۱۰اشتباه بزرگ که افراد مبتلا به آسم مرتکب می شوند!

در مورد بیماری آسم معمولا اشتباهات زیادی انجام می شود و افراد مبتلا به این بیماری دقیقا نمی دانند انجام چه کاری درست است.
بنابراین بهتر است در مورد اشتباهات رایج و بزرگی که بقیه ی بیماران انجام می دهند بدانید.

۱) نداشتن یک برنامه درمانی مناسب برای این بیماری :

داشتن برنامه درمانی مناسب به شما کمک می کند که به بهترین حالت ممکن آسم را کنترل کنید و باعث می شود که این بیماری روی فعالیت روزمره ی شما تاثیری نگذارد.
در صورت نداشتن یک برنامه ی درمانی مناسب مشکلاتی را پیش رو خواهید داشت، این مشکلات شامل موارد زیر است:

• خس خس قفسه سینه
  • سرفه های مداوم

داشتن برنامه ی درمانی به شما کمک می کند که علائم بیماری را بهتر کنترل کنید و از تماس با عوامل تشدید کننده ی بیماری خودداری کنید، بنابراین مانع پیشرفت بیماری شما خواهد شد.

مزایای اصلی داشتن برنامه ی درمانی :

• کنترل بهتر آسم
  • کاهش شدت علائم
  • مراجعه ی کمتر شما به اورژانس و بیمارستان برای درمان

۲) خوابیدن در کنار حیوانات خانگی

در افراد مبتلا به آسم، خوابیدن در کنار حیوانات خانگی می تواند مشکلات زیادی را برای بیماران ایجاد کند.
شما بخش قابل توجهی از زمان خود را در منزل و اتاقتان سپری می کنید، از طرفی بدن حیوانات خانگی مملو از گرد و غبار، آلرژن ( عوامل حساسیت زا ) و مخمر و … هستند و ممکن است این ها وارد منزل و اتاقتان شود.
بنابراین برای جلوگیری از تشدید علائم و پیشرفت بیماری بهتر است حیوانات خانگی را وارد منزل خود نکنید تا با مواد آلرژن روی بدن حیوانات کمتر در تماس باشید

۳) تصور اینکه تنها سگ و گربه می تواند سبب تشدید علائم شود:

برخی از افراد تصور می کنند که تماس با حیوانات دیگر به غیر از سگ و گربه نمی تواند برای بروز علائم آسم مضر باشد، در حالی که این تصور کاملا اشتباه است. حیوانات دیگر مانند پرنده ها و حتی ماهی ها و لاک پشت ها به دلیل پوسته ریزی می توانند جزء موارد حساسیت آور و تشدید کننده ی بیماری آسم باشند. بنابراین همانطور که راجع به حیوانات خانگی مانند سگ و گربه صحبت شد، این گونه حیوانات نیز بهتر است در محل زندگیتان و در تماس زیاد با شما نباشند.

۴) مصرف نکردن یا دریافت نامنظم داروها :

به منظور عملکرد بهتر داروها، شما باید آن هارا طبق دستور پزشک و به صورت منظم دریافت کنید. با این حال خیلی از بیماران پس ازگذشت مدت کوتاهی از دریافت داروها، احساس می کنند بهبود یافته اند و داروهای کنترل کننده علائم را مصرف نمی کنند و دستور پزشک را نادیده می گیرند. در واقع حتی در صورت بهبود علائم، بیماری شما به طور کامل از بین نمی رود و با عدم مصرف داروها علائم ممکن است خیلی زود با شدت بیشتری برگردند.

۵) نادیده گرفتن علائم آسم :

اغلب بیماران علائم آسم را نادیده می گیرند و حاضر نیستند برای این بیماری مزمن به طور منظم دارو دریافت کنند، این یک تصمیم کاملا اشتباه است.
نظارت بر بیماری آسم و توجه کردن به علائم، بهترین راه کنترل آن می باشد.

۶) بازگذاشتن مداوم پنجره های خانه :

بستن پنجره ها سبب کاهش تماس با عوامل حساسیت زا می شود. بنابراین احتمال بروز علائم آسم را کاهش می دهد و به تنفس بهتر شما کمک خواهد کرد.
بنابراین برای کنترل علائم بیماری بهتر است در کمترین تماس با آلرژن ها قرار بگیرید و بیشتر اوقات پنجره ها را بسته نگه دارید.

۷) نادیده گرفتن عوامل حساسیت آور و آلرژن ها :

در این مورد محل زندگی شما و میزان تماس با آلرژن ها حائز اهمیت است.
در روزهایی که گرد و غبار و جریان باد در محل زندگیتان زیاد است بهتر است بیرون نروید ، همچنین از تماس زیاد با گل ها و  گیاهان اجتناب کنید، زیرا بسیاری از گیاهان تولید کننده ی این آلرژن ها می باشند.

۸) بیرون رفتن از منزل در ساعات نامناسب :

شما بهتر است در مورد نوع آب و هوایی که می تواند بیماری آسم را بدتر کند اطلاعات لازم کسب کنید تا بدانید که چه ساعاتی بهترین زمان برای بیرون رفتن است. اگر هوای گرم و مرطوب بیماری را برای شما بدتر می کند، بهتر است صبح زود بیرون بروید. اگر هوای سرد علائم آسم را برای شما تشدید می کند، باید در ساعاتی که هوا سرد نیست بیرون بروید.

۹) وجود گرد و غبار زیاد در خانه :

زمانی که در خانه اسباب و اثاثیه زیادی داشته باشید طبیعتا گرد و غبار بیشتری در منزل شما تجمع خواهد کرد. بنابراین بهتر است به طور منظم محیط زندگی خود را گردگیری کنید تا کمترین تماس را با گرد وغبار داشته باشید.

۱۰) استفاده از درمان های جایگزین به جای درمان اصلی:

استفاده از درمان های جایگزین و مکمل بیماری آسم بد نیستند، با این حال این درمان ها  باید در کنار درمان اصلی تجویز شده توسط پزشکتان انجام گیرد و اگر میخواهید درمان های مکملی داشته باشید بهتر است قبل از آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

داروخانه دکتر کیایی