آیا مصرف ویتامین D از کووید ۱۹ پیشگیری می کند؟

آیا مصرف ویتامین D از کووید ۱۹ پیشگیری می کند؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که نقش اساسی در بدن دارد .مصرف این ماده مغذی برای سلامت سیستم ایمنی بسیار مهم است. در نتیجه بسیاری از افراد سوال می کنند که مصرف ویتامین D ممکن است در کاهش خطر ابتلا به بیماری کرونا موثر باشد یا نه؟ توجه به این نکته مهم است که در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای کووید ۱۹ وجود ندارد.

اقدامات پیشگیرانه ای همچون فاصله گرفتن از افراد و رعایت شیوه های بهداشتی می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به این بیماری نقش موثری داشته باشد. برخی تحقیقات نشان دهنده این موضوع هستند که مصرف مقادیر مناسبی از ویتامین D می‌تواند در حفظ سیستم ایمنی بدن و به طور کلی جلوگیری از بروز بیماری‌های تنفسی موثر باشد.

بررسی تاثیر ویتامین D در تقویت سیستم ایمنی بدن

در این مقاله به بررسی چگونگی تاثیر ویتامین D بر سلامت سیستم ایمنی و نقش احتمالی مکمل های ویتامین D در جلوگیری از بروز بیماری های تنفسی می پردازیم.

ویتامین D چه تاثیری بر سیستم ایمنی می گذارد؟

ویتامین D برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن به عنوان اولین خط دفاعی بدن در برابر عفونت ها و بیماری ها ضروری است. این ویتامین نقش اساسی در تقویت پاسخ ایمنی بدن دارد. ویتامین D دارای خاصیت ضد التهابی بوده و می تواند باعث فعال سازی سیستم دفاعی بدن شود. این ویتامین باعث تقویت عملکرد سلول های ایمنی از جمله لنفوسیت هایT  وماکروفاژها بعنوان عوامل حفاظتی مهم بدن نیز می شود.

کمبود ویتامین D در بدن، چه مشکلاتی به همراه دارد؟

کمبود ویتامین D باعث افزایش حساسیت بدن نسبت به عفونت، بیماری و اختلالات مرتبط با نقص در سیستم ایمنی می باشد. به طور مثال سطح پایین ویتامین D در بدن باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی از جمله  آسم،  بیماری انسداد ریوی و همچنین عفونت های ویروسی و باکتریایی می شود. علاوه بر این کمبود ویتامین D باعث کاهش عملکرد موثر ریه می شود که همین موضوع می‌تواند بر توانایی بدن در مبارزه با بیماری های تنفسی تاثیر بگذارد.

آیا مصرف ویتامین D از کووید ۱۹ پیشگیری می کند؟

آیا مصرف ویتامین D می تواند یک عامل حفاظتی در برابر ابتلا به کووید ۱۹ باشد؟

در حال حاضر هیچ درمان اختصاصی برای بیماری کرونا وجود ندارد و البته هیچ مطالعه ای هم درباره تاثیر مکمل های ویتامین D در کاهش  خطر ابتلا به کرونا ویروس انجام نشده است با این وجود مطالعات متعددی نشان دادند که کمبود ویتامین D می تواند به عملکرد سیستم ایمنی بدن آسیب برساند و خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی را افزایش دهد.

بررسی ها و مطالعات انجام شده روی ویتامین D و بیماری های تنفسی مختلف

بر اساس یک بررسی جدید که بر روی ۱۱ هزار و ۳۲۱ نفر از ۱۴ کشور جهان انجام شده است اثبات شده که مصرف مکمل های ویتامین D خطر ابتلا به عفونت های حاد تنفسی را هم در کسانی که از نظر ویتامین D کمبود دارند و هم در کسانی که دارای سطح کافی ویتامین D هستند تا ۱۲ درصد کاهش می دهد

علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که مصرف مکمل های ویتامین D با دوز های کوچک اما به صورت روزانه یا هفتگی در جلوگیری از بیماری های حاد تنفسی نسبت به دوز های بزرگتر، موثرتراست.

همچنین بر اساس مطالعات انجام شده مصرف مکمل‌های ویتامین D می‌تواند باعث کاهش مرگ و میر در افراد مسن مبتلا به بیماری‌های تنفسی مثل کووید ۱۹ بشود. این موضوع می‌تواند مسئله ای نگران کننده باشد چرا که بسیاری از افراد مخصوصا افراد مسنی که در معرض خطر بیشترابتلا به این بیماری هستند کمبود ویتامین D دارند.

آیا مصرف ویتامین D از کووید ۱۹ پیشگیری می کند؟

آیا نیاز است ویتامین D مصرف کنیم یا نه؟

با توجه به دلایل گفته شده و کارایی مطرح شده درباره ویتامین D، به نظر می رسد که بهتر است ارائه دهندگان خدمات بهداشتی میزان ویتامین D شما را آزمایش کنند تا تشخیص دهند که آیا شما دچار کمبود این ماده مغذی هستید یا نه.

به طور معمول برای اکثر افراد مصرف روزانه هزار تا چهار هزار واحد ویتامین D کافیست اگر چه توصیه هایی که درباره سطح بهینه ویتامین D وجود دارند دارای تفاوت هایی هستند و بسیاری از متخصصان میزان بهینه ویتامین D را بین ۳۰ تا ۶۰ نانوگرم در میلی لیتر تخمین زده اند.

نتیجه گیری

ویتامین D نقش مهمی در بدن دارد و یکی از مهمترین نقش های آن ارتقاء سیستم ایمنی بدن می باشد بر اساس تحقیقات علمی انجام شده مصرف مکمل‌های ویتامین D می‌تواند نقش موثری در جلوگیری از بروز عفونت های تنفسی به ویژه در افرادی که دارای کمبود این ویتامین هستند داشته باشد.

 با این حال به خاطر داشته باشید که در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر تاثیر محافظتی مکمل های ویتامین D در جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ ندارد اما اگر می خواهید برای تقویت سیستم ایمنی بدن تان از مکمل های ویتامین D استفاده کنید، بهتر است با پزشک یا داروسازتان مشورت کنید.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *