ارتباط میان بیماری‌های قلبی و نوسانات وزن بدن

ارتباط میان بیماری‌های قلبی و نوسانات وزن بدن

نوسانات وزن بدن و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. اما این مورد به آن معنا نیست که فردی که اضافه وزن دارد لزوما به بیماری های قلبی مبتلا خواهد شد.

راهکار های متفاوتی برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی وجود دارند که کاهش وزن یکی از آنها می باشد. در ادامه ارتباط بیماری‌های قلبی و نوسانات وزن بدن را بررسی کرده و همچنین راهکار های مناسب کاهش وزن آشنا می شویم.

بیماری های قلبی

به طور کلی بیماری های قلبی شامل مجموعه اختلالات غیرطبیعی می شوند که قلب و عروق قلبی را تحت تاثیر قرار می دهند. انواع مختلفی از بیماری های قلبی شناخته شده اند که آریتمی قلبی، بیماری عروق کرونر و نارسایی قلبی برخی از نمونه های شایع آنها می باشد.

بیماری عروق کرونر شایع ترین بیماری مرتبط با قلب است که طی آن عروق کرونر که عروق تغذیه کننده قلب هستند دچار انسداد جزیی یا کلی می شوند.این بیماری یکی از مهم ترین علل بروز حمله قلبی در افراد می باشد.

طبق داده های انجمن قلب امریکا میانگین ابتلا به حمله قلبی در زنان 72 سال و در مردان 65.5 سال می باشد.

ارتباط میان بیماری های قلبی و کاهش وزن

نوسانات وزن بدن ارتباط تنگاتنگی با احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی دارد. به گونه ای که افراد مبتلا به بیش از 20 درصد اضافه وزن با احتمل بالاتری نسبت به سایرین در خطر ابتلا به این بیماری ها (به خصوص بیماری عروق کرونر و حمله قلبی) هستند.

بنا بر یافته های انجمن قلب امریکا چاقی به تنهایی و بدون تاثیر بیماری های زمینه ای دیگر می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.

ارتباط میان بیماری‌های قلبی و نوسانات وزن بدن

ارتباط میان بیماری های قلبی و چگونگی توزیع چربی در بدن

احتمال ابتلا به بیماری های قلبی به شدت تحت تاثیر محلی از بدن است که چربی های اضافه در آن تجمع می یابند.به عنوان مثال احتمال ابتلا به بیماری های قلبی در فردی که چربی اضافه بدنش در قسمت شکمی تجمع می یابند بیشتر از فردی است که چربی اضافه بدنش در قسمت ران تجمع می یابد. مثال نخست نمایانگر فرم سیب مانند و مثال بعدی نمایانگر فرم هلو مانند را در دسته بندی فرم های گوناگون بدن نشان می دهند.

افرادی که چربی اضافه در قسمت شکمی بدنشان تجمع می یابد با احتمال بیشتری نسبت به سایرین در خطر ابتلا به فشارخون بالا،میزان بالای کلسترول،دیابت و سکته قرار می گیرند.

خوب است بدانید که شما می توانید با اندازه گیری دور شکم خود بدانید آیا در معرض ابتلا به چاقی دور شکم هستید یا خیر!

بدین صورت که اندازه دور شکم 35 اینچ به بالا در زنان و 40 اینچ به بالا در مردان نشان دهنده قرارگرفتن فرد در مرز ابتلا به چاقی می باشد.

احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهید!

در ابتدا باید به این مورد اشاره کنیم که نمی توان ریسک فاکتورهای اصلی ابتلا به بیماری های قلبی را تغییر دهیم.به عنوان مثال نمی توان زمینه ژنتیکی ابتلا به این بیماری ها را برطرف نمود.اما می توان موردی مثل تغییرات وزن بدن را  به درستی مدیریت کرد.به گونه ای که اگر بتوانید با پیروی از برنامه ورزشی و رژیم غذایی مناسب وزن بدن خود را به میزان 10 درصد کاهش داده و به وزن ایده آل برسید، احتمال ابتلای شما به بیماری های مرتبط با اضافه وزن به مرور کاهش چشم گیری خواهد داشت.

در ضمن با مدیریت عوامل دیگری همچون میزان فشارخون،سطح کلسترول، مصرف دخانیات و ورزش می توانید به خوبی از خطر ابتلا به بیماری های قلبی در امان بمانید.

همچنین لازم است اشاره کنیم انجمن قلب امریکا تاکید می کند که برای داشتن رژیم غذایی مناسب باید مصرف چربی های ترانس قطع شده و میزان وجود چربی های اشباع شده در برنامه غذایی روزانه به کمتر از 6 درصد کل کالری دریافتی برسد.

در انتها باید بدانیم که با پیروی از دستورات پزشک معالج و متخصصان تغذیه و در نظر گرفتن یک برنامه ورزشی منظم می توان هر چه بهتر از سلامت خود محافظت نمود و در امان ماندن از ابتلا به بیماری های قلبی کار دشواری نخواهد بود.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *