خودمراقبتی در 5 بعد مختلف از زندگی

خودمراقبتی در 5 بعد مختلف از زندگی

به احتمال زیاد شما این روزها مشغله های زیادی دارید و همیشه وقت برای خودتان کم می آورید. درست است؟ خوب اغلب ما در زندگی این گونه ایم. اما شاید دلیل بسیاری از خستگی ها، استرس ها و در مجموع فشار زیادی که بر خود احساس می کنیم به خاطر این باشد که برای خودمان وقت کافی نمی گذاریم. در تمام جنبه های زندگی. خود مراقبتی تا حدی این مشکلات را برطرف می سازد.
علم و تجربه هم این ادعا را ثابت می کند. تا زمانی که جسم سالم، روابط اجتماعی سالم و روح سالمی نداشته باشیم نمی توانید انتظار شادی یا سرزندگی داشته باشید! امروز به پنج منظر از خودمراقبتی می پردازیم. پنج جنبه ای که بهبود آن ها عمیقا بر زندگی شما تاثیر می گذارد.

خودمراقبتی جسمی

برای خوب دویدن، باید پاهای سالمی داشته باشید. برای خوب زندگی کردن هم باید به سلامت جسمی خود اهمیت دهید. خود مراقبتی جسمی بر سه پایه استوار است. تغذیه صحیح بدن، خوابیدن به مقدار کافی و ورزش منظم. در کنار این ها مصرف صحیح داروها و دستورات پزشک بخش دیگری از این خودمراقبتی است. اگر می خواهید خود را در این بخش ارزیابی کنید، به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا به میزان کافی در زمان صحیح می خوابید؟
  • به درستی بدن خود را تغذیه می کنید؟
  • مسئولیت سلامتی خود را برعهده دارید؟
  • به میزان کافی ورزش می کنید؟

خودمراقبتی اجتماعی

بودن در جمع یکی از اشکال خودمراقبتی است. اما نگه داشتن ارتباطات اجتماعی سالم نیازمند صرف زمان و انرژی برای آن هاست. گاهی که سرتان شلوغ می شود به آسانی از روابط خانوادگی و دوستان خود غفلت می کنید و این بیشتر شما را دچار تنهایی و فرسودگی می کند. برای ساختن روابط اجتماعی سالم تعداد ساعت های مشخصی نمی توان تعیین کرد. هر کس بسته به نیاز های اجتماعی و شخصیتی خود روابط پیرامونش را شکل می دهد اما همه ما برای خوب زندگی کردن نیاز به این رواط داریم. برای ارزیابی روابط اجتماعی خود سوالات زیر را به دقت بخوانید:

  • آیا ارتباط چهره به چهره کافی با دوستان خود دارید؟
  • برای غنی تر کردن رابطه خود با خانواده و دوستان چه کاری انجام می دهید؟

خودمراقبتی فکری

سلامت فکری شما بسته به افکاری است که دارید و اطلاعاتی که وارد ذهنتان می کنید. شما باید ذهن خود را پرورش دهید، مثل حل کردن معما یا بازی های فکری، دیدن فیلم های عمیق و یا خواندن کتاب هایی که ذهن شما را به تفکر وامی دارد. خود مراقبتی فکری شامل این هم می شود که با انعطاف و پذیرش با افکارتان کنار بیایید. سوالاتی هست که درباره این جنبه از زندگی به آن ها فکر کنید:

  • آیا زمان کافی برای فعالیت های ذهنی و فکری می گذارید؟
  • آیا تمرین های مناسبی برای تقویت و پرورش ذهن خود انجام می دهید؟
خودمراقبتی در 5 بعد مختلف از زندگی

خود مراقبتی معنوی

دیده شده که افراد معتقد به دین یا دنیای معنوی زندگی سالم تری دارند. روح خود را پرورش دهید. پیدا کردن معانی تازه، درک عمیق تر و ارتباط با کائنات روح شما را به آرامش می رساند. از راه مدیتیشن، انجام اعمال دینی یا دعا کردن این فرصت را به روح خود بدهید تا خود را دوباره پیدا کند، وقتی هر روز درگیری ها و مشغله بیشتر می شود این موضوع مهم تر هم می شود. به سوالات زیر در این باره جواب دهید:

  • چه سوالاتی درباره زندگی و تجربیات خود دارید؟
  • آیا اعمال معنوی که اعتقاد دارید بر زندگی تان تاثیرگذار است را انجام می دهید؟

خودمراقبتی احساسی

احساسات بخش جدایی ناپذیر زندگی ما هستند و همیشه هم ممکن است خوشایند نباشند. مهم است که بتوانید تمام احساسات خود از جمله خشم، اضطراب و یا ناراحتی را درک کنید. خودمراقبتی احساسی دانش کنارآمدن با تمام هیجانات روزمره است. راه های خوبی برای ارتقای این توانایی وجود دارد. صحبت کردن با شریک زندگی، دوستان نزدیکتان و یا انجام فعالیت های لذت بخش در اوقات فراغت از راه های بیان صحیح احساسات است. برای ارزیابی دقیق تر این بخش زندگی سوالات زیر می توانند کمکتان کنند:

  • آیا راه های درستی برای بیان احساسات خود دارید؟
  • آیا کارهایی را انجام می دهید که پس از آن حس شادی و نشاط کنید؟

برنامه خود مراقبتی خود را طراحی کنید

برنامه خودمراقبتی هر شخص مختص به خود است و با نیازهای او هماهنگ می شود. مثلا برای دانش آموز نوجوانی که فعالیت های ذهنی زیادی دارد و مدت قابل توجهی را با دوستان خود می گذارند خودمراقبتی جسمانی اهمیت دارد و برای سالمندی که بیشتر اوقات خود را در منزل می گذراند بهتر است به ایجاد و حفظ روابط اجتماعی توجه شود. بیینید کدام بخش های زندگی تان نیاز بیشتری به تغییر و توجه دارد و روی همان سرمایه گذاری کنید. نیاز نیست که همه تغییرات سبک زندگی تان یک دفعه رخ دهند. با گام های کوچک و پیوسته ولی استوار زندگی تان را تغییر دهید.

برای زمان خود ارزش قائل شوید و برای کارهایتان اولویت گذاری کنید. وقتی این قدم ها را برمی دارید، به مرور متوجه خواهید شد که زندگی به چه سادگی می تواند زیبا و شیرین شود.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *