راهکارهای خانگی برای سفید کردن دندان با مواد در دسترس

راهکارهای خانگی برای سفید کردن دندان با مواد در دسترس

داشتن دندان های سفید نقش بسزایی در زیبایی و شادابی چهره افراد داشته و موجب شده است که بسیاری از افراد به دنبال راهکار هایی طبیعی برای سفید کردن دندان های خود باشند. بسیاری از این راهکار ها از گذشته تاکنون برای حفظ سلامت دندان ها به کار رفته اند.

پس از تولید نخستین نمونه های خمیر دندان طی سالهای 1800 تا 1850 محققان آمریکایی در صدد تولید فراورده هایی با خاصیت سفید کنندگی بهتر در عین حفظ سلامت دندان ها بودند. این هدف با مطالعات بیشتری که بر فواید فلوراید و خواص سفید کنندگی و ضد پوسیدگی آن صورت گرفت تا حدود زیادی تحقق یافت.

ماده ای که در همان دوره زمانی در کنار فلوراید به عنوان ترکیب سفیدکننده دندان به کار گرفته شد فرم پراکسید هیدروژن گیاه نعناع بود. به مرور زمان فناوری تولید این فراورده ها بر پایه ترکیباتی مثل هیدروژن پراکسید و کاربامات بسیار پیشرفت کرده و امروزه شاهد آن هستیم که انواع متعددی از خمیردندان های سفید کننده در بازار عرضه می گردند.

اما کماکان افراد بسیاری به دنبال یافتن راهکار های خانگی برای سفید کردن دندان ها هستند.در ادامه به برخی از رایج ترین راهکارهای خانگی سفید کردن دندان اشاره کرده و تاثیرات آنها را بر سلامت دهان و دندان بررسی می کنیم.

1. آب لیمو

برخی از افراد برای سفید کردن دندان های خود هنگام مسواک زدن از آب لیمو استفاده می کنند.ولی باید به این نکته توجه داشت که آب لیمو به علت اسیدی بودن(داشتنpHحدود2.3) موجب آسیب دیدن بافت دندان ها و از دست رفتن کلسیم موجود در آنها می شود و رنگ دندان ها را به مرور به زردی نزدیک می کند.کلسیم دفع شده از دندان ها نیز دوباره جایگزین نخواهد شد.

این تاثیرات آسیب زننده به ویژه هنگامی لیموی تازه مستقیما در تماس با دندان ها قرار بگیرد با شدت بیشتری بروز خواهند یافت.

 استفاده از لیمو همراه با جوش شیرین روش مرسوم دیگری است که توصیه می شود از آن بپرهیزید.زیرا علاوه بر آسیب ناشی از ترکیبات اسیدی موجود در لیمو،مینای دندان به دنبال اثرات جوش شیرین فرسایش خواهد یافت و آسیب های جبران ناپذیری به بافت دندانی وارد می شود.

2. توت فرنگی

توت فرنگی یکی از میوه هایی است که بنا بر باور عموم به منظور سفید کردن دندان ها مصرف می شود در صورتی که استفاده از آن ممکن است آسیب زننده هم باشد.

اثر سفید کنندگی توت فرنگی ناشی از ترکیبی به نام آسکوربیک است و همانطور که پیش تر اشاره شد اسید ها به بافت دندانی آسیب می رسانند.پس اگر از توت فرنگی برای تمیز کردن دندان های خود استفاده می کنید پس از این کار حتما با استفاده از یک خمیردندان دارای ترکیبات فلوراید دندان هایتان را مسواک بزنید و سپس از نخ دندان استفاده کرده تا آسکوربیک اسید موجود در این میوه به بافت دندانی تان آسیب نرساند.

3. سیب

تاکنون فواید بسیار زیادی از سیب مشاهده شده است اما استفاده از تکه های این میوه روی بافت دندانی برای سفید کردن این بافت روش مناسبی به نظر نمی رسد.این میوه به عنوان میان وعده بسیار مفید است اما بهتر است از آن برای مسواک زدن دندان ها استفاده نشود.زیرا مالیک اسید موجود در بافت سیب سبب آسیب رساندن به بافت دندانی می شود.

راهکارهای خانگی برای سفید کردن دندان با مواد در دسترس

4. جوش شیرین

جوش شیرین سبب سفید شدن دندان ها نمی شود اما به علت داشتن اثرات سایندگی پلاک های ایجاد شده روی دندان ها را از بین می برد.لازم به ذکر است که استفاده مداوم از جوش شیرین برای از بین بردن پلاک می توانند موجب آسیب به مینای دندان ها شود.

در سال 2017 ترکیبی بر پایه جوش شیرین توسط انجمن دندانپزشکی امریکا معرفی شد که علاوه بر دارا بودن خواص لکه زدایی و سفید کنندگی آسیب رسانی آن حداقل بوده و بنابراین قابلیت آن را داشت که در ساخت خمیر دندان ها به کار برده شود و افراد بتوانند به صورت روزانه از خمیر دندان های حاوی این ترکیب استفاده کنند.

5. خاکستر چوب

شاید برایتان جالب باشد که بدانید خاکستر ناشی از سوختن چوب(عموما چوب های سخت)در باور های پیشینیان ترکیبی مفید برای سفید کردن دندان به شمار می آمد.

علت این تاثیر به خاطر وجود پتاسیم هیدروکسید در ترکیب خاکستر چوب سخت است که به آن خاصیت قلیایی نیز می دهد که استفاده طولانی مدت از آن سبب آسیب رساندن با بافت دندانی می گردد.

6. نمک دریایی

یکی دیگر از ترکیباتی که افراد زیادی از آن برای سفید کردن دندان های خود استفاده می کنند ترکیب نمک دریایی همراه با آب یا اسید(مثل سرکه سیب) است.

اگرچه که این ترکیب تاحدودی  سبب سفید شدن دندان ها می شود اما استفاده از آن برای مدت زمان طولانی موجب حساس شدن و آسیب دیدن بافت دندانی می گردد.

7. راهکارهای خانگی برای سفید کردن دندان چقدر موثر هستند؟

در انتها به خاطر داشته باشید راهکار های خانگی سفید کردن دندان از آن جایی که تحت هیچ مطالعه علمی و دقیقی قرار نگرفته اند تایید شده نیستند و نمی توان دانست که دقیقا چه میزان از آنها می تواند در سفید کردن دندان های موثر باشد و از سوی دیگر ممکن است آسیب های دندانی و لثه ای جبران ناپذیری به دنبال مصرف آنها برایتان پیش بیاید.

در نتیجه پیش از پیروی از هر گونه روش سفید کردن دندان با دندانپزشک خود مشورت نموده و ترجیحا از فراورده هایی که توسط شرکت های معتبر تهیه شده اند و تاکنون تحقیقات بسیاری بر آنها صورت گرفته است استفاده نمایید.

تحریریه مجله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *