روش های طبیعی تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

روش های طبیعی تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

حتی سالم‌ترین افراد هم دچار بیماری می‌شوند. اما شما می‌توانید با تنظیم دقیق برنامه سلامت، از جمله رژیم غذایی و کنترل استرس، به تقویت سیستم ایمنی خود در برابر باکتری‌ها، مواد شیمیایی سمی و ویروس‌هایی که باعث ایجاد بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شوند، کمک کنید.

در اینجا پنج روش برای تقویت طبیعی سیستم ایمنی بدن شما، آورده شده‌است.

رژیم غذایی

پیروی از رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است.

آنتی اکسیدان های در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات یافت می­شوند و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. رادیکال‌های آزاد، محصولات جانبی شیمیایی هستند که باعث آسیب به DNA و سرکوب سیستم ایمنی می ­شوند.

همچنین مقامات بهداشت، توصیه می‌کنند به جای چربی‌های اشباع‌شده، از چربی‌های سالم استفاده کنیم؛ چرا که این مواد می ­توانند به افزایش ساخت ترکیبات دخیل در تنظیم ایمنی کمک کنند. چربی های سالم عبارتند از: اسید های چرب امگا ۳ موجود در ماهیان روغنی، دانه کتان، و روغن کریل. در حالی که چربی‌های اشباع‌شده گوشت و محصولات لبنی یافت می‌شوند.

نوشیدن مقدار زیادی آب به بهبود عملکرد سلول‌ها کمک می‌کند. همچنین باعث هضم بهتر غذا می ­شود.

برای تقویت بیشتر سیستم ایمنی، اضافه کردن سیر و زنجبیل به وعده‌های غذایی خود را امتحان کنید! سیر خاصیت ضد ویروس و باکتری کشی دارد و زنجبیل یک ضد التهاب طبیعی است.

ورزش

خبر خوب این است که ورزش منظم با شدت متوسط مزایای متعددی برای سیستم ایمنی دارد! مطالعات سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که ورزش با شدت متوسط، سلول‌های سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و به بدن کمک می‌کند تا از خود در برابر عوامل بیماری زا و رشد سلول های سرطانی محافظت کند. کسانی که به طور مرتب ورزش می‌کنند، کمتر بیماری می شوند. همچنین ورزش می‌تواند از سیستم ایمنی بدن در برابر تاثیرات پیری محافظت کند.

از طرف دیگر، انجام فعالیت‌های شدید مانند دویدن اگر به شکل منظم صورت بگیرد، ممکن است به طور موقت فعالیت های ایمنی شما را تضعیف کرده و شما را بیشتر در معرض عفونت‌های ویروسی قرار دهد!

تغذیه مناسب و هیدراته بودن بدن در ورزش های شدید و طولانی‌مدت مهم هستند و تحقیقات در مورد آنچه که ورزش‌کاران باید برای سالم ماندن انجام دهند ادامه دارد.

روش های طبیعی تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

خواب و بهداشت

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، تمیز نگه داشتن دست ها به سادگی، یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری از بیماری است.

مطمئن باشید که به مدت 15 تا 20 ثانیه، دستان خود را با آب گرم و صابون، قبل از خوردن غذا یا آماده کردنش و پس از سرفه یا عطسه، استفاده از دستشویی و یا لمس کردن سطوح عمومی بشورید.

یک عادت سالم دیگر برای پیشگیری از بیماری، خوابیدن در شب به مدت 8 ساعت کامل است که می ­تواند به تنظیم سیستم ایمنی کمک کند.

مطالعه ای نشان داد که احتمال سرماخوردگی یا عفونت های تنفسی در افرادی که کمتر از 6 ساعت در شب می‌خوابند یا دچار اختلالات خواب هستند، بیشتر است.

کاهش استرس

طبق مطالعات، استرس مزمن می‌تواند تاثیر منفی بر ایمنی داشته باشد. این بررسی نشان می دهد که در حالی که قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض عوامل استرس زا می تواند ایمنی شما را فعال کند، استرس طولانی مدت ممکن است سیستم ایمنی بدن را کاهش داده و آسیب پذیری شما را نسبت به بیماری افزایش دهد.

پس برای کنترل استرس، به تمرینات آرامش بخش بپردازید و مدیتیشن، یوگا و یا تنفس عمیق در روتین روزانه خود قرار دهید.

روش های طبیعی تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

مکمل ها و گیاهان

اگرچه هنوز مشخص نشده که ویتامین C بتواند باعث افزایش سیستم ایمنی شود، اما شواهدی وجود دارد که این آنتی اکسیدان میتواند شیوع سرماخوردگی را کاهش دهد.

مردم به این باورند که مصرف به موقع گیاهانی از جمله سرخارگل، گون، نائین هاوندی، آقطی و AHCC میتواند دوره و شدت بیماری را کاهش دهد. با این حال، دلایل علمی در زمینه مصرف هرگونه گیاه یا مکمل به منظور درمان یا پیشگیری از سرماخوردگی، محدود است!

AHCC چیست؟

AHCC که مخفف عبارت Active Hexose Correlated Compound است، یک مکمل استخراج شده از قارچ شیتاکه است. ترکیبات فعال این مکمل تغذیه ای، پلی ساکارید های موجود در آن است. اگر به فکر استفاده از روش های درمانی هستید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. از خود درمانی یا به تاخیر انداختن مراقبت های درمانی بپرهیزید در غیر این صورت، ممکن است عواقبی جدی بدنبال داشته باشد.

کلیدواژه : سیستم ایمنی
تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *