آسیب های غیر مستقیم افراد در معرض دود سیگار و نحوه جلوگیری از آن

آسیب های غیر مستقیم افراد در معرض دود سیگار و نحوه جلوگیری از آن

دود سیگار در هیچ شرایطی بی خطر نیست

همواره توجه زیادی به آسیب های سیگار بر مصرف کنندگان می شود. در این بین دود سیگار روی کسانی که خود سیگار نمی کشند ولی در معرض دود آن هستند نیز اثر منفی عمیقی دارد. این دسته اصطلاحا افراد سیگاری دست دوم یا همان secondhand smokers نامیده می شوند. نمونه آن مشکلات تنفسی، بیماری های قلبی و سرطان هاست. مصرف دست دوم سیگار به معنی تنفس دود تنباکوی محیط است هنگامی که فرد دیگری در آن جمع سیگار بکشد. اصطلاح دیگر این موضوع سیگار کشیدن ناخواسته و غیرفعال است، به این معنی که شما مصرف کننده اصلی سیگار نیستید و دود ناشی از آن تاثیرش را بر سلامتی شما می گذارد.

آسیب های سیگار کشیدن ناخواسته

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در آمریکا بیان می کند که دود تنباکو حدود 7000 ماده شیمیایی سمی در خود دارد. از بین این ترکیبات حدود 70 ماده شناخته شده و مرتبط با سرطان شناخته شده است.

موادی مثل بنزن، فرمالدهید، وینیل کلرید، آمونیوم آرسنیک، هیدروژن سیانید و کربن مونواکسید از جمله این مواد هستند. اگرچه افراد سیگاری این دود را مستقیما وارد ریه های خود می کنند؛ این دود در محیط نیز منتشر می شود و بر سایر افراد اثر می گذارد. دو نوع مواجهه با دود سیگار برای افراد محیط وجود دارد:

-جریان مستقیم دود: وقتی که دود حاصل از بازدم فرد سیگاری مستقیما وارد ریه شخص دیگری شود، باعث التهاب، از بین رفتن سلول های دهان، بینی و گلو و سرطان می شود.

-جریان غیرمستقیم دود: زمانی است که دود حاصل از سوختن انتهای سیگار، پیپ یا قلیان در محیط پخش شود. استنشاق این دود باعث آسیب به DNA سلولی و ممانعت از ترمیم آن می شود. این عارضه در نهایت خطر سرطان ها را در پی دارد.

آسیب های غیر مستقیم افراد در معرض دود سیگار و نحوه جلوگیری از آن

اثرات دود سیگار

دود سیگار برای افراد محیط تاثیرات شدیدی در درازمدت و کوتاه مدت می گذارد. این ترکیبات وارد جذب جریان خون می شوند و علایم کوتاه مدت مثل سرفه و آبریزش چشم ها و بلند مدتی مثل بیماری های قلبی را در پی دارد.

آسیب های ریوی

دود سیگار محیطی روی سیستم ایمنی اثر می گذارد و خطر عفونت های ریوی را افزایش می دهد. بیماری های ریوی که متاثر از دود سیگار هستند همگی افراد محیط را تهدید می کنند. بیماری های مزمن انسدادی ریه (COPD) ، آسم، آلرژی ها، التهاب مزمن، ذات الریه، برونشیت و عفونت های عودکننده از آن دسته اند. کسانی که در معرض سیگار محیطی هستند، مخاط تنفسی را بیش از حد نرمال ترشح می کنند و سلول های مژک دار مجاری هوایی در آن ها از بین می رود. آسیب به خود سلول های ریه، آسیب های اکسیداتیو و واکنش سلول های ایمنی را هم به موارد بالا اضافه کنید.

بیماری های ریوی، از جمله سرطان ریه، خطرناک ترین و اصلی ترین آسیب در استنشاق ناخواسته دود سیگار است.

سرطان

طبق نتایج آژانس حفاظت محیط زیستی ایالات متحده خطر ابتلا به سرطان ریه در افراد در معرض دود سیگار 30-20 درصد بیش از سایر افراد است. مواد موجود در دود سیگار باعث جهش ژنتیکی در سلول های ریوی و ضعف ایمنی می شود که در نهایت به سرطان ریه می انجامد.

“سرطان ریه سلول های غیر کوچک” شایع ترین نوع سرطان ریه در این افراد است. سیگاری های غیرفعال پاسخ ضعیف تری به درمان سرطان نشان می دهند و کمتر از بقیه مبتلایان به سرطان ریه عمر می کنند. انجمن سرطان آمریکا خطر برخی دیگر از سرطان ها را هم برای افراد سیگاری دست دوم برمی شمرد شامل سرطان های:

  • مغز
  • پستان
  • مثانه
  • حنجره
  • حلق
  • سینوس
  • معده
آسیب های غیر مستقیم افراد در معرض دود سیگار و نحوه جلوگیری از آن

بیماری های قلبی عروقی

به دلیل آسیب هایی که دود سیگار به قلب و رگ های خونی وارد می کند؛ ریسک فشارخون بالا و بیماری های قلبی عروقی در افراد سیگاری دست دوم بالاتر از افرادی است که با دود سیگار تماس ندارند. پرفشاری مزمن خون در نهایت سبب سخت شدن دیواره شریان ها (آترواسکلروزیس) می شود. در این اتفاق به مرور لخته ها و رسوباتی در رگ ها شکل می گیرد که مقدمه ای بر حمله قلبی و سکته مغزی است.

مرگ های مرتبط با سیگار کشیدن غیرفعال

انجمن ریه آمریکا تخمین می زند که هرسال دود سیگار باعث 41000 مرگ در افراد سیگاری دست دوم می شود. نزدیک 7330 مورد بر اثر سرطان ریه و 33950 مورد به دلیل بیماری های قلبی.

گروه های در معرض خطر

در مجموع کلیه افراد سیگاری دست دوم دچار تشدید علایم انسداد مزمن ریوی و آسم می شوند. در افراد بالغ این علایم به صورت سرفه، تنگی نفس، خس خس صدا و تولید بیش از حد مخاط ظاهر می شود. دود سیگار عامل تحریک کننده آسم در کودکان نیز هست. به گونه ای که حتی بوی سیگار برجامانده روی لباس یا پوست باعث شروع حمله آسمی می شود. به این نوع تماس، ارتباط دست سوم گفته می شود.

بارداری

مادرانی که طی دوران حاملگی سیگار می کشند یا در معرض دود سیگار بوده اند؛ باید بدانند که دود سیگار اثرات منفی زیادی بر نوزادان آن ها خواهد داشت از جمله:

  • تنبلی چشم
  • شکستگی های استخوانی
  • آسم
  • بیماری های قلبی
  • مشکلات جدی هنگام تولد مانند کام شکاف دار، نقص های ستون فقرات و عدم شکل گیری صحیح کلیه ها

مادران در معرض دود سیگار بیشتر از بقیه مادران دچار سقط جنین، زایمان زودرس، زایمان نوزاد مرده و مرگ نوزادان می شوند.

آسیب های غیر مستقیم افراد در معرض دود سیگار و نحوه جلوگیری از آن

کودکان و نوجوانان

به دلیل سیستم ایمنی در حال رشد آن ها و مجاری هوایی کوچک تر، دود سیگار در این گروه ها تاثیر عمیقی دارد. در خردسالان دود سیگار خطر سندرم مرگ ناگهانی اطفال را بالا می برد و کودکانی که در معرض دود سیگار هستند بیشتر از همسالان خود مریض می شوند. عفونت های گوش نیز از دیگر عوارض دود سیگار برای این گروه است.

نوجوانان در معرض دود سیگار بیشتر به ذات الریه و برونشیت مبتلا شده و ریسک بیماری های عفونی مانند سل در آن ها بالاست.

سیگارهای الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی قطرات ریزی به نام ترکیبات آلی فرار در هوا پخش می کنند. موادی مانند بنزن، استالدهید و فرمالدهید  که مانند دود سیگار آسیب رسان هستند. مشاهدات نشان داده که این مواد در رشد و تکامل مغز اختلال ایجاد می کنند.

اجتناب از تماس با دود سیگار

برای ایمن بودن افراد از آسیب های دود سیگار مهم ترین اصل ایجاد قوانین و محدودیت برای استفاده از سیگار در مکان های عمومی است. اگر به مشکلات تنفسی مثل COPD دچار هستید؛ نه تنها خودتان نباید سیگار بکشید بلکه باید از حضور در مکان هایی که دود سیگار در آنجا متراکم هست پرهیز کنید. راهکار های زیر در این زمینه به شما کمک می کنند:

  • هرگز اجازه ندهید کسی در خانه، محل کار و یا ماشین شما سیگار بکشد. شرایط خود را برای همه توضیح دهید. کسانی که شما را درک کنند و به شما احترام بگذارند، به حرفتان عمل می کنند.
  • کسانی را که نمی توانند در محیط های بسته سیگار نکشند را دعوت نکنید.
  • از مکان هایی که تجمع افراد سیگاری در آن بالاست دوری کنید. حتی الامکان در جایی بنشینید که تهویه مناسبی داشته باشد.
  • اگر کسی از اعضای خانواده سیگار می کشد، از او بخواهید ترک کند.

در دوست یا همسر شما به نمی تواند به راحتی سیگار را ترک کند، با درمانگر یا مشاور برای کمک کردن به او صحبت کنید. درمان های جایگزین نیکوتین امروزه پیشرفت کرده اند و می توانند به آن ها کمک کنند.

در حین سفر

با اینکه امروزه در بیشتر مکان های عمومی سیگار کشیدن ممنوع است، مناطقی هم در دنیا وجود دارند که این محدودیت ها را ندارند. برای سفر به این مناطق هم می توانید خود را از آسیب تماس با دود سیگار مصون کنید:

  • در هتل یا کشتی درخواست مکان های عاری از سیگار کنید
  • از ماسک فیلتردار استفاده کنید
  • سعی کنید با شستشو و گذاشتن لباس هایتان در کاور از آلوده شدن به دوده سیگار جلوگیری کنید.

جمع بندی

اجتناب از دود سیگار وقتی خود سیگاری نیستید کاری دشوار است. با این حال دود سیگار آسیب های خود را به هرکسی که در تماس با آن باشد، می رساند. اما شما هم می توانید کنترل شرایط خود را بدست بگیرید و تا حد امکان از دود سیگار دوری کنید. علاوه بر آن با کمک کردن به ترک سیگار دیگران زندگی و سلامت را به آن ها می کنید.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *