نحوه مقابله با آلرژی و حساسیت فصل بهار : داروها، مداخلات پزشکی

بیش از 25 میلیون نفر در ایالات متحده به گرده درختان ، چمن ها یا علفهای هرز حساسیت دارند. مقابله با آلرژی در تمام طول سال مخصوصا در فصل بهار می تواند مسئله ای چالش برانگیز برای بسیاری از افراد باشد. آلرژی در فصل بهار می تواند به صورت تب یونجه و یا رینیت آلرژیک بروز پیدا کند. در هر حال، آلرژی به هر صورتی که باشد می تواند مسئله ای ناخوشایند تلقی شود اما خوشبختانه نکاتی برای کاهش علائم آلرژی اعم از عطسه، آبریزش بینی، احتقان و گرفتگی گلو و بینی وجود دارد.

دستور العمل های کلی:

در بخش زیر به بررسی نکاتی برای کاهش علائم مرتبط با حساسیت و آلرژی فصل بهار می پردازیم:

• در روز های که باد می وزد و هوا خشک است، در خانه بمانید تا کمتر در معرض آلرژن ها ( موادی همچون گرده که باعث بروز حساسیت می شوند) قرار بگیرید.
  • بهترین زمان برای بیرون رفتن در فصل بهار، درست بعد از بارش باران است چرا که باران به از بین بردن بسیاری از آلرژن های موجود در هوا کمک می کند. البته سعی کنید که مدت زمانی که در بیرون از خانه می گذارنید کوتاه باشد چرا که گاهی اوقات بارش باران باعث افزایش گرده های موجود در هوا می شود.
  • تا حد امکان از انجام دادن کار های مرتبط با نظافت حیاط خانه مثل جمع آوری برگ های ریخته شده و یا چمن زنی خودداری کنید. اما اگر نمی توانید از انجام چنین کارهایی اجتناب کنید، ضمن انجام کار از ماسک های فیلتر دار (N95) استفاده کنید.
  • در هنگام خروج از منزل از عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید تا موها و چشم های تان کمتر در معرض آلرژن ها قرار بگیرد.
  • اگر در فصل بهار مجبور هستنید که زمان زیادی را در خارج از خانه بگذرانید سعی کنید تا حد امکان لباس های بیرون تان ( مثل کت یا سویشرت) را  در خارج از محیط داخلی خانه ( مکانی مثل گاراژ) قرار دهید این کار باعث می شود که تا حد امکان از آوردن مواد حساسیت زا مثل گرده ها به درون خانه جلوگیری شود.
  • هر بار پس از ورود به منزل دوش بگیرید تا آلرژن ها از روی مو و سطح پوست تان شسته شوند.
  • حداقل هفته ای یکبار ملحفه های تان را بشویید تا از تجمع مواد حساسیت زا و آلرژن ها در رختخوابتان جلوگیری کنید.
  • در این فصل از تماس با حیوانات خارج  از خانه خودداری کنید.
  • از آویزان کردن لباس های شسته شده، حوله ها و ملحفه های تان در محیط خارج از منزل خودداری کنید چرا که این کار می تواند باعث چسبیدن گرده ها و آلرژن های موجود در هوا به سطح لباس های تان شود.

کاهش تماس با مواد حساسیت زا

هر چه تماس با گرده زیاد تر شود شدت علائم آلرژیک افزایش می یابد. در بخش زیر به مرور برخی پیشنهادات ارائه شده از سوی آکادمی آسم و آلرژی به منظور کاهش تماس با این مواد می پردازیم:

• میزان ریزگرده ها و غبار موجود در هوا را به کمک اطلاعاتی که توسط رادیو، تلویزیون و یا دیگر رسانه های هواشناسی اعلام می گردد دنبال کنید و در روز هایی که درصد این ریزگرد ها بالاست، تا حد امکان در خانه بمانید.
  • قبل از شروع علائم تان ، داروهای ضد آلرژی تان را مصرف کنید چرا که شروع علائم باعث کاهش اثربخشی دارو ها خواهد شد. به طور مثال مصرف داروهای کورتیکواستروئید دو هفته قبل از شروع فصل گرده افشانی باعث کاهش چشم گیر علائم مرتبط با آلرژی خواهد شد.
  • در و پنجره های خانه را بسته نگه دارید.
  • تا حد امکان در فصل های گرده افشانی در خانه بمانید ( مخصوصا در ساعات اولی صبح که میزان گرده موجود در هوا بسیار بالاست)

هوای داخل خانه را تمیز نگه دارید

برای کسانی که آلرژی دارند، بهتر است به منظور جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آلرژن ها، تا حد امکان محیط داخلی خانه را تمیز نگه دارند. راهکار های زیر می تواند در این زمینه کمک کننده باشند:

• تهویه مناسب هوای داخل خانه
  • روشن کردن تهویه اتومبیل در هنگام رانندگی به منظور گردش هوا و پاکسازی هوای راکد
  • نصب فیلتر های تصفیه کننده هوا بر روی سیستم های تهویه کننده برای بیماران مبتلا به آسم و آلرژی
  • استفاده از تهویه کننده های هوا با راندمان بالا (تهویه کننده هایی که در آن ها از فیلتر های HEPA استفاده شده است که قابلیت جداسازی ریز ترین ذرات را هم دارد)
  • استفاده از دستگاه های رطوبت گیر به منظور کاهش رطوبت اضافی هوای محیط
  • استفاده از جاروبرقی های دارای فیلتر های HEPA ( به منظور فیلتر شدن ریز ترین ذرات)

دارو های بدون نسخه

در بخش زیر به معرفی  دو دسته از داروهای ضد حساسیتی مهم می پردازیم که نیازی به نسخه ندارند:

آنتی هیستامین های خوراکی

دسته ای از دارو ها که می توانند به کاهش علائم مربوط به آلرژی اعم از عطسه، آبریزش بینی، چشم و خارش آن کمک کند مثل لوراتادین، سیتریزین و فکسوفنادین

کورتیکواستروئید های استنشاقی

این دسته از دارو ها موثر ترین داروها در کاهش رینیت آلرژیک هستند؛ مثل فلوتیکازون

هر دو دسته داروی گفته شده می توانند تاثیر مثبتی در کاهش علائم رینیت آلرژیک داشته باشند و معمولا در استفاده طولانی مدت بدون عارضه هستند.

گزینه های دیگر

داروهای زیر نباید به مدت طولانی مصرف شوند اما برای استفاده به مدت چند روز مناسب هستند:

ضد احتقان ها

این دسته از داروها می توانند به صورت موقتی باعث کاهش گرفتگی و احتقان بینی شوند. از ضد احتقان های استنشاقی (اسپری بینی) می توان به اکسی متازولین و فنیل افرین اشاره کرد. فراموش نکنید استفاده از این دسته از داروها فقط برای مدت کوتاه توصیه می شود چرا که استفاده طولانی مدت می تواند باعث بدتر شدن علائم حساسیت بشود ( بروز احتقان برگشتی)

علاوه بر این لازم است بدانید که این دارو ها می توانند باعث افزایش فشار خون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون  بشوند این در حالی است که بسیاری از مردم از موضوع اطلاع ندارند و احتیاط لازم را به خرج نمی دهند.

اسپری های بینی

یکی از داروهای که به فرم اسپری استنشاقی وجود داشته ومی تواند باعث کاهش علائم مربوط به حساسیت یا آلرژی شود اسپری کرومولین سدیم است. بهترین زمان برای استفاده از این دارو درست قبل از شروع علائم آلرژی است.

داروهای ترکیبی

بعضی از داروهای ضد حساسیت دارای هر دو خاصیت آنتی هیستامینی و ضد احتقانی هستند. به عنوان مثال دارو هایی که از ترکیب دو داروی “لوراتادین و سودوافدرین” و یا “فکسوفنادین و سودوافدرین” ساخته شده و به نام های مختلفی وجود دارد.

نحوه مقابله با آلرژی و حساسیت فصل بهار : داروها، مداخلات پزشکی

دیگر توصیه های لازم برای کاهش علائم آلرژی:

برای از بین بردن آلرژن ها و شست و شوی آن ها از مخاط بینی و سینوس های تان از محلول نمکی استفاده کنید. اگر از ظروف پلاستیکی محتوی محلول نمکی برای این کار استفاده می کنید هر سه ماه ظرف محلول را عوض کنید؛ چرا که استفاده طولانی مدت از این ظروف ممکن است باعث تجمع بیشتر آلرژن ها و بدتر شدن حساسیت تان شود. قبل از شست و شوی سینوس های تان با محلول نمکی، از آب مقطر یا جوشیده شده ( به مدت 5 دقیقه) برای از بین بردن دیگر آلودگی ها استفاده کنید.

از طب سوزنی استفاده کنید. بعضی از مطالعات نشان دهنده تاثیر مثبت استفاده از طب سوزنی در کاهش علائم مرتبط با آلرژی هستند.

مداخلات پزشکی:

اگر به کمک توصیه های بالا و استفاده از داروهای بدون نسخه موفق به کاهش علائم آلرژی نشدید بهترین کار مراجعه به پزشک است. از جمله مداخلات پزشکی محتمل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• استفاده از کورتیکواستروئید های تزریقی (استروئید های طولانی اثر) برای کاهش التهاب.
  • تست پوستی آلرژی برای یافتن علت بروز حساسیت، کاهش تماس با منبع عامل حساسیت زا و انتخاب بهترین راهکار درمانی
  • استفاده از روش های درمانی برای کاهش واکنش های سیستم ایمنی و افزایش تحمل بیمار به آلرژن هااستفاده از داروهای ایمونوتراپی زیر زبانی

فراموش نکنید که انجام تست پوستی اولین گام برای تعیین این است که آیا بیمار از انجام روش های درمان برای کاهش حساسیت و افزایش تحمل به آلرژن یا استفاده از داروهای ایمونوتراپی سود می برد یا نه.

سخن آخر

اگرچه ممکن است عمل به تمام توصیه های گفته شده (مخصوصا موارد مربوط به شرایط محل زندگی ) به منظور کاهش علائم آلرژی غیر ممکن به نظر برسد اما استفاده از دارو های بدون نسخه ضد حساسیت و دیگر درمان های پزشکی می توانند تاثیر زیادی در کاهش علائم آلرژی و راحت تر گذارندن فصل بهار داشته باشند.