چگونه از موخوره جلوگیری کنیم؟

چگونه از موخوره جلوگیری کنیم؟

داشتن موهایی سالم و قوی بسیار دشوار است – به خصوص هنگامی که نمی دانید از کجا شروع کنید. موارد بسیار زیادی در این روند اختلال ایجاد می کنند که ممکن است شما آن ها را نادیده گرفته باشید و احتمالاً به همین دلیل است که مو های شما نمی توانند مانند گذشته، رشد کنند.

همه ما، بدون توجه به جنس مو، از موخوره رنج می بریم. اما مواردی وجود دارد که می توانند به این قضیه کمک کنند. بر این مبنا، روش های متفاوتی برای کاهش موخوره وجود دارد، از جمله: کوتاه کردن مو، استفاده از محصولات مو، استفاده از محصولاتی به منظور جلوگیری از موخوره، استفاده صحیح و ایمن از لوازم داغ برای آرایش مو و…

به منظور پیدا کردن بهترین روش ها، به چند متخصص زیبایی که به روش های موثر و همچنین موارد آسیب رسان آگاهی دارند، مراجعه کردیم.

نکاتی برای جلوگیری از موخوره:

  • با قیچی داغ، مو های خود را کوتاه کنید.
  • از محصولات حاوی روغن آرگان استفاده کنید.
  • بیش از حد شامپو نزنید.
  • از حوله های میکروفایبر استفاده کنید.
  • انتهای مو خود را با سشوار خشک نکنید.
  • به طور منظم موهای خود را کوتاه کنید.
  • از لوازم فلزی برای آرایش مو های خود استفاده نکنید.
  • با آب داغ دوش نگیرید.

1. مو های خود را با قیچی داغ کوتاه کنید

استفاده از قیچی داغ در کوتاهی مو، باعث چسبیدن کوتیکول های انتهای تار مو به همدیگر شده و در نتیجه موخوره ها درمان می شوند؛ بدون گرما، کوتیکول های مو باز می ماند و داغ بودن قیچی (تا دمای حداکثر 154.5 درجه سلسیوس) به گونه ای انتهای مو را می بندد که از شاخه شاخه شدن مجدد آن جلوگیری می کند در نتیجه باعث کاهش آسیب و حفظ رطوبت مو می شود.

2. مو هایتان را به صورت منظم کوتاه کنید.

هر چه موهای شما بلند تر باشد، بیشتر در معرض موخوره قرار می گیرد. داشتن کوتاهی منظم، مهم است. بهتر است هر 6 تا 8 هفته، با توجه به طول موهای خود، آن ها را کوتاه کنید.

توجه کنید که هرچه برای کوتاهی مو، بیشتر صبر کنید، ساقه موهای شما بیشتر از آسیب می بینند و شما مجبور به کوتاهی بیشتری خواهید شد به گونه ای که در نهایت، موهای شما کوتاه تر از حالت اول می شود.

3. بیش از حد شامپو نزنید

یکی از علت های شکاف انتهای مو و موخوره، ساییده شدن روزانه مو می باشد. سعی کنید موهای خود را بیش از حد شامپو نزنید — هنگامی که موها خیس هستند، در شکننده ترین حالت ممکن خود قرار دارند.

نکته کاربردی: موهای خود را به صورت دم اسبی برگردانید و به اندازه قطر این دم اسبی، شامپو استفاده کنید.

شما نباید موهای خود را بیشتر از یک یا دو بار در هفته بشویید. هنگام شستشو حتماً روی پوست سر تمرکز کنید. دقت کنید که شستشوی انتهای مو می تواند منجر به شکستگی و ساییدگی بیشتری شود.

چگونه از موخوره جلوگیری کنیم؟

4. از دوش های خیلی داغ اجتناب کنید

هنگام دوش گرفتن، سعی کنید از آب ولرم یا سردترین آبی که می توانید استفاده کنید. آب گرم می تواند باعث تورم کوتیکول های مو شود و موهایتان را در معرض دوشاخه شدن، قرار می دهد و به این صورت، به موهای شما آسیب می رساند. بنابراین موهای خود را با آب سرد بشویید تا از آسیب به کوتیکول های آن جلوگیری کنید.

5. از روغن آرگان و محصولات مرتبط با آن استفاده کنید

به دنبال محصولات مویی باشید که حاوی روغن آرگان هستند. از نرم کننده ای که بر روی موهای خیس اعمال می کنید گرفته، تا سرم درخشان کننده ای که برای آرایش موهای خود استفاده می کنید.

روغن آرگان در عین آبرسانی مو، احساس سنگینی به آن نمی دهد و مولکول های موجود در روغن آرگان، برخلاف روغن های دیگر مانند روغن نارگیل یا زیتون، به اندازه کافی کوچک هستند که می توانند به ساقه مو نفوذ کنند. این باعث می شود تا مو، سریعاً مرطوب شده و موهای آسیب دیده و موخوره ها را ترمیم کند.

6. از حوله میکروفایبر استفاده کنید

پس از دوش گرفتن، موهای خود را به آرامی در یک حوله میکرو فیبر نرم قرار دهید و بگذارید حوله رطوبت اضافی را جذب کند. در صورت لزوم، می توانید به آرامی موهای خود را با حوله فشار دهید. سعی کنید موهایتان را شانه نزنید؛ خصوصاً زمانی که خیس باشند. در صورت نیاز، از اسپری نرم کننده و شانه دندانه پهن، برای باز کردن گره ها و جدا کردن تار های مو استفاده کنید. شانه دندانه پهن در مقایسه با برس، بر تار های مو، لطیف تر عمل می کند.

چگونه از موخوره جلوگیری کنیم؟

7. از خشک کردن انتهای موی خود با سشوار خودداری کنید

هنگام استفاده از سشوار، تمرکز خود را روی ریشه و بخش بالایی ساقه مو بگذارید و از خشک  کردن انتهای آن خودداری کنید. همچنین نیازی به خشک کردن کامل موها نیست، اجازه دهید بخشی از آن توسط هوا خشک شود؛ این موضوع در طولانی مدت، از آسیب بیشتر جلوگیری خواهد کرد.

8. لوازم آرایش موی خود را بیش از حد داغ نکنید

حرارت دادن بیش از حد به مو ها توسط لوازم آرایش مو (اتوی مو، بابلیس و…) باعث آسیب و موخوره می شود. سعی کنید در صورت امکان از درجات کم یا متوسط آن ها استفاده کنید و در مناطق آسیب دیده مو (مثلا انتهای مو)، از آن ها استفاده نکنید.  

نکته کاربردی: هر زمان که برای موهای خود، قصد استفاده از لوازم حرارتی را دارید، از محافظ حرارت استفاده کنید. این محافظ به صورت مانعی بین مو ها و لوازم شما عمل می کنند و از مو ها در برابر گرما و حرارت، محافظت می کنند و به این صورت به کاهش آسیب های احتمالی کمک می کند.

9. از لوازم جانبی غیر فلزی استفاده کنید

قطعات فلزی می توانند موهای شما را شکسته و باعث ایجاد موخوره شوند. همچنین می توانند سبب نازک شدن تار های مو شده و آن ها را از حالت یک دست بودن، خارج کند.

دقت کنید که بستن مو های خیس، باعث کشش و شکستگی در مو می شود. بنابراین مطمئن شوید که برای بستن موهای خود از کش موی غیرفلزی استفاده می کنید و همچنین موهای شما باید کاملاً خشک باشند.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *