راهکار های خانگی برای بهبود خشکی پوست در دوران بارداری

راهکار های خانگی برای بهبود خشکی پوست در دوران بارداری

خشکی پوست در دوران بارداری یکی از مسائلی است که ممکن است برای مادر باردار رخ دهد. پوست مادر طی دوران بارداری، دستخوش تغییرات بسیاری می شود.به عنوان نمونه نشانه های کشیدگی پوست نمایان شده و همچنین افزایش میزان خون سازی سبب قرمزی و برافروختگی پوست می گردد. افزایش چربی پوست نیز ممکن است سبب بروز جوش و آکنه های پوستی شود.

شرایط پوست طی دوران بارداری

خشکی پوستی که در دوران بارداری برای مادر رخ می دهد پدیده ای بسیار معمول است.زیرا نوسانات هورمونی سبب کاهش خاصیت کشسانی و رطوبت پوست می شود و  شرایط باید به   گونه ای پیش برود که پوست توانایی مواجهه با افزایش حجم توده شکمی را داشته باشد.در نتیجه علائمی همچون خارش و پوسته پوسته شدن به دنبال خشکی پوست طی این شرایط رخ خواهد داد.

بیشتر خانم ها خشکی  و خارش پوست در دوران بارداری را در نواحی شکمی احساس می کنند اما مواردی از خشکی پوست در نقاطی مثل بازوها،سینه ها و ران ها نیز تاکنون توسط زنان باردار گزارش شده است.

طی سه ماهه سوم بارداری برجستگی های قرمز رنگی در ناحیه شکمی ممکن است بروز یابد.در ادامه به راهکار هایی اشاره می کنیم که با پیروی از آنان می توان به خوبی عارضه خشکی پوست را در طی بارداری مدیریت نمود.

مصرف غذاهای تامین کننده میزان آب بدن

بسیاری از مواد غذایی که به طور معمول برای وعده های روزانه تهیه و مصرف می شوند اثر چشمگیری بر شاداب نگه داشتن پوست نیز دارند. روغن زیتون و روغن نارگیل دو نمونه ی قابل توجه از این دست هستند که علاوه بر دارا بودن سطوح بالایی از آنتی اکسیدانت ها، رطوبت پوست را نیز به خوبی تامین می کنند. بدین منظور توصیه می شود در کنار استفاده از این فراورده ها در تهیه وعده های غذایی، چند قطره از این روغن ها را نیز به صورت موضعی بر روی پوست خود بمالید.

البته لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که مصرف موضعی روغن ها باید به گونه ای باشد که صرفا پوست را مرطوب نموده و ظاهر روغنی ایجاد نکند.

شی باتر(Shea butter) و کره کاکائو هم از دسته بهترین فراورده های مرطوب کننده پوست هستند که از داروخانه ها قابل تهیه می باشند. توجه کنید که اگرچه کره کاکائو یک فراورده خوراکی محسوب می شود، اما فرآورده های موضعی آن برای استفاده بر سطح پوست طراحی شده اند.

از صابون های دست ساز و خانگی استفاده کنید

توصیه می کنیم که تا حد ممکن از مصرف فراورده های شستشوی بدن و صابون های حاوی الکل، رنگ های مصنوعی و ترکیبات معطر کننده خودداری کنید. زیرا برخی از واکنش های حساسیت پوستی ممکن است به دنبال استفاده از این ترکیبات رخ دهند.

چگونه شوینده خانگی مناسب پوست خود را بسازیم؟

در همین راستا می توانید با مخلوط کردن یک پیمانه سرکه سیب و دو پیمانه آب، یک شوینده خانگی مناسب برای پوست خود تهیه کنید. با استفاده از این ترکیب Ph پوست به خوبی به حالت طبیعی بازگشته و پوست از حالت خشکی خود خارج می شود.

چگونه صابون حمام خانگی بسازیم؟

با مخلوط کردن روغن نارگیل، عسل خام و صابون مایع کاستیل (صابون ملایم و سفت دارای روغن زیتون و هیدروکسید سدیم) یک صابون حمام دست ساز درست کنید.

استفاده از این فراورده سبب می شود که پوست بسیار نرم تر از حالت قبلی خود شود. البته لازم به ذکر است که این صابون تنها باید در مقادیر کافی تا حدی که آلودگی های پوست زدوده شوند استفاده شود.

ماست را امتحان کنید!

ماست سرشار از لاکتیک اسید و پروتئین است.این ترکیبات موجب سم زدایی و شادابی پوست می شوند. به دنبال استفاده از ماست سلول های پوست زدوده شده، منافذ پوست بهبود یافته و خطوط چین و چروک پوست به مرور کاهش می یابند. در نتیجه پوست ظاهری شفاف و شاداب پیدا می کند.

حال برای استفاده از ماست به صورت موضعی مقداری از ان را به صورت لایه ای نازک بر سطح پوست پخش نموده و دو تا سه دقیقه صبر کنید.سپس این ناحیه از پوست را با آب گرم شسته و با یک حوله خشک نمایید.

راهکار های خانگی برای بهبود خشکی پوست در دوران بارداری

حمام با شیر را امتحان کنید!

حمام شیر شاید در ابتدا به نظر عجیب باشد اما در حقیقت یکی از راهکار های خانگی مراقبت از پوست است که به خوبی سبب لطافت پوست می شود.همانطور که در ارتباط با ماست به آن اشاره شد لاکتیک اسید موجود در شیر سبب زدوده شدن سلول های مرده و هیدراته شدن پوست می شود.

برای ساخت حمام شیر خانگی لازم است دو فنجان شیر خشک، نصف فنجان نشاسته ذرت و نصف فنجان جوش شیرین را با یکدیگر مخلوط نمایید. سپس ترکیب حاصل را در آبی که با آن استحمام می کنید حل کنید.

اگر وگان هستید و از فراورده های حیوانی استفاده نمی کنید می توانید به جای شیر از برنج، سویا و یا شیره نارگیل استفاده کنید.

انجمن بارداری امریکا به شدت به این نکت تاکید می نماید که آب مورد استفاده نباید خیلی داغ باشد و صرفا گرم بودن آن کافیست. به علاوه بنا به توصیه این انجمن زمان استحمام برای مادران باردار باید در محدوده زمانی 10 دقیقه و حتی کمتر باشد.

زمان استحمام خود را کاهش دهید!

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آب گرم یکی دیگر از مواردی است که می تواند موجب خشکی پوست شود.آب داغ حتی ممکن است سبب دفع چربی های طبیعی پوست شده و به همین خاطر بهتر است برای حفظ رطوبت طبیعی پوست، دمای مورد استفاده برای حمام خیلی بالا نبوده و زمان استحمام تا حد امکان کاهش یابد.

آیا خشکی پوست در دوران بارداری عارضه ای نگران کننده است؟

با توجه به تغییرات سطوح استروژن طی دوران بارداری رخ دادن برخی از حساسیت های پوستی خصوصا در نواحی کف دست ها و پا ها کاملا طبیعی است.اما اگر این حساسیت های پوستی گسترش یافته و بیش از حد بروز یابند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.همچنین به بروز علائم زیر طی دوران بارداری توجه نمایید:

  • تیره شدن ادرار
  • خستگی بیش از حد
  • کاهش اشتها
  • افسردگی
  • کمرنگ شدن مدفوع

این علائم می توانند نشانه ای برای ابتلا به کلستازیس اینتراهپاتیک دوران بارداری (ICP) باشند. این بیماری یک عارضه کبدی وابسته به دوران بارداری است که جریان طبیعی صفرا را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند برای جنین خطرناک باشد و موجب زایمان زودرس و یا تولد جنین مرده شود.این عارضه پس از زایمان به مرور و طی چند روز از بین می رود.

هورمون های دوران بارداری سبب تغییر عملکرد کیسه صفرا می شوند،به گونه ای که جریان صفرا ممکن است کاهش یافته یا قطع شود.در نتیجه صفرا ممکن است وارد جریان طبیعی خون شود.بنا بر گفته ی انجمن کبد امریکا بیماری ICP حدودا یک یا دو نمونه بارداری را از میان 1000 نمونه تحت تاثیر قرار می دهد.

بنابراین هر گونه عارضه ناشناخته و یا حساسیت پوستی را در اسرع وقت با پزشک معالج خود در میان گذاشته تا از مشکلاتی که ممکن است سلامت مادر و کودک را به خطر بیاندازد جلوگیری کنید.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *