آیا می توان از آبلیمو برای درمان جوش و یا آکنه استفاده کرد؟

آیا میتوان از آبلیمو برای درمان جوش و یا آکنه استفاده کرد؟

آبلیمو به عنوان یک درمان کاملاً طبیعی، ساده و ارزان برای جوش و آکنه مورد استفاده قرارمی گیرد. اما آیا واقعا این روش موثر است؟

پس بهتر است قبل از استفاده ازآن، نگاهی به مطالب علمی در این باره بیندازیم.

هیچ مدرکی مبنی بر پاکسازی جوش ها بوسیله آبلیمو وجود ندارد.

آبلیمو به طور سنتی به عنوان داروی ضد جوش در داروهای گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از سایت ها و مجلات زیبایی و همچنین دستورالعمل های الهام گرفته شده از منابع طبیعی نیز، از آبلیمو بعنوان ماده ضد جوش یاد می کنند.

آبلیمو قابض و آنتی باکتریال است.

آبلیمو دارای ویژگی هایی است که به نظر می رسد درمانی مناسب برای مراقبت از پوست است. آبلیمو دارای مواد قابض است، بنابراین می تواند به جلوگیری از شل شدگی و افتادگی پوست کمک کرده و همچنین باعث کاهش چربی پوست شود؛ علاوه بر این، با خاصیت آنتی باکتریالی و ایجاد محیطی اسیدی مانع از رشد باکتری ها در سطح پوست می شود. هرچند این دو ویژگی به تنهایی برای استفاده از آن برای بهبود آکنه مناسب نمی باشد.

آبلیمو بسیار اسیدی است.

پی‌اچ (قدرت اسیدی) طبیعی پوست انسان در حدود 4.5 تا 5.5 است؛ در حالی که برای آبلیمو در حدود 2 می باشد. اگرچه این مقدار اختلاف زیاد به نظر نمی رسد، اما وقتی در نظر بگیرید که با هر یک درجه پایین آمدن پی‌اچ، میزان قدرت اسیدی 10 برابر می شود، متوجه می شوید که قدرت اسیدی آبلیمو 100 برابر بیشتر از اسیدیته پوست می باشد.

آبلیمو در صورت استفاده موضعی می تواند باعث تحریک پوست شود.

بنابراین شکی نیست که آبلیمو می تواند باعث سوزش در ناحیه جوش شود و همچنین آبلیمو بخاطر پی‌اچ پایین، می تواند باعث سوختگی پوستتان شود؛ حتی اگر باعث سوختگی نشود، ممکن است باعث ایجاد درماتیت تماسی (نوعی التهاب پوستی) و یا بثورات خارش داری شده و بطور کلی پوست شما در معرض تحریک قرار دهد. پس در نتیجه فقط طبیعی بودن آبلیمو ، تضمین کننده مفید بودن آن برای پوست نیست.

آبلیمو می تواند باعث سوختگی شدید پوست شما در معرض نور خوشید شود.

جالب است بدانید که آبلیمو و همه مرکبات می توانند پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس تر کنند؛ بنابراین در صورت استفاده روی پوستتان، احتمالا دچار آفتاب سوختگی می شوید. با این حال، فقط آبلیمو باعث این مشکل نمی شود؛ چرا که  بسیاری از داروهای معمول برای درمان جوش نیز وجود دارند که باعث حساسیت به نورخورشید می شوند.

مرکبات همچنین می تواند نوعی شدید ازبثورات به نام فیتوفوتودرماتیت را ایجاد کند. فیتو به معنی گیاه ، فوتو به معنی نور،  درم به معنی پوست و ایت به معنی التهاب است؛ وقتی اینها را کنار هم قرار دهید، به فیتوفوتودرماتیت به معنی “سوزش پوستی ناشی از گیاهان و نور” پی می برید که با توجه به مطالب گفته شده این گیاه می تواند لیمو باشد.

لیمو و بعضی میوه ها و سبزیجات دیگر حاوی فوروکومارین ها (furocoumarin) هستند. این ترکیبات به تنهایی بی ضررند؛ اما وقتی که در معرض نور خورشید قرار گیرند، اوضاع کمی متفاوت خواهد بود. فوروکومارین به همراه نور خورشید می تواند موجب آسیب به DNA شود و نهایتا بثورات شدید پوستی را ایجاد کند. حتی ضد آفتاب ها نیز نمی توانند شما را بصورت کامل از بروز این عارضه محافظت کنند، اگرچه می توانند کمی آن را کاهش دهند. پس در صورت تصمیم به استفاده از آبلیمو روی پوستتان، باید از قرار گرفتن در معرض نورآفتاب پرهیز کنید.

آیا می توان از آبلیمو برای درمان جوش و یا آکنه استفاده کرد؟

لیمو حاوی مقادیر زیادی ویتامین C برای پوست سالم است.

لیمو فواید زیادی برای پوست شما دارد، اما شاید به نحوی که در ابتدا فکر می کردید نباشد. از مهم ترین موادی که به میزان زیادی در مرکبات و لیمو وجود دارد، ویتامین C است. ویتامین C که اسید آسکوربیک نیز نامیده می شود، در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می گیرد. ویتامین C یک ماده فوق العاده قوی در برابر پیری و همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است. از فواید این ماده میتوان به مقابله با رادیکال های آزاد، روشن تر کردن پوست، کاهش چین و چروک آن و ساخت کلاژن اشاره کرد .

کاربرد موضعی آبلیمو راه مناسبی برای انتقال ویتامین C به پوست نیست. اسید آسکوربیک درمحصولات مراقبت از پوست با سایر ترکیبات مخلوط می شود؛ بنابراین به اندازه آبلیمویی که به تنهایی استفاده می شود نمی تواند برای پوست تحریک کننده باشد. به جای اینکه آن را روی پوست خود بمالید، آبلیموی تازه بنوشید. نوشیدن آب به همراه یک یا دو قطره آبلیموی تازه راه بسیار مناسبی برای بهره بردن از فواید لیمو در برنامه غذایی روزانه تان می باشد. نوشیدن آب مرکبات نیز به شما همان اثرات ضد پیری را می دهد چرا که آب مرکبات باعث جلوگیری از آسیب و مرگ سلولی می شود.

برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف مرکبات به صورت خوراکی، می تواند باعث کاهش تشکیل چین و چروک و افزایش ساخت کلاژن شود. دیگرآنکه نوشیدن آب مرکبات، ممکن است در مقابل انواع خاصی از سرطان پوست اثر محافظتی داشته باشد؛ اما متأسفانه، هیچ شواهدی مبنی برتاثیر مثبت نوشیدن آبلیمو بر روی جوش وجود ندارد.

آبلیمو همچنین حاوی آلفا هیدروکسی اسید ها است.

لیموها حاوی اسید سیتریک نیز هستند. اسید سیتریک ویتامین C نیست. در حقیقت به گروهی از اسید ها به نام  آلفا هیدروکسی اسیدها تعلق دارد. آلفاهیدروکسی اسیدها، مانند ویتامین C، ترکیبات رایج پوستی هستند. ازآنها برای لایه برداری پوست ، از بین بردن سلول های مرده پوست و صاف و روشن تر کردن پوست استفاده می شود. مقدار این اسیدها در تولید محصولات مراقبت از پوست به دقت تنظیم می شود تا به پوست شما اثربخشی مفید اما بی خطر را ارائه کند.

آبلیمو جای جوش را از بین نمی برد.

بخوبی می دانیم که استفاده از آبلیمو یک روش اثبات نشده برای درمان جوش و یا آکنه است. اما در مورد درمان آثار آکنه چه می توان گفت؟ متاسفانه استفاده از آبلیمو نمی تواند جای جوش را ازبین ببرد. درمان این نوع از آکنه ها بسیار دشوار است و نیاز به درمان اصولی و جدی توسط متخصص پوست و یا جراح پلاستیک دارد. البته آبلیمو به عنوان یک درمان متداول و رایج برای محو شدن هایپرپیگمانتاسیون و یا همان افزایش رنگدانه ها پس از التهاب استفاده می شده؛ در واقع می تواند تا حدودی لکه هایی که بعد از التیام جوش ها باقی می ماند را کمرنگ کند.

اگرچه هیچ شواهدی مبنی بر اثربخش بودن خود آبلیمو وجود ندارد، اما آلفا هیدروکسی اسید های موجود درآن با سرعت بخشیدن به تجدید و جایگزین شدن سلول های از دست رفته در بهبود لکه های حاصل از جوش نقش دارند. از آنجایی که مقادیر این اسیدها در آبلیمو بسیار کمتر از فرآورده های تغلیظ شده ی موجود در داروخانه هاست، مطمئنا میزان تاثیر آن چندان نخواهد بود.

اگر آبلیمو پوست شما را تحریک می کند، می تواند به جای کمرنگ کردن لکه های ناشی از جوش، باعث تیره تر شدن آن ها نیز بشود. پس اگر مستعد ابتلا به لک های تیره بعد از جوش هستید، از قرار دادن مستقیم آبلیمو بر روی پوستتان پرهیز کنید.

اگر هنوز هم می خواهید از آبلیمو روی پوست خود استفاده کنید، نکات زیر را مطالعه کنید .آبلیمو ممکن است درمان طبیعی آکنه مورد نظر شما نباشد؛ اما اگر مراقب باشید، ممکن است بتوانید از آن استفاده کنید در نتیجه لازم است تا نکات زیر را رعایت کنید:

  • اگر پوست صورتتان حساس است، هرگز از آبلیمو استفاده نکنید. چرا که می تواند به راحتی پوست شما را تحریک کند. در عوض بهتر است برش های لیمو را در آب ریخته و آن را بنوشید.
  • از آفتاب دور بمانید. همیشه قبل از بیرون رفتن، آبلیمو را کاملاً از روی پوست خود بشویید و بدانید که آبلیمو حتی بعد از شست وشوی پوست نیز، می تواند شما را مستعد آفتاب سوختگی کند. در نتیجه بهتر است در هنگام شب از آن استفاده کنید.
  • آبلیمو را به جای اینکه مستقیماً روی پوست بمالید، با یک ماده دیگر مخلوط کنید. در نتیجه به کمک رقیق شدن  می توان اثرات منفی آن را کاهش داد. می توانید از موادی چون عسل، ماست، جو دوسر و یا حتی آب استفاده  کنید.
  • آبلیمو را خیلی طولانی روی پوست خود نگه ندارید. به یاد داشته باشید این مواد قوی هستند. فقط چند دقیقه برای اثر بخشی کافیست. در نتیجه هیچ گاه بدون شست وشوی آن از روی پوستتان نخوابید.
  • فقط گاهی از این روش درمانی برای پوستتان استفاده کنید مثلا چند بار در ماه و نه هرروز؛ چرا که استفاده بیش از حد باعث خشکی، خارش وتحریک پذیری پوستتان می شود.
  • برای بهبود لکه های عمیق پوستی از آبلیمو استفاده نکنید؛ چرا که به احتمال زیاد، فقط آن ها را تحریک می کند در نتیجه فقط می توانید برای درمان  لکه های سطحی از آن استفاده کرده و حتما پس از چند دقیقه آن را بشویید.
  • در صورت مشاهده هر نوع تحریک یا بروز بثورات پوستی، بلافاصله مصرف آن را متوقف کنید. و اگرسوزش سطح پوستتان شدید بود و یا بیش از یک روز طول کشید، بهتراست با پزشکتان تماس بگیرید.

بهترین راه برای رهایی از جوش، استفاده از درمان هایی است که کار آمدی شان اثبات شده باشد.

اگر به دنبال راهی برای خلاص شدن از شرجوش هایتان هستید، بهترین راه استفاده از داروهایی است که کارآمدی شان اثبات شده باشد. در این بین، داروهایی با منشا طبیعی هم بسیار موثر هستند.

داروهای بدون نسخه برای درمان جوش، به ویژه آنهایی که حاوی بنزوئیل پراکسید هستند، برای موارد خفیف جوش و همچنین جوش های سر سیاه عالی هستند.

اما اگر جوش های سرسخت و ملتهبی دارید و یا جوش ها بصورت گسترده ناحیه ای از پوستتان را درگیر کرده است، بهتر است دارو های تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید.

در نهایت این نکته را در نظر داشته باشید که برای بهبود جوش ها، معمولا باید  برای دوره ای طولانی (در حدود 3 یا 4 ماه ) دارو مصرف کنید.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *