سیگار کشیدن چه تاثیری بر قلب و عروق شما خواهد گذاشت؟

سیگار کشیدن چه تاثیری بر قلب و عروق شما خواهد گذاشت؟

بررسی تاثیرات سیگار بر سیستم قلبی عروقی

همه می دانند که سیگار کشیدن می تواند باعث افزایش احتمال بروز سرطان شده و همچنین خطرات بروز بیماری های قلبی عروقی در سنین پایین را به شدت افزایش دهد اما چگونگی تاثیر آن را نمی دانند. از میان تمام عواملی که باعث بروز بیماری های قلبی می شوند، مصرف سیگار بیشترین تاثیرمخرب را دارد. در واقع سیگار کشیدن مسئول 36 درصد از حملات قلبی در افراد می باشد. برای اینکه پی ببرید سیگار کشیدن چه تاثیری بر قلب و عروق شما می‌گذارد، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

سیگار کشیدن و بیماری های قلبی عروقی

سیگار کشیدن خطر بروز بیماری های قلبی عروقی را در زنان، بیشتر از مردان افزایش می دهد. علاوه بر آن، زنان سیگاری 6 برابر و مردان سیگاری 3 برابر بیشتر از کسانی که هیچ گاه سیگار مصرف نکرده اند در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی هستند. سیگار کشیدن نه تنها باعث بروز بیماری های قلبی می شود بلکه باعث افرایش وخامت بیماری در بیماران قلبی شده و احتمال مرگ در اثر بیماری قلبی در این بیماران را افزایش می دهد. بیمارانی که پس از بروز سکته قلبی، انجام جراحی بای پس و یا استنت گذاری باز هم به کشیدن سیگار ادامه می دهند شدیدا در معرض خطر مرگ زودرس خواهند بود.

سیگار کشیدن چه تاثیری بر قلب و عروق شما خواهد گذاشت؟

چگونه استعمال دخانیات باعث بیماری قلبی می شود؟

از مهم ترین عواقب سیگار کشیدن ، افزایش احتمال ایجاد اترواسکلروز( تصلب شرایین – سخت شدن عروق ) است. شاید برای شما سوال پیش بیاید که استعمال دخانیات چه تاثیری بر قلب و عروق دارد. در لیست زیر دلایل ایجاد اترواسکلروز توسط سیگار ارائه شده است:

  • سیگار کشیدن باعث افزایش کلسترول بد یا LDL و کاهش کلسترول خوب و یا HDL می شود که برای قلب بسیار مضر می باشد.
  • سگیارکشیدن باعث تولید مواد سمی می شود. این مواد باعث ایجاد التهاب وآسیب درعروق و نهایتا سفت شدن دیواره های عروق می شود.
  • سیگار کشیدن با افزایش آدرنالین در بدن باعث بالارفتن فشار خون و افزایش فشار وارده بر قلب می شود.
  • استعمال دخانیات تمایل خون به تشکیل لخته درعروق را افزایش داده و باعث بروز سندرم حاد عروق کرونرمی شود.
  • سیگار کشیدن علاوه بر ایجاد اترواسکلروز اثرات مخرب دیگری هم بر قلب دارد از جمله:
  • افزایش سطح ماده ای به نام هموسیستئن در خون که می تواند باعث آسیب رسانی به عروق شود.
  • نیکوتین موجود در سیگار باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می شود.
  • سیگار کشیدن می تواند باعث افزاش سطح مونوکسید کربن در خون شود که نتیجه آن کاهش ظرفیت اکسیژن رسانی به بافت های بدن است.

علاوه بر تمام موارد ذکر شده، استعمال دخانیات تنها برای شخص سیگاری مضرنیست بلکه خانواده، دوستان و تمام کسانی که در معرض دود سیگار قرار می گیرند هم تحت تاثیر خواهند بود. هرچند این افراد به اندازه شخص مصرف کننده در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی نیستند اما خطر بروز این بیماری ها در آن ها نیز افزایش می یابد.

اثرات حاد سیگار کشیدن

از میان تمام موارد گتفه شده بعضی از تاثیرات سیگار کشیدن بر بدن به شدت خطرناک هستند از جمله تغییر در ضربان قلب و فشار خون، لخته شدن خون و اثرات ناشی از تولید مواد شیمیایی مخرب بر عروق. خبر بد این است که تا 72 ساعت بعد از هربار کشیدن سیگار اثرات مخرب آن بر سیستم قلب و عروق ادامه خواهد داشت. و اما خبر خوب این که افرادی که به صورت مزمن سیگاری هستند اگر مصرف آن را قطع کنند پس از گذشت چند روز احتمال بروز عوارض قلبی عروقی در آن ها کاهش می یابد.

سیگار کشیدن چه تاثیری بر قلب و عروق شما خواهد گذاشت؟

مزایای ترک سیگار برای قلب و عروق

درست همان طور که سیگار کشیدن می تواند باعث گرفتگی عروق شود، ترک آن می تواند سرعت پیشرفت این عارضه را به شدت کاهش دهد. در حقیقت ترک سیگار می تواند عملکرد کلی عروق شما را بهبود داده و احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی را شدیدا کاهش دهد. در اثر ترک سیگار خطر بروز سکته مغزی هم به مرور کاهش می یابد. تاثیرات مفید ترک سیگار در تمام گروه های سنی، هم در مردان وهم در زنان دیده شده است.

در نهایت می توان گفت که مزایای ترک سیگار در جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی به طور کامل اثبات شده است. کافی است سیگار کشیدن را ترک کنید تا پس از گذشت یک یا دو روز، رفته رفته اثرات مخرب آن در بدن شما کم بشود و احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی کاهش یابد.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *