چگونه از خروپف کردن خلاص شوید ؟ : راهکار های درمان خروپف

چگونه از خروپف کردن خلاص شوید ؟ : راهکار های درمان خروپف

خروپف چیست؟

خروپف صدایی است که در هنگام خواب در اثر لرزش بافت های نرم بخش های فوقانی راه هوایی مثل بینی و گلو ایجاد می شود. خروپف معمولا در هنگام وارد کردن هوا به درون سیستم تنفسی یا همان دم رخ می دهد هرچند ممکن است در هنگام بازدم هم ایجاد شود.

خروپف کردن در میان مردم اتفاق معمولی است به طوری که در 44 درصد از مردان و 28 درصد از زنان در رنج سنی 30 تا 60 سال به صورت معمول رخ می دهد.
زنان بعد از سنین یائسگی بیشتر خروپف می کنند.

علل خروپف

این احتمال وجود دارد که خروپف در اثر انسداد نسبی بینی یا گلو ایجاد شده باشد. این انسداد باعث می شود تا هوا نتواند به خوبی حرکت کند. این آشفتگی هوا در حین عبور باعث ایجاد لرزش شده و خروپف را ایجاد کند. اگر راه هوایی به طور کامل مسدود شده باشد باعث ایجاد آپنه انسدادی خواهد شد.

عوامل دیگری هم می توانند باعث ایجاد خروپف شوند:

  • چاقی
  • احتقان و یا گرفتگی بینی در اثر آلرژی یا سرماخوردگی
  • کم کاری تیروئید
  • آکرومگالی (ترشح بیش از حد هورمون رشد)
  • تورم لوزه ها
  • بیماری انسدادی ریه
  • مصرف الکل و یا دارو های آرام بخش (مثل بنزودیازپین ها که برای کاهش استرس و یا داشتن خواب بهتر تجویز می شوند) پیش از خواب
چگونه از خروپف کردن خلاص شوید ؟ : راهکار های درمان خروپف

پیامد های خروپف

بیشتر اوقات خروپف کرن تاثیری بر کیفیت خواب شما نخواهد داشت اما اگر علت این موضوع گرفتگی مسیر هوایی باشد ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در نفس کشیدن شما بشود و میزان اکسیژن خون شما کاهش یابد که در نهایت می تواند باعث بیدار شدن شما از خواب بشود.

به نظر می رشد که خروپف می تواند باعث تنگ شدن عروق گردن شود که در اصطلاح به آن اترواسکلروز کاروتید هم گفته می شود. علت احتمالی این موضوع تاثیر لرزش ناشی از خروپف در افزایش ساخت پلاک های عروق گردن است.

با وجود تمام مطالب گفته شده؛ شاید بزرگترین مشکل خروپف به ویژه با صدای بلند، ایجاد اختلال در خواب دیگران مخصوصا شریک زندگی تان باشد. به همین علت بهتر است به دنبال راهکاری برای از بین بردن آن باشید.

ارزیابی و درمان خروپف بر اساس دلایل احتمالی

همان طور که در بالا اشاره کردیم، خروپف مشکل شایعی است که ممکن است هیچ علت نگران کننده ای نداشته باشد. برای اینکه پی ببرید چگونه از خروپف کردن خلاص شوید ، بهتر است با پزشکتان مشورت کنید و حتی بهتر است همسر و یا کسانی که صدای خروپفتان را می شنوند را هم همراه خود ببرید تا جزئیات آن را برای پزشکتان شرح دهد. هرگونه اختلالی در تنفس شما در طول خوابتان مهم است چرا که می تواند نشان دهنده آپنه خواب باشد.

سایر علائم آپنه خواب

  • خواب آلودگی بیش از حد در طول روز
  • عوض شدن دائم خلق و تحریک پذیری
  • اضطراب، احساس افسردگی
  • سر درد های صبحگاهی
  • فشارخون بالا
  • بیدار شدن در طول شب برای ادرار کردن
  • دندان‌قروچه

دلیل احتمالی بعدی مشکلات مربوط به سینوس هایتان می باشد. در نتیجه اگر گرفتگی بینی، آلرژی، عفونت های سینوسی (سینوزیت) و یا سابقه جراحی سینوس داشته اید بهتر است در این زمینه تحقیق کنید چرا که ممکن است همین موضوع علت ایجاد خروپف هایتان باشد.

اگر گلو درد دارید و یا مجبورید با دهان نفس بکشید ممکن است دچار تورم لوزه شده باشید.

اگر دچار خستگی، افزایش وزن، عدم تحمل سرما و یبوست هستید ممکن است دچار کم کاری تیروئید باشید.

در هرحال برای بررسی علل  احتمالی مطرح شده باید گلو و راه تنفسی تان توسط پزشک به طور کامل معاینه شود.

چگونه از خروپف کردن خلاص شوید ؟ : راهکار های درمان خروپف

چگونه برای همیشه از خروپف کردن خلاص شوید ؟

درمان خروپف به معنی از بین بردن تمام علل ایجاد کننده آن است. ممکن است لازم باشد تا برخی از عادت هایتان را تغییر داده و یا سبک زندگی تان را عوض کنید. به طور مثال کاهش وزن و یا ترک مصرف الکل قبل از خواب نیز می تواند موثر باشد. البته در صورت وجود مشکلات مربوط به لوزه و یا تیروئید احتمالا به درمان های جدی تری نیاز خواهید داشت به طوری که حتی ممکن است گزینه جراحی هم مطرح شود. درهرحال با پی بردن به علت اصلی ایجاد خروپف می توانید به راحتی از شر آن خلاص شوید.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *