توانید از ماست و یا سایر محصولات لبنی پروبیوتیک هم استفاده کنید.

۴- رژیم غذایی روزانه خود را یادداشت کنید.

ممکن است تا بحال برایتان پیش آمده باشد که یک روز ازخوردن غذایی حس خوبی داشته اید و چند روز بعد با مصرف همان غذا دچار یکسری علائم گوارشی شده باشید. بهتر است غذاهایی که می خورید و حالات گوارشی خود و هرچیزی که می تواند بر علائم گوارشی تان تاثیر بگذارد، (استرس، سیکل قاعدگی و یا میزان خواب شبانه) را در دفترچه ای یادداشت کنید. اینکار باعث می شود تا بعد از مدتی بتوانید برنامه رژیم غذاییتان را تنظیم کرده وغذاها و عاداتی که باعث افزایش علائم گوارشی تان می شود را کنار بگذارید.

۱۰ راهکار برای کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) در بیماران

۵- باید ها و نباید های رژیم غذایی تان را بدانید.

رژیم غذایی با کربوهیدرات های تخمیرپذیر پایین (اصطلاحا low FODMAP diet) را امتحان کنید؛ چرا که این رژیم، تنها رژیمی است که برای بیماران IBS مناسب و تایید شده است. در این رژیم غذایی، در ابتدا مصرف کربوهیدرات ها را محدود کنید و سپس کم کم آن را به رژیم تان باز گردانید. به کمک این روش، می توانید میزان تحمل خود را نسبت به کربوهیدرات ها بسنجید و مقدارشان را در رژیم غذاییتان تنظیم کنید.
در گام بعدی، رژیم غذایی حذفی را امتحان کنید در این روش مواد غذایی را که احتمال می دهید محرک سیستم گوارشتان هستند و باعث ناراحتی تان می شود را به مدت 4 تا 8 هفته از برنامه غذایی تان حذف کنید. پس از گذشت این زمان، دوباره این مواد را وارد برنامه غذاییتان کنید تا متوجه بشوید که آیا علت اصلی ناراحتی های گوارشی تان همین بوده است یا نه.

علاوه بر این دو روش، شناخت غذاهای گازدار و غذاهایی که باعث بروز یبوست و یا اسهال می شوند و پرهیز از آنها نیز، می تواند به کاهش علایم گوارشی مربوط به این بیماری  کمک کند.

۶- مصرف فیبر خود را به آرامی افزایش دهید.

بسیاری از افراد که به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا هستند از ترس اینکه ممکن است علائمشان را وخیم تر کند، فیبر مصرف نمی کنند. در واقع فیبر موجود درغذا برای عملکرد بهینه روده ضروری است و در میوه ها و سبزیجات یافت می شود. برای کسانی که سیستم گوارشی حساسی دارند، مانند کسانی که به IBS مبتلا هستند، ضروری است که مصرف فیبرشان را به آهستگی افزایش دهند تا زمانی که روده بزرگ برای هضم فیبرآماده شود.

۷- روش غذا خوردنتان را اصلاح کنید.

بعد از تهیه برنامه غذایی مناسب ، لازم است تا برخی از عادات غذایی نیز اصلاح شوند چرا که می توانند در عملکرد روده تأثیر مهمی داشته باشند.

برخی از استراتژی های خاص که بهتر است رعایت کنید:

•  زمان غذا خوردنتان را تنظیم کنید و هر روز در همان زمان غذا بخورید .
  • وعده های غذایی تان را کوچک تر کنید.
  • ازخوردن غذاهای چرب خودداری کنید.
  • ازخوردن غذاهای گازدار خودداری کنید.

۸- به کمک یکسری تمرینات، آرامشتان را افزایش دهید.

علائم سندرم روده تحریک پذیر معمولا تحت تاثیر استرس بدتر می شوند. یکی از قدرتمندترین سلاح ها در مقابله با علائم IBS آرامش است تمرینات منظم باعث افزایش سطح آرامشتان می شود .اینکار باعث افزایش توانایی شما در مواجهه با حملات عصبی ناشی از IBS میشود.سه راه برای انجام اینکار وجود دارد که شامل تجسم فکری، تنفس عمیق و شل کردن ماهیچه های بدن است.پس از مدتی متوجه می شوید که کدامیک از این سه روش فایده ی بیشتری برایتان دارد.

9- از تصورتان برای کاهش درد ناشی از IBS استفاده کنید

استفاده از تصویر ذهنی در جهت کاهش کاهش درد، تکنیکی است که که به تازگی مورد بررسی قرار گرفته است. می توان به کمک ارتباط تصورات ذهنی و بدن، تغییراتی در بدن ایجاد کرد که موجب کاهش درد شود. یکی از مزیت های این راهکار درمانی، این است که نیازی به استفاده از امکانات درمانی خاصی ندارید. فقط کافیست خودتان تمرین کنید.

10- کمک گرفتن از روانشناس

سندرم روده تحریک پذیر، ارتباط نزدیکی با مشکلات ذهنی وعصبی دارد؛ در نتیجه مراجعه به یک روانشناس و دریافت راهکارهایی برای کاهش استرس می تواند در کاهش علائم ومشکلات مربوط به IBS موثر باشد.