پلاک های دندانی و راهکار های مفید جهت کنترل آن ها

پلاک های دندانی و راه کنترل آن ها

پلاک دندانی ماده ای بی رنگ، چسبنده و نرم است که بر سطح دندان ها و لثه های ما تجمع پیدا می کند. در حقیقت پلاک لایه نازکی از باکتری های حفره دهانی، مواد غذایی باقی مانده و برخی ترکیبات بزاق است. فعالیت باکتری های درون پلاک هاست که به مرور با تولید اسید مینای دندان ها را تخریب می کند. این تخریب باعث حساسیت، پوسیدگی ها و انواع بیماری های لثه است.

با این همه پاکسازی دندان ها از پلاک کار دشواری نیست. شستشوی دهان با آب پلاک ها را برطرف نمی کند ولی با مسواک و نخ دندان می توانید پلاک ها را از سطح دندان هایتان پاکسازی کنید. گاهی اوقات هم با مراجعه به دندانپزشک از او بخواهید تا پلاک های نواحی غیرقابل دسترس را بریتان تمیز کند.

اگر پلاک های دندانی برطرف نشوند به مرور روی هم انباشته شده و سخت می گردند تا جایی که به جرم های دندانی (calculus) تبدیل می شوند. برطرف کردن این جرم ها دیگر از دست شما برنمی آید و باید هزینه یک جلسه دندانپزشکی را برای این کار تقبل کنید!

پلاک های دندانی و راه کنترل آن ها

راهکارهایی برای جلوگیری از ایجاد پلاک های دندانی

همان طور که گفتیم پلاک های دندانی از باقی مانده مواد غذایی به ویژه کربوهیدرات ها تشکیل شده اند. در نتیجه مصرف زیاد شکلات، شیرینی و نوشابه ها که مقادیر زیادی کربوهیدرات دارند بیش از پیش دندان هایتان را مستعد تشکیل پلاک می کنند. مقدار مصرف این مواد را کم کنید و حتما پس از مصرف آن ها مسواک کنید تا باقی مانده غذایی در دهان نماند.

استفاده منظم و مداوم از نخ دندان و مسواک روشی عالی و آسان برای پاکسازی دهان از پلاک هاست. بهتر است نخ دندان را هم قبل از مسواک استفاده کنید.

با رعایت این موارد ساده می توانید از تشکیل پلاک های دندانی جلوگیری کرده و لبخند زیباتری داشته باشید!

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *